Каква 2022 година очаква автомобилният сектор?
AV 08:00:01 13-01-2022
ZM1413AV.004 08:00
Свят - автомобилостроене - прогнози
Каква 2022 година
очаква
автомобилният сектор?
София, 13 януари /Галя Горнишка от БТА/
Изминалата 2021 година ще остане в историята на автомобилостроенето като една от най-трудните заради многото производствени проблеми, с които се сблъскаха компаниите в сектора: продължаващата криза с чиповете, логистичните трудности при снабдяването с основни компоненти, постепенното поскъпване на суровините и елeктроенергията. Всички тези проблеми едва ли ще се изпарят през 2022 година.
Очаквания за възстановяване на световното производство
Основният проблем е липсата на полупровoдници. Пикът на кризата през лятото вече бе преoдолян и по-доброто снабдяване от началото на есента накара експертите да предвиждат постепенно нормализиране на ситуацията. Според прогнозите през първите шест месеца на 2022 година все още ще са налице затруднения, но с много по-малък мащаб, отколкото през последните месеци. Временният хоризонт пред автомобилния сектор е с висока степен на несигурност и крие доста рискове, но при всички случаи перспективите са по-розови в сравнение с 2020 и 2021 година. Световното производство на лекотоварни превозни средства може да нарасне през текущата година с 9 процента до 82,3 милиона автомобила, сочат прогнозите на "Ай Ейч Ес Маркит" (IHS Markit). За 2021 година броят е 75,5 милиона превозни средства (+1,2 на сто спрямо 2020 година). Само в Европа през 2022 година ще бъдат произведени 18,5 милиона коли спрямо 15,7 милиона през миналата година.
Подновено търсене
През 2022 година световните продажби на лекотоварни автомобили ще възлязат на около 82,4 милиона единици, което ще е с 3,7 процента повече спрямо 79,4 милиона през 2021 година, прогнозира "Ай Ейч Ес Маркит". Само в Западна Европа се очакват 13,9 милиона продадени коли тази година (+0,2 процента спрямо 2020 година) и 15 милиона през идната година (+7,8 процента). Компанията за проучвания обаче е предпазлива за хода на възстановяването в светлината на "перфектната буря от безпрецедентни обстоятелства", с които се сблъсква секторът, поредната вълна на КОВИД-19 и постоянните проблеми с доставките. Всичко това може да създаде нови производствени затруднения, дори когато бъде разрешен проблемът с полупроводниците.
Криза с електроенергията
Най-голямо безпокойство будят суровините и електроенергията, върху която тегнат все повече геополитически сблъсъци. Те доведоха до исторически максимум при цените на газа. Неслучайно почти всеки ден предприемачи и различни асоциации излизат с призиви за решаване на проблема и преодоляване на неустойчивостта, която съпътства настоящата ситуация.
Положението в момента е доста критично, дотолкова, че много компании са пред риск от затваряне, потвърди и президентът на Федерацията на италианските компании в стоманената индустрия (Federacciai) Алесандро Банцато. Трудната ситуация засяга и автомобилния сектор, макар засега продажбите да компенсират случващото се. Някои от големите компании като "Ауди" (Audi), "Мерцедес" (Mercedes) и Бе Ем Ве (BMW) дори регистрираха през 2021 година средно увеличение на приходите от продажби с 25 процента спрямо предпандемичните равнища от 2019 година, благодарение на повишеното търсене и ниската наличност, отбелязва италианското специализирано издание "Куатроруоте".
Изминалата 2021 година ще остане в историята и като една от най-добрите за британските автомобилостроители, от "Ролс-Ройс" (Rolls-Royce) до "Бентли" (Bentley), от "Астън Мартин" (Aston Martin) до "Лотус" (Lotus). Данните са категорични: "Ролс-Ройс", чиято централа е в Гудууд, никога не е продавал толкова автомобили в 117-годишната си история. Доставките на луксозни возила удариха исторически максимум от 5586 бройки след 49-процентов растеж спрямо 2020 година.
Обяснението има чисто психологически аспект: КОВИД-19 е накарал много хора да се замислят колко кратък е животът и колко по-добре е да не отлагат във времето някои избори.
Не бива да се забравя и фактът, че секторът на автомобилите от висок клас е "имунизиран" в исторически план срещу проблемите, с които се сблъскват автомобилните компании от масовия пазар.
/ЦМ/