Чрез музикални и ритъм работилници, деца от ромския етнос в Кюстендил ще търсят среда за изява на талантите си
BOBSTH 16:32:01 28-01-2022
GI1628BO.002
деца - таланти - работилница
Чрез музикални и ритъм работилници, деца от ромския етнос в Кюстендил ще търсят среда за изява на талантите си
Кюстендил, 28 януари /Елица Иванова, БТА/
Среда за изява на талантите на 30 деца от ромски произход от Кюстендил ще бъдат създадени по проект "Ритъмът като креативен метод за работа с деца и младежи от ромския етнос". Това съобщиха в пресклуба на БТА в Кюстендил Мартин Иванов - композитор, диригент и ритъм терапевт и Гергана Каракашка - преподавател по музика. Инициативата се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура" по програмата "Социално ангажирани изкуства" от Института за изкуство и терапия ЛИБЕРА, в партньорство VI ОУ "Св. Паисий Хилендарски" - Кюстендил.
Проектът включва провеждането на 30 музикални и ритъм творчески работилници с перкусионни инструменти, в рамките на 10 месеца. Той ще завърши с концерт пред публика, на който участниците в проекта ще демонстрират наученото през годината. "Това ще бъде интерактивно събитие, в което публиката също активно ще вземе участие", каза Мартин Иванов.
Целта е чрез изразните средства на ритъма и музиката да се подобрят социалните перспективи на децата между 5 и 8 клас, чрез ангажирането им в иновативен творчески процес, който е близък до техния мироглед и култура, посочи още авторът на проекта. Чрез ритъма и изразните средства на музиката се цели подобряване на успеха и дисциплината, преустановяване на отпадането от училище.
"За да се превърне училището в привлекателно, учениците имат нужда от нещо нестандартно и завладяващо, което да ги накара да бъдат значими, да учат, но и да се забавляват в същото време. Практиката показва, че застъпването на елементи от културата и традициите на малцинствата в учебното съдържание превръща училището в интересно за тези деца, повишава тяхната мотивация за образование, както и ангажираността на техните родители", посочи още Иванов. Работилниците ще работят и на терапевтично ниво - за редуциране на агресията, хиперактивността и повишаване нивото на концентрация и внимание.
"Забелязали сме, че ромските деца са особено добри в ритъма и изