За нисък интерес към работата на съдебните заседатели и все повече отказващи се говори Емилия Николова - председател на Съюза на съдебните заседатели в интервю за БТА
AV 07:00:01 15-12-2021
GI1908AV.019 07:00
съдебни заседатели - промени
За нисък интерес към работата на съдебните заседатели
и все повече отказващи се говори Емилия Николова - председател на Съюза на съдебните заседатели в интервю за БТА
София, 15 декември /Димитър Абрашев, БТА/
Според Емилия Николова - председател на Съюза на съдебните заседатели в България, интересът към правния институт "съдебен заседател" е много нисък, много от съдебните заседатели се отказват. В интервю за БТА Николова посочи, че от съюза не възразяват съдебните заседатели да декларират всички изброени обстоятелства, освен членството в политическа партия или коалиция. Това изискване създава условие за дискриминация на съдебния заседател на политическа основа, каза тя.
Ако предложените изменения в ЗСВ и Наредбата бъдат одобрени и
впоследствие приети по съответния законодателен път, ще спечели както
съдебната система, така и цялото общество. Именно участието на
съдебните заседатели в наказателния процес и осъзнаването им, че са част
от системата на правораздаване, им дава поглед "отвътре" за начина на
протичане на наказателния процес, посочи на свой ред председателят на окръжния съд в Кюстендил Пенка Братанова.
А според Братанова съдебният заседател не трябва да има обвързаности, предразсъдъци, лични отношения, преки или косвени влияния.
Следва пълният текст на интервюто:
- В България от години се говори за усъвършенстване на института на
съдебните заседатели. Какво обаче трябва да се доусъвършенства и да се
промени?
- ПБ: ВСС започна работа по проект за осигуряване на реално обществено
участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели.
Първо ще бъде направена оценка на действащата към момента нормативна
уредба по отношение на съдебните заседатели. След това и правила и
документи за удостоверяване на наличието/липата на конфликт на
интереси и дейност. Предвидено е създаване на регистър на съдебните
заседатели, който да се използва във всеки съд.
- ЕН: Удовлетворени сме от увеличаване на възрастовата граница; от
намаляване на изискванията към кандидатите за съдебни заседатели; от
намаляване на обема на изискуемите от кандидатите документи; от
прецизиране на процедурите за подбор и избор и Етичните принципи и
правила; от въвеждането на тоги за заседателите; както и от това
регламентираният в специалните закони служебен отпуск на работещите
съдебни заседатели, да стане платен.
- Кой ще спечели от това?
- ПБ: Ако предложените изменения в ЗСВ и Наредбата бъдат одобрени и
впоследствие приети по съответния законодателен път, ще спечели както
съдебната система, така и цялото общество. Именно участието на
съдебните заседатели в наказателния процес и осъзнаването им, че са част
от системата на правораздаване, им дава поглед "отвътре" за начина на
протичане на наказателния процес.
-Как може да се осигури реално обществено участие в
правораздаването чрез института на съдебните заседатели?
-ПБ: Това може да се стане чрез популяризиране на този институт и чрез
информиране на обществото за неговата роля за правораздавателния
процес. На следващо място, това може да стане чрез идентифициране на
проблемите във връзка с неговото функциониране. Това бе постигнато
както от работната група на ВСС през 2020 г., така и при сегашната работа
по проекта. Не на последното място, необходимо е да се актуализират
правилата за определяне на възнагражденията на съдебните заседатели.
-Говори се за актуализиране на Етичните принципи и правила за
поведение на съдебните заседатели. Какво от сега действащите
текстове трябва да се промени?
-ПБ: Етичните правила за поведение на съдебните заседатели имат за цел
да очертаят стандартите им на поведение при изпълнение на служебните
им, обществени и гражданските им задължения. Действащите текстове в
момента са идентични с правилата, уреждащи етичните принципи, които
следва да се спазват от всеки съдия. Част от тях ще бъдат детайлизирани -
социалната отговорност, комуникативните и социални умения и
достойното поведение. Същевременно неспазването им е обвързано и с
възможността от предсрочно освобождаване от длъжност.
Обсъжда се въвеждане на унифицирана Декларация за
наличието/липсата на конфликт на интереси на съдебните заседатели.
- Каква е целта?
- ПБ: Съдебният заседател не трябва да има обвързаности, предразсъдъци,
лични отношения, преки или косвени влияния. Целта на Декларацията е
при встъпване в длъжност съдебният заседател да посочи има ли
роднински връзки със съдии, прокурори или разследващи органи. Редно е
да се извърши такова уведомяване още в началото на мандата на
заседателите в съответния съд, т.е. да се приложи принципа "да се знае", за
да бъде изключен този заседател при случайното разпределение на делото.
Това би имало огромно практическо значение, особено в големи съдебни
райони с цел оптимизиране организацията на работа. Предвидено е още да
бъдат декларирани участия в търговски дружества, в управителните им
органи и на сдружения на юридически лица с нестопанска цел , както и
участие в ръководни органи на партии, коалиции или организации с
политически цели на местно или национално ниво.
Целта на този вид деклариране е да няма конфликт на интереси , родствени
връзки, приятелски отношения и др.
- ЕН: Не възразяваме съдебните заседатели да декларират всички изброени
обстоятелства, освен членството в политическа партия или коалиция.
Това изискване създава условие за дискриминация на съдебния заседател
на политическа основа. Още повече, в ЗСВ има специален раздел за
проверки за почтеност и конфликт на интереси и за установяване на
действия, които накърняват престижа на съдебната власт. В тези текстове
обстойно е обсъден въпросът за конфликта на интереси на съдиите,
прокурорите и следователите. Там могат да бъдат добавени и съдебните
заседатели.
- Съществува ли Електронен регистър на съдебните заседатели, чрез
който да се постигне систематизиране на информацията за всеки
съдебен заседател?
- ПБ: Това е една от целите. Регистър в момента няма. Въвеждането му е
свързано с необходимостта от систематизиране на информацията за
заседател- брой мандати, участия в съдебни заседания, отводи и т.н.
Използвам възможността отново да призова цялата юридическа общност
да бъде активна в бъдещите обществени обсъждания, за да се създаде
възможно най-оптимален продукт, който ще бъде от полза в нашата
работа.
- ЕН: До този момент не е имало Единен електронен регистър на съдебните
заседатели. Въвежда се с настоящите предложения.
- Колко са съдебните заседатели у нас?
- ПБ: За съжаление не ми е известно ВСС да обобщава такава статистика за
цялата страна. Броят на съдебните заседатели за всеки съд- районен или
окръжен, се определя по искане на председателя на съответния съд, като
се анализират нуждите в зависимост от постъпленията на наказателни
дела с участието на съдебни заседатели пред предходните години. Няма
нормативно установен брой на съдебните заседатели за отделните съдебни
райони и не мога да бъда точна.
- Трябва ли да се дискутира заплащането на съдебните заседатели?
- ПБ: Това е един от чувствителните въпроси при обсъждане на
необходимостта от реформиране. В момента им се заплаща за всеки
заседателен ден, въз основа на действително отработените часове за деня,
които съответстват на времетраенето на съдебното заседание до
обявяването на съдебния акт. Тази разпоредба обаче не държи сметка за
необходимото време за придвижване до съответния съд. Например в
София има случаи, при които на заседателя са необходими 1-2 часа за
придвижването му до Съдебната палата, в редица случаи - изчакване в
случай на изоставане от графика за деня, отново 1-2 часа до връщане
обратно или на работа; а се заплаща само действително отработеното
време за съдебното заседание; не се възстановяват разходите за градски
транспорт или паркиране. Подобни проблеми има и в съдилища в страната
при заседатели от малки общини, на които също е необходимо време и
транспорт за присъствието им в съдебно заседание. Най-тежък е въпросът
при заседателите във военните съдилища, на които се налага да пътуват
стотици километри; често се налага да наемат квартири или хотели, които
не се заплащат от съда съгласно сега действащата нормативната уредба.
Това са проблеми, които не са решени и които демотивират съдебните
заседатели.
- ЕН Дълги години се борихме възнаграждението да се определя от часа, за
който съдебното заседание е насрочено до отразения в протокола час на
неговото приключване.
- Има ли съдебни заседатели, които се отказват?
- ПБ: Има отказващи се заседатели именно поради тези причини. Други се
отказват поради служебна ангажираност, поради създавани проблеми от
страна на работодателите, поради влошено здраве, смяна на местоработата,
поради разминаване на очакванията им и други.
- ЕН: Има много отказващи се заседатели. Липсата на кандидати за съдебни
заседатели в толкова широк мащаб поставя необходимостта от задълбочен
анализ на причините за ниския интерес на гражданите от непосредствено
участие в правораздаването и спешно решаване на констатираните
проблеми. Предлагаме ВСС да включи в медийната си политика ролята и
значението на участието на съдебните заседатели, като част от
гражданското общество, в правораздаването.
В повечето случай, за съдебните заседатели се говори в негативен
план. Често в пресата и интернет пространството се омаловажава работата
на съдебните заседатели, а и не рядко се поставят гръмки заглавия, които
унижават съдебните заседатели като цяло. Това прави образът на съдебния
заседател непривлекателен, което от своя страна категорично демотивира
гражданите да се кандидатират.
- Трябва ли да се промени начинът, по който става изборът на съдебен
заседател?
- ПБ: Начинът на избор на заседатели в момента има много добри страни.
Той е свързан с прозрачност на кандидатурите, изслушването им от
комисии в Общинските съвети, събеседване и т.н. Той трябва да се запази,
като е необходимо да се унифицира процедурата по изслушването им и се
въведат еднакви правила за всички изборни органи.
Има и разумни идеи - за провеждане на един общ избор на заседатели за
целия съдебен район, за командироване на съдебни заседатели от един
районен съд в друг. Те намериха отражение в предложения за изменения
в ЗСВ.
- ЕН: С настоящите предложения са прецизирани процедурите за подбор и
избор на заседатели. Не намираме за необходимо да се променя начинът,
по който става този избор.
/ГИ/
GI1908AV.019 07:00
съдебни заседатели - промени
За нисък интерес към работата на съдебните заседатели
и все повече отказващи се говори Емилия Николова - председател на Съюза на съдебните заседатели в интервю за БТА
София, 15 декември /Димитър Абрашев, БТА/
Според Емилия Николова - председател на Съюза на съдебните заседатели в България, интересът към правния институт "съдебен заседател" е много нисък, много от съдебните заседатели се отказват. В интервю за БТА Николова посочи, че от съюза не възразяват съдебните заседатели да декларират всички изброени обстоятелства, освен членството в политическа партия или коалиция. Това изискване създава условие за дискриминация на съдебния заседател на политическа основа, каза тя.
Ако предложените изменения в ЗСВ и Наредбата бъдат одобрени и
впоследствие приети по съответния законодателен път, ще спечели както
съдебната система, така и цялото общество. Именно участието на
съдебните заседатели в наказателния процес и осъзнаването им, че са част
от системата на правораздаване, им дава поглед "отвътре" за начина на
протичане на наказателния процес, посочи на свой ред председателят на окръжния съд в Кюстендил Пенка Братанова.
А според Братанова съдебният заседател не трябва да има обвързаности, предразсъдъци, лични отношения, преки или косвени влияния.
Следва пълният текст на интервюто:
- В България от години се говори за усъвършенстване на института на
съдебните заседатели. Какво обаче трябва да се доусъвършенства и да се
промени?
- ПБ: ВСС започна работа по проект за осигуряване на реално обществено
участие в правораздаването чрез института на съдебните заседатели.
Първо ще бъде направена оценка на действащата към момента нормативна
уредба по отношение на съдебните заседатели. След това и правила и
документи за удостоверяване на наличието/липата на конфликт на
интереси и дейност. Предвидено е създаване на регистър на съдебните
заседатели, който да се използва във всеки съд.
- ЕН: Удовлетворени сме от увеличаване на възрастовата граница; от
намаляване на изискванията към кандидатите за съдебни заседатели; от
намаляване на обема на изискуемите от кандидатите документи; от
прецизиране на процедурите за подбор и избор и Етичните принципи и
правила; от въвеждането на тоги за заседателите; както и от това
регламентираният в специалните закони служебен отпуск на работещите
съдебни заседатели, да стане платен.
- Кой ще спечели от това?
- ПБ: Ако предложените изменения в ЗСВ и Наредбата бъдат одобрени и
впоследствие приети по съответния законодателен път, ще спечели както
съдебната система, така и цялото общество. Именно участието на
съдебните заседатели в наказателния процес и осъзнаването им, че са част
от системата на правораздаване, им дава поглед "отвътре" за начина на
протичане на наказателния процес.
-Как може да се осигури реално обществено участие в
правораздаването чрез института на съдебните заседатели?
-ПБ: Това може да се стане чрез популяризиране на този институт и чрез
информиране на обществото за неговата роля за правораздавателния
процес. На следващо място, това може да стане чрез идентифициране на
проблемите във връзка с неговото функциониране. Това бе постигнато
както от работната група на ВСС през 2020 г., така и при сегашната работа
по проекта. Не на последното място, необходимо е да се актуализират
правилата за определяне на възнагражденията на съдебните заседатели.
-Говори се за актуализиране на Етичните принципи и правила за
поведение на съдебните заседатели. Какво от сега действащите
текстове трябва да се промени?
-ПБ: Етичните правила за поведение на съдебните заседатели имат за цел
да очертаят стандартите им на поведение при изпълнение на служебните
им, обществени и гражданските им задължения. Действащите текстове в
момента са идентични с правилата, уреждащи етичните принципи, които
следва да се спазват от всеки съдия. Част от тях ще бъдат детайлизирани -
социалната отговорност, комуникативните и социални умения и
достойното поведение. Същевременно неспазването им е обвързано и с
възможността от предсрочно освобождаване от длъжност.
Обсъжда се въвеждане на унифицирана Декларация за
наличието/липсата на конфликт на интереси на съдебните заседатели.
- Каква е целта?
- ПБ: Съдебният заседател не трябва да има обвързаности, предразсъдъци,
лични отношения, преки или косвени влияния. Целта на Декларацията е
при встъпване в длъжност съдебният заседател да посочи има ли
роднински връзки със съдии, прокурори или разследващи органи. Редно е
да се извърши такова уведомяване още в началото на мандата на
заседателите в съответния съд, т.е. да се приложи принципа "да се знае", за
да бъде изключен този заседател при случайното разпределение на делото.
Това би имало огромно практическо значение, особено в големи съдебни
райони с цел оптимизиране организацията на работа. Предвидено е още да
бъдат декларирани участия в търговски дружества, в управителните им
органи и на сдружения на юридически лица с нестопанска цел , както и
участие в ръководни органи на партии, коалиции или организации с
политически цели на местно или национално ниво.
Целта на този вид деклариране е да няма конфликт на интереси , родствени
връзки, приятелски отношения и др.
- ЕН: Не възразяваме съдебните заседатели да декларират всички изброени
обстоятелства, освен членството в политическа партия или коалиция.
Това изискване създава условие за дискриминация на съдебния заседател
на политическа основа. Още повече, в ЗСВ има специален раздел за
проверки за почтеност и конфликт на интереси и за установяване на
действия, които накърняват престижа на съдебната власт. В тези текстове
обстойно е обсъден въпросът за конфликта на интереси на съдиите,
прокурорите и следователите. Там могат да бъдат добавени и съдебните
заседатели.
- Съществува ли Електронен регистър на съдебните заседатели, чрез
който да се постигне систематизиране на информацията за всеки
съдебен заседател?
- ПБ: Това е една от целите. Регистър в момента няма. Въвеждането му е
свързано с необходимостта от систематизиране на информацията за
заседател- брой мандати, участия в съдебни заседания, отводи и т.н.
Използвам възможността отново да призова цялата юридическа общност
да бъде активна в бъдещите обществени обсъждания, за да се създаде
възможно най-оптимален продукт, който ще бъде от полза в нашата
работа.
- ЕН: До този момент не е имало Единен електронен регистър на съдебните
заседатели. Въвежда се с настоящите предложения.
- Колко са съдебните заседатели у нас?
- ПБ: За съжаление не ми е известно ВСС да обобщава такава статистика за
цялата страна. Броят на съдебните заседатели за всеки съд- районен или
окръжен, се определя по искане на председателя на съответния съд, като
се анализират нуждите в зависимост от постъпленията на наказателни
дела с участието на съдебни заседатели пред предходните години. Няма
нормативно установен брой на съдебните заседатели за отделните съдебни
райони и не мога да бъда точна.
- Трябва ли да се дискутира заплащането на съдебните заседатели?
- ПБ: Това е един от чувствителните въпроси при обсъждане на
необходимостта от реформиране. В момента им се заплаща за всеки
заседателен ден, въз основа на действително отработените часове за деня,
които съответстват на времетраенето на съдебното заседание до
обявяването на съдебния акт. Тази разпоредба обаче не държи сметка за
необходимото време за придвижване до съответния съд. Например в
София има случаи, при които на заседателя са необходими 1-2 часа за
придвижването му до Съдебната палата, в редица случаи - изчакване в
случай на изоставане от графика за деня, отново 1-2 часа до връщане
обратно или на работа; а се заплаща само действително отработеното
време за съдебното заседание; не се възстановяват разходите за градски
транспорт или паркиране. Подобни проблеми има и в съдилища в страната
при заседатели от малки общини, на които също е необходимо време и
транспорт за присъствието им в съдебно заседание. Най-тежък е въпросът
при заседателите във военните съдилища, на които се налага да пътуват
стотици километри; често се налага да наемат квартири или хотели, които
не се заплащат от съда съгласно сега действащата нормативната уредба.
Това са проблеми, които не са решени и които демотивират съдебните
заседатели.
- ЕН Дълги години се борихме възнаграждението да се определя от часа, за
който съдебното заседание е насрочено до отразения в протокола час на
неговото приключване.
- Има ли съдебни заседатели, които се отказват?
- ПБ: Има отказващи се заседатели именно поради тези причини. Други се
отказват поради служебна ангажираност, поради създавани проблеми от
страна на работодателите, поради влошено здраве, смяна на местоработата,
поради разминаване на очакванията им и други.
- ЕН: Има много отказващи се заседатели. Липсата на кандидати за съдебни
заседатели в толкова широк мащаб поставя необходимостта от задълбочен
анализ на причините за ниския интерес на гражданите от непосредствено
участие в правораздаването и спешно решаване на констатираните
проблеми. Предлагаме ВСС да включи в медийната си политика ролята и
значението на участието на съдебните заседатели, като част от
гражданското общество, в правораздаването.
В повечето случай, за съдебните заседатели се говори в негативен
план. Често в пресата и интернет пространството се омаловажава работата
на съдебните заседатели, а и не рядко се поставят гръмки заглавия, които
унижават съдебните заседатели като цяло. Това прави образът на съдебния
заседател непривлекателен, което от своя страна категорично демотивира
гражданите да се кандидатират.
- Трябва ли да се промени начинът, по който става изборът на съдебен
заседател?
- ПБ: Начинът на избор на заседатели в момента има много добри страни.
Той е свързан с прозрачност на кандидатурите, изслушването им от
комисии в Общинските съвети, събеседване и т.н. Той трябва да се запази,
като е необходимо да се унифицира процедурата по изслушването им и се
въведат еднакви правила за всички изборни органи.
Има и разумни идеи - за провеждане на един общ избор на заседатели за
целия съдебен район, за командироване на съдебни заседатели от един
районен съд в друг. Те намериха отражение в предложения за изменения
в ЗСВ.
- ЕН: С настоящите предложения са прецизирани процедурите за подбор и
избор на заседатели. Не намираме за необходимо да се променя начинът,
по който става този избор.
/ГИ/