Сто усмивки в предприятието на 100-годишната "Крава, която се смее"
AV 16:21:01 30-12-2021
ZM1617AV.011
Франция - хранителна промишленост - традиции
Сто усмивки в предприятието
на 100-годишната
"Крава, която се смее"
София, 30 декември /Росица Николова от БТА/
"100 усмивки!" - това не е обикновена изложба. Във френското градче Лонс-льо-Соние в източния департамент Юра, в областта Бургундия-Франш Конте, където преди сто години е произведена първата порция от емблематичното сирене "Кравата, която се смее" ("Ла ваш ки ри" - La vache qui rit), ще се натъкнете на истинска фабрика за усмивки.
Изложението, посветено на 100-годишния юбилей на прочутата усмихната крава, продължава до утре, 31 декември.
За тези сто години добрата кравичка е изобразявана с хиляди лица.
Освен представените различни форми и порции на прочутото сирене, там могат да се научат и множество тайни, стари истории, някои от които анекдотични, скрити в милиардите кутии, произведени в Юра.
Усмихнатата крава е и голяма пътешественичка, която владее всички световни езици. А добре известната ни кръгла кутия с усмихнатото й лице се среща навсякъде по света - в Европа, в Тайланд, в САЩ, в Австралия, в Африка, а както добре знаем - и в България.
Същата тази кръгла кутия е избрана като основна "тема" на честването на годишнината. На изложението човек има възможност да открие какво в действителност има в нея, ще я види по стените, във витрини, като архив, във видео, а дори и във формата на гитантски сладкиш.
"Ла ваш ки ри" е най-вече търговска марка, обозначаваща смесица от топени сирена промишлено производство на предприятието "Фромажри Бел" (Fromageries Bel). Първоначално е известна с търговското наименование "Фромаж модерн" (Fromage moderne - "модерно сирене", бел. р.).
По време на Първата световна война 36-годишният по онова време производител на сирене Леон Бел е назначен към влаковете, превозващи продоволствия за войската, припомня френският в. "Воа дю нор". Обичайно било всяко поделение да си избира специфична емблема за транспортните средства, по-специално за камионите. Тогава илюстраторът Бенжамен Рабие предлага на конкурс една от рисунките си - усмихната крава. Войниците кръщават изображението Вашкири (Wachkyrie), като подигравка с прословутите Валкирии - транспортните емблеми на германските войски, станали известни благодарение на Рихард Вагнер.
За официалното регистриране на търговското наименование на 16 април 1921 година Леон Бел се обръща отново към Рабие, който предлага оригиналната рисунка на Вашкири. Бел добавя огромни обеци на кравешките уши - както се говори, по съвет на съпругата си - за да добие животното по-женствен вид.
Печатарят избира цвета на кравата да бъде червен, обаче депозира афиша като запазена марка под името "Червена крава" (Vache rouge). По-късно Леон Бел и компанията му са принудени да преговарят по изключителните права на логото и да купят правата за Червената крава от наследниците на печатаря.
В началото триъгълните порции се продават в чугунени кутии, които скоро биват заменени от картонени опаковки.
Опаковката на "Ла ваш ки ри" с червената лента за отваряне е измислена от Ив Пен. По-късно той предлага проекта си на конкурс, където патентът е купен от неизвестно лице за около 50 000 стари франка.
Усмихнатата крава се адаптира към вкусовите навици на всяка страна - например, в Мароко се продава като сирене за мазане, оцветено в червено, в Алжир се предлага на кубчета, а в Китай и в Южна Корея - дори с аромат на малини.
В наши дни компанията присъства в 120 страни и има 15 производствени предприятия (две от които са историческите стари мандри във Франция). След 1960 година марката предлага по-голямо разнообразие от сирена, сред които аперитивните Аперикюб (Apericube) и гризините Пик енд Крок (Pik & Croq) през 1995 година. /РН/
/ЦМ/