Необходима е промяна в държавната политика по отношение на класическата музика, казва маестро Емил Табаков

Необходима е промяна в държавната политика  по отношение на класическата музика,  казва маестро Емил Табаков

AV 11:43:01 16-01-2022
EH1138AV.004
Култура - музика - Емил Табаков - концерт

Необходима е промяна в държавната политика по отношение на класическата музика, казва маестро Емил Табаков


София, 16 януари /Яница Христова, БТА/
Не е вярно, че не се пише нова класическа българска музика. Много музика се пише, но не се изпълнява, защото това зависи от много обстоятелства, казва специално за БТА големият български диригент и композитор Емил Табаков. На 20 януари той ще представи пред софийска публика своя "Концерт за цигулка и оркестър".

"Вече търсим евтиното, слушаемото, познатото. Такава е държавната политика вече, така са насочени и всички наши състави - симфонични и оперни. Те трябва да изпълняват много популярна музика, за да имат публика, за да се купуват билети, за да може за тези билети да получат пари от държавата, от Министерство на културата (МК)", допълва маестрото.

По думите му тази политика в България е пагубна и се различава от политиката в много други държави, в които специално се финансира писането и записването на нови творби. Според него и сега се пишат нови творби, които обаче не познаваме. Табаков уточни, че не може да се каже, че всички те са хубави, защото при всяка нова музика, която се пише, има както по-лоши, така и по-хубави произведения, но подбор се прави в течение на времето през годините.

Именитият музикант разказва как е написал "Концерт за цигулка и оркестър" за Русенския фестивален оркестър и за Светлин Русев. Маестрото е бил провокиран от това, че всяка година за "Мартенски музикални дни" за един или два концерта се събират предимно русенци, които са завършили музикалното училище в Русе, а вече са музиканти по целия свят.

"И понеже познавам много добре тези музиканти, тъй като вече от години свирим заедно, там се получава една много прекрасна творческа и приятелска атмосфера. А и Светлин Русев - той е, естествено, световноизвестен цигулар, също е от русенско и винаги участва на всички "Мартенски музикални дни". Така че аз този концерт съм го написал специално за него и този оркестър съм имал предвид - като знаех какъв потенциал имат, каква енергия излъчват тези хора", казва Емил Табаков.

Допълва, че премиерата на концерта е била на "Мартенски музикални дни", които бяха отложени два пъти и се състояха през септември и октомври, а сега ще има възможност да го представи и в София.

Пред БТА музиковедът Екатерина Дочева разказва, че е слушала премиерното изпълнение на "Концерт за цигулка и оркестър" на Емил Табаков и по думите й това е едно много добро произведение. "Той е като портрет, фиксирал музикалната природа и на солиста, и на оркестъра. Портрет с щедро нанесени контури, още по-щедри цветове и щедра инструментална проблематика, която изисква щедро вложена енергия". Според Дочева основополагащо място в драматургията на композицията е една "мека лирика, съзерцание, меланхолия и някаква латентна тревога". Работата на маестро Табаков описва с думите: "Табаков "играе" изобретателно, не е пресилено да кажа виртуозно с всеки елемент на музикалното слово".

Има различни причини класическа българска музика да се изпълнява изключително рядко, но основните са две, смята музиковедът. Според нея първата и най-важната причина е, че новите поколения не се интересуват толкова от българската музика. По думите й това е така, защото тя изисква доста повече труд, отколкото да се научат няколко класически симфонии, които могат да се повтарят навсякъде.

Екатерина Дочева допълва, че любопитството на сегашните поколения е доста намаляло, а освен това е насочено повече към парите и към популярността, които могат да се спечелят от даден концерт. "Интересът е не толкова в мисията да се даде на публиката нещо ново, нещо повече. Разбира се, има и изключения от това, но те са много малко", казва тя.

Според нея втората причина, поради която не се изпълнява българска музика, е изключително лошото състояние на нотния материал на българските композитори, особено на тези, които вече не са сред живите. Дочева допълва, че повечето ноти наследниците дават в държавния архив, откъдето могат да се вземат, но това предполага доста повече усилия, отколкото да се отиде в една нототека или в книжарница.

"А от тези, които са още живи и творят сега, нещата стоят малко по-лесно, защото вече има компютри и различни програми за нотопис, с които нотният материал се вади лесно. Но наследството или произведенията на композитори, които са много интересни, но почти не се изпълняват, те се намират в архиви, в сейфове на наследници и за тях не се прави нищо", казва музиковедът. Дочева подчертава ключовата роля на Съюза на българските композитори и на МК, което трябва да отдели средства, за да се създаде нотен фонд на българската музика.

Екатерина Дочева посочва, че културата по времето на социализма е била още една негова визитна картичка по света и у нас, която да покаже, че идеологията подкрепя изкуството. Според нея тогава е имало и композитори, които не са се свирели по идеологически причини, но за съвременни композитори са се давали пари. "А сега аз не съм чула Европейският съюз да е изпратил до България някакъв вид упрек за това, че музикалната култура не е на това равнище, на което би трябвало да бъде в една европейска държава - като репертоар най-вече, като музика, която трябва да стигне до хората", казва Екатерина Дочева.

Както писа БТА, на 20 януари в зала "България" Емил Табаков ще представи своята композиция "Концерт за цигулка и оркестър" със Софийската филхармония и солист Светлин Русев. "Фантастичното дюкянче" от Оторино Респиги допълва програмата. /ДД

/ЕХ/