Над 1,2 милиона чуждестранни туристи очаква България през зимния сезон

Над 1,2 милиона чуждестранни туристи очаква България през зимния сезон

AV 08:31:01 18-12-2021
ZM0827AV.001
Туризъм - зима - очаквания

Над 1,2 милиона чуждестранни туристи
очаква България
през зимния сезон


София, 18 декември /Екатерина Тотева, Валерия Димитрова, БТА/
Бизнесът очаква силен зимен туристически сезон, коментира в интервю за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов. При 680 000 чуждестранни туристи, посетили България от края на декември миналата година до началото на март 2021 година, тази зима се очаква техният брой да се удвои. През 2019 г. в този период чуждестранните туристи са били 1,65 милиона.
Прогнозите на експерта са базирани на общото увеличение на посещенията на чужденци, наблюдавано през лятото.
Изпълнителният директор на Националния борд по туризъм /НБТ/ Полина Карастоянова коментира за БТА, че данните на НБТ от водещите ни зимни курорти "Пампорово", Банско и "Боровец", както и от вътрешността на страната, където има условия както за планински спорт, така и за балнео- и спа почивки, показват пълна готовност да се предложат условия за почивка, с естествен сняг, в повечето части на България. Пистите вече са обработени и подготвени, допълни Карастоянова. Нашите очаквания са умерено положителни и оптимистични, защото от страна на бизнеса е направено нужното и има всички предпоставки сезонът да бъде безопасен, спокоен, сигурен за туристите, заяви изпълнителният директор на НБТ.
Вчера министърът на туризма Христо Проданов по време на откриването на зимния сезон 2021/2022 в Пампорово заяви, че е оптимист за предстоящия зимен сезон. Два са основните критерия да бъде успешен - първият е да има много сняг, а вторият - да има много туристи, допълни той. Изпълнителният директор на "Пампорово" АД Мариян Беляков също изрази надежди за настоящия зимен сезон, тъй като за първи път от години има толкова много сняг през декември. В началото на месеца служебният министър на туризма Стела Балтова заяви, че очакванията са за предизвикателен, но същевременно положителен зимен туристически сезон и обяви, че са разписани всички указания за местата за настаняване и за заведенията за хранене и развлечение, които са съобразени с предписанията на здравното министерство.
Тази зима очакваме да тръгнат и чартърните вериги, свързани със зимния туризъм - преди всичко от Великобритания, Централна Европа и Русия, независимо от пандемичната обстановка, допълни Драганов. Той също акцентира, че зимните ни курорти са готови да приемат гостите.
В Банско зимният сезон 2021/2022 се открива официално днес, според съобщение на "Юлен" АД, направено още през ноември, а в началото на декември от "Боровец" съобщиха, че ски зоната в периода 18-26 декември ще работи на миналогодишните цени. "Витоша ски" все още не са обявили какви ще са цените за сезон 2021/2021.
По Коледа и Нова година се очаква около 500 000 българи да посрещнат празниците в страната, в това число и в зимните ни курорти, каза Румен Драганов. Основно ще се предпочитат къщите за гости, малките семейни хотели, местата за настаняване с балнео-, спа и уелнес услуги, като те бяха резервирани още в края на ноември, изтъкна експертът. Според резултати от представително проучване през октомври за нагласите на българите към предстоящия зимен сезон и намерението им за почивка, 730 000 пълнолетни българи са заявили, че планират поне едно туристическо пътуване или почивка през предстоящия зимен сезон 2021/22 г.
Новото за този зимен сезон е, че браншът се връща в условията на нормална конкуренция, коментира Драганов. Зимните курорти във Франция, Австрия, Андора не работеха миналата зима, но сега те са отворени, което е добре, защото се прави много по-голяма реклама на зимния туризъм, смята експертът. Българският туризъм работи по-добре в условията на конкуренция и нашият туристически продукт като конкурентна цена стои много по-добре, каза Драганов и допълни, че курорти като "Боровец" и Банско се смятат за едни от най-изгодните за практикуване на ски спортове, а "Пампорово" е удобен за деца и начинаещи скиори.

И пак за цените на тока

Цените на тока сa високи в цяла Европа и дори някъде са и по-високи от нашите, коментира Драганов и допълни, че навсякъде са обновени цените на услугите в туризма тази зима. В някои случаи лифт картите у нас са почти двойно по-скъпи спрямо миналия зимен сезон, но според експерта цената няма да е стопиращ фактор при избора на зимна дестинация за почивка, защото ски спортовете по принцип са скъпи, а хората, които обичат да ги практикуват, независимо от цените, ще продължат да им се наслаждават.

Новите ски писти се отлагат

В Споразумението за съвместно управление на България до 2025 г., подписано от коалиционните партньори, в частта "Туризъм" не бе дискутирано предложение за евентуално строителството на нови ски писти в България, коментира Драганов. Такъв документ липсва, защото част от участниците в срещите и тези, които станаха съветници на ресорния министър, твърдят, че в България няма сняг и няма ски. Затова от бизнеса не очакват развитие по тази тема, допълни Драганов.
Изпълнителният директор на НБТ Полина Карастоянова подчерта, че страната се нуждае от нова постковид стратегия за развитие на туризма с участието на международни експерти, където да се предвиди развитието на отделните компоненти на туризма в България, включително и на зимния. В тази част е нужно да се привлекат експерти от Австрия, Германия, Швейцария, които вече са създали модели, водещи до икономически резултати. Престъпно е спрямо българското общество планините ни да бъдат недостъпни, каза Карастоянова и допълни, че този контрапродуктивен процес трябва да бъде прекратен.
В краткосрочен план Карастоянова открои необходимостта от подкрепа на туристическия бранш по отношение на зеления сертификат и ваксинацията. От НБТ настояват зеленият сертификат да бъде въведен за всички български граждани и за всички публични услуги и дейности. Това може да стане с позитивна комуникационна кампания за ваксинация, с въвеждането на стимули под формата на ваучери за различни туристически услуги, напомни идеята на Борда Карастоянова и изтъкна, че тези предложения не са били реализирани от служебните ресорни министри и сме пропуснали възможността да изградим здравен щит на населението. От НБТ заявиха, че са готови на подобно партньорство с новите министри.
Сред направленията в Споразумението, които са консенсусни за туристическия бизнес, Румен Драганов изтъкна зелените политики, свързани с кръговата икономика, и идеята по-голямата част от местното производство месо, мляко и млечни продукти, плодове и зеленчуци да отива в туризма, както и темата за устойчивия туризъм, свързан с традициите и обичаите, който ще се развива в отдалечените райони, малките населени места, където другите видове бизнес не могат да създадат поминък. Второто консенсусно за бизнеса направление е дигитализацията - при записването и анулирането на пътувания, обработката на електронните визи, като и квалификацията и преквалификацията на кадри за повишаването на дигиталните им умения. Бизнесът споделя и вижданията, залегнали в коалиционното споразумение, за развитието на инфраструктурата - транспортните връзки, железопътната инфраструктура, речните и морските туристически кораби, и за институционалното сътрудничество по темата "Туризъм". По въпроса за концесиите на плажовете Драганов коментира, че на първо време най-важната задача на държавата е свързана с картирането на плажовете. Това нещо Министерството на туризма в предишни години не е извършило и затова има погазване на дюни, на защитени територии, каза експертът. По думите му друг важен ангажимент е да се създаде нормативна дефиниция на това какво е преместваем обект, тъй като "не може някакви гигантски строежи по морето да ги разглеждаме като преместваем обект, защото били стъпили на 14-15 стъпки".
За Националния борд по туризъм коалиционният документ в частта "Туризъм" е стартов план, каза Карастоянова. Различен следва да е подходът, когато правителството е факт и говорим за най-засегнатия сектор, какъвто е туризмът, който се нуждае от модерна визия, чието създаване да бъде обсъдено между бизнеса и държавата. Стратегията би трябвало да има краткосрочна част - 2022-2027 г., и дългосрочна, която да е за десет години. Там трябва да се включат отделните компоненти на туризма, допълни Карастоянова.

Новите управляващи за туризма

Създаване на единна маркетингова концепция с единен бранд "България", в координация между Министерство на туризма и бизнеса за налагането му. Това е един от приоритетите, залегнал в раздел "Туризъм" на Споразумението за съвместно управление на България до 2025 г., подписано от коалиционните партньори.
Новото управление на държавата се съгласи да се обособят пет стратегически ресора в рамките на Министерство на туризма - морски; балнео, уелнес и СПА; културен и друг; конферентен; планински и приключенски. Всеки ресор ще разполага със собствен маркетингов ресурс и комисия с председател - министърът на туризма.
Ще бъде разработена единна уеб платформа с мобилно приложение, от която туристите трябва да получават "пълна картина" за възможностите за туризъм в даден район - от местата за настаняване и хранене, през туристическите програми, забележителностите и приключенията, до местното меню, специфично предлагано в района.

Краткосрочни мерки в подкрепа на бранша

Коалиционните партньори се разбраха да се работи за създаването на гаранционен фонд в туризма, който да защитава сектора във времена на криза и да е насочен към туроператорите, ангажирани с изходящия туризъм. Ще бъдат осигурени енергийни помощи във връзка с цената на тока, туризмът ще бъде включен за частично или цялостно кредитиране за спомагане на дейността към Българската банка за развитие, а ДДС ще се запази на ниво 9 процента до края на ковид кризата, се споразумяха още коалиционните партньори. Друга краткосрочна мярка в подкрепа на бранша е схемата 60/40 да се върне в стария вариант - при доказан спад от 20 процента, вместо 30-40 на сто, както е сега. Да има безплатни бързи тестове за клиенти на хотели и ресторанти, които не притежават зелен сертификат, да може да има временно замразяване на дейността на неработещи туроператори и други за срок от една година, да се направи анализ и ревизиране на програмата за ваучери, са сред другите консенсусни предложения в споразумението. Част от краткосрочните мерки е и анализ на помощта за засегнатите от кризата самоосигуряващи се - екскурзоводи и планински водачи.
Сред по-дългосрочните теми, по които ще работят новите управляващи, са създаването на 2-ро ниво на категоризация на курортите по функции и вид, стимулирането на определяне на курортни зони в населените места, за да се насърчи местният бизнес. Ще се работи и върху перспективата за различно формиране на туристическия данък, като постъпленията от него да се разходват целево за инфраструктура на курортната зона. Предлага се и нормиране на легловата база според ресурсите на курорта, както и премахване на концепцията българските плажове и ски зони да се отдават на концесионни договори.
Ще бъде приета и Стратегия за развитие и увеличаване дела на къмпинг туризма в България, като се предвижда регулиране и контролиране на дивото къмпингуване по Черноморието и край планинските язовири по начин, по който да не бъдат отблъснати българските туристи. Облекчаването на издаването на онлайн визи и визови центрове, както и уреждането на статута на националните курорти, също са във фокуса на новото управление в раздел "Туризъм".
/ЦМ/