Изчезването на "китайската фея на селския живот": Строгата ръка на Пекин или корпоративна битка за бъдещето на инфлуенсърския бизнес?

Изчезването на "китайската фея на селския живот": Строгата ръка на Пекин или корпоративна битка за бъдещето на инфлуенсърския бизнес?

AV 08:27:31 14-01-2022
ZM0824AV.003
Китай - интернет икономика - общество

Изчезването на "китайската фея на селския живот":
Строгата ръка на Пекин или корпоративна битка
за бъдещето на инфлуенсърския бизнес?


София, 14 януари /Елена Савова от БТА/

Тъмнокоса девойка в алено наметало язди през обвита в мъгла гора. Спира сред горичка от диви магнолии и бере бледорозовите цветове. Под умелите й ръце, в живописна открита кухня сред селски двор, обрасъл в зеленина, цветовете се превръщат в елегантна украса и няколко екзотични в очите на западните зрители ястия. Със същата лекота и сръчност тя преде и боядисва вълна със сок от боровинки, прави мебели от бамбук и сади памук. Видеата на Ли Цзъци носят усещане за покой и идиличен живот в единство с природата сред величествените планини, дълбоко в китайската провинция Съчуан.

Показващи традиционни храни и занаяти в красиво заснетите и монтирани кадри на фона на зашеметяващи пейзажи, те привличат особено силно младите хора, живеещи в големите градове под диктата на трескави работни графици, а на международната аудитория дават рядка възможност за поглед към селския бит на Китай. За мнозина изглежда, че Ли живее в новата китайска мечта - далеч от стреса на огромните мегаполиси, с усещане за традиция, баланс и ползотворен труд.

Видеата започват да се появяват през 2015 година, а в "ЮТюб" (YouTube) Ли дебютира две години по-късно, показвайки как ципи от гроздови зърна могат да се използват за боядисване на дрехи. С времето младата жена набира все повече последователи в родината си и по света, като интересът към поетичните й разкази за живота на село скочи особено силно след избухването на пандемията от коронавирус и последвалите локдауни. Списание "Форчън" я нареди сред 25-те най-добри създатели на уникално и интересно съдържание в пандемията, "Ню Йорк таймс" през 2020 г. я обяви за "Кралицата на карантината", а Ли вече няколко пъти подобрява собствения си рекорд на Гинес за "китайскоезичен канал в "ЮТюб" с най-много абонати", достигайки над 16 милиона абонати и близо 3 милиарда преглеждания. Тя е безспорна звезда и в родината си, с около 70 милиона последователи в китайските социални мрежи и място в класацията "Топ 10" на жените в Китай.

От няколко месеца обаче Ли не публикува ново съдържание и мнозина сред почитателите й започнаха да се опасяват дали не е станала поредната интернет знаменитост, попаднала под ударите на китайските власти. През последните години Пекин демонстрира изключително строго отношение към звездите на социалните медии и блокирането на профили е често наказание. В края на декември, например, инфлуенсърката Хан Уей, известна като Вия и "кралицата на онлайн шопинга", бе глобена с 210 млн. долара за укриване на данъци, а присъствието й в социалните мрежи бе блокирано. Зад подобни кампании често стоят и идеологически основания, тъй като многомилиардният бизнес, който процъфтява около инфлуенсърите, и начинът на живот, представян от тях, противоречат на официалната идеология и концепция за "всеобщ просперитет".

Наричана "най-мистериозния китайски влогър" и оприличавана на принцеса на "Дисни" (Disney), Ли Цзъци все пак силно се отличава от обичайната представа за звезден инфлуенсър. Дребничка и нежна, тя избягва общественото внимание, изглежда, че води почти отшелнически живот в отдалеченото си село, а в редките си интервюта се появява с минимален грим и традиционно облекло. Във видеата си рядко говори, освен в някой шеговит диалог с баба си, залагайки най-вече на успокояваща музика и природни звуци. Пътят й към известността не е лек. Баща й умира, когато е едва в пети клас и семейството вече не може да си позволява да плаща образованието й. Ли отпада от училище едва 14-годишна и започва работа в града, за да помага финансово на семейството си, включително като сервитьорка, диджей и певица. Няколко години по-късно се завръща на село, за да се грижи за баба си, която по това време е тежко болна. Първоначално се обръща към интернет, за да изкарва пари, като продава селскостопански продукти в платформата "Таобао" (Taobao). Първите й видеа са направени именно с цел да представят "откъде идва храната", разказва тя.

