Децата с увреждания да бъдат забелязани и разбрани, призовава фотографът Анна Йончева с редица благотворителни инициативи

AV 08:00:02 15-12-2021
GI1821AV.017 08:00
деца с увреждания - фотограф - инициативи

Децата с увреждания да бъдат забелязани и разбрани,
призовава фотографът Анна Йончева с редица
благотворителни инициативи


София, 15 декември /Борислава Бибиновска, БТА/

Децата с увреждания не са невидими, те заслужават да бъдат забелязани и разбрани. Това каза за БТА фотографът Анна Йончева, която посвещава работата си на каузата да разказва за живота на тези деца. Преди пет години тя поставя началото на проекта "Различните" деца на България" - снима деца с детска церебрална парализа, синдром на Даун, аутизъм, тумор, мускулна атрофия или друго заболяване. Впоследствие организира и няколко благотворителни изложби.

Иска ми се хората да знаят, че и тези деца могат да се усмихват, имат мечти и искат да бъдат видени, посочи Йончева. Идеята за проекта идва след неприятна случка на детската площадка през 2019 г.

Тогава съученик на дъщеря ми се опита да я убеди да не играе с дете в инвалидна количка с аргумент, че е заразно, разказа Йончева. Тя взима присърце случката и решава, че трябва да направи нещо, за да се промени отношението към децата с увреждания. Напълно умишлено с фотообектива запечатвам само техните усмивки, сподели тя. По думите й всички се вълнуваме от детската усмивка, но когато видим дете с проблем - автоматично го съжаляваме или отбягваме.

По нейна идея в няколко парка се монтират специални люлки за деца в инвалидна количка. Вече има поставени над 17 такива съоръжения в цялата страна - Плевен, Дупница, Стара Загора, Русе, Сандански, Перник, Ямбол и др. Първата такава люлка е монтирана през 2019 г. в парк "Света Троица" в столицата.

Предстои поставянето на люлка и въртележка за деца в инвалидна количка в Раковски. Такива ще има и в София, срещу хотел "Хемус". В момента тече кампания за набиране на средства във Варна и Шумен.

Друга инициатива на Анна Йончева е и проектът "Да се запознаем". Той е подкрепен от Ваня Тодорова от Фондация "Можем Заедно". Целта му е да се организират срещи с ученици, в които да се говори за децата в нужда. По думите на Йончева общуването с тези деца е възможност те да бъдат по-уверени и да повярват, че ще бъдат разбрани. Тя вярва, че нагласите в обществото могат да се променят през призмата на личните истории. Ето защо в рамките на проекта в училища и детски градини се организират дискусии по темата. Така от по-ранна възраст се възпитава емпатия, смята тя. Заради епидемичната обстановка много от срещите се провеждат дистанционно. На учениците им е изключително интересно, задават въпроси, споделят свои впечатления, разказа Йончева.

По време на срещите темата за децата се увреждания се илюстрира и с книгата "Да се запознаем с "различните" деца на България". В 66 страници са показани снимки на 35 деца с различен здравословен проблем. Има и кратка информация за самото заболяване. Книгата излиза от печат с подкрепата на Фондация "Просвета" и се разпространява безплатно. Идеята е информацията за живота на децата с увреждания да бъде по-достъпна. След една от срещите Анна Йончева получава кашон с писма от ученици, адресирани до всяко едно дете, представено в книгата. Всеки, който иска да организира или проведе среща, може да се свърже с инициаторите му чрез фейсбук страницата на "Да се запознаем".

Тези деца не бива да се възприемат просто като деца с увреждания - те са деца със специални потребности, за които са необходими определени грижи, заяви Йончева. "Никое от тези деца не е избрало само съдбата си. В същото време никой от нас не знае какво ще му се случи утре и дали няма да се окаже от другата страна", подчерта тя. Според нея обществото и институциите са длъжници на тези деца.

Йончева със съжаление отбелязва и трудното ежедневие на родителите, които се грижат за дете с проблем. Освен социалните и финансови трудности, те не намират време за радости като кино, театър, разходка или вечеря извън дома. Въпреки това семействата са много силни и отдадени на децата си, каза още тя.

/ГИ/