През юли обаче редовното публикуване на поетичните й картинни разкази в "ЮТюб" спря, а последният й пост от август гласи, че е подала жалба в полицията. Няколко дни по-късно в китайската социална мрежа "Уейбо" (Weibo) неин асистент пише, че Ли е "пренебрегнала много от проблемите на реалния свят", посвещавайки се на създаването на съдържание, и сега трябва да отдели известно време за разрешаване на някои въпроси. През последните два месеца публикациите за нея съвсем пресъхнаха.

Това мистериозно "изчезване" обезпокои силно последователите й, макар да изглежда, че Ли Цзъци се радва на добро отношение от страна на Пекин - политически ненатоварените й видеа според анализатори съвпадат отлично с пропагандните цели на Китайската комунистическа партия за идеализиране на селския живот. Държавната телевизия Си Си Ти Ви хвалеше начина, по който "без да каже и дума за Китай, Ли популяризира китайската култура по един добър начин и разказва хубава китайска история", а официозът "Пийпълс дейли" й присъди наградата "Изборът на народа" за 2019 година. За мнозина самият факт, че видеата се появяваха редовно в "ЮТюб" свидетелства за благословия "отгоре", тъй като достъпът до западните социални медии за китайските потребители като цяло е блокиран. Високото качество на съдържанието също се приема за доказателство за сериозната намеса на професионалисти.

Зад отсъствието на Ли Цзъци може би стои далеч по-прозаична причина - съдебна битка и бизнес конфликт. Финансови блогъри насочват вниманието към компания, носеща нейното име, в която Ли има миноритарен дял. Мажоритарният дял се държи от "Вейнан Ханчжоу" (Weinian Hangzhou) - компания за управление на инфлуенсърско съдържание, която води кампаниите в социалните медии от името на Ли, държи правата върху бранда й и развива марка храни с нейното име. Ли е най-ценният инфлуенсър на "Вейнан" - характерни за нея оризови нудъли са толкова популярни, че брандът обяви планове да построи собствена фабрика. Миналата година "Вейнан" получи значителна инвестиция от "БайтДенс" (ByteDance) - компанията майка на "ТикТок" (TikTok). Според местни медии на 25 октомври Ли е завела дело срещу "Вейнан" и шефа й Лю Тонмин (Liu Tongming) в спор за акции и изплащане на дивиденти. Компанията потвърди, че срещу нея се води дело и възнамерява да действа по съответния начин.

Броени дни по-късно "БайтДенс" изтегли инвестицията си, а битката може да промени из основи популярния бизнес модел, при който инвеститори култивират и печелят от интернет знаменитостите, пише в. "Саут Чайна морнинг пост".

Решението на Ли да се изправи срещу агентите си е необичаен ход в кибервселената на Китай, където парите и онлайн влиянието често са преплетени в бизнес модел, разчитащ силно на популярността на отделните личности. Между агенциите и звездите им наистина често има силно напрежение и конфликти за творческа свобода и разпределяне на печалбите. Ако някоя интернет знаменитост стане твърде популярна, тя може просто да напусне и да започне да действа самостоятелно, заради което сред инвеститорите се говори, че "най-добрият начин да задържиш звездата си, е да се ожениш за нея".
Делото на Ли има потенциала да промени този бизнес модел, който като цяло се счита за значително ощетяващ авторите.

Въпреки това за някои анализатори причините за изчезването на Ли са по-сложни.

Делото може да е само прикритие, посочва Сон Йонгуей, експерт по култура и естетика, цитиран от "Радио Свободна Азия".

"Може би в хода на тази битка ще излязат на бял свят още скандали", допълва той.
/ЦМ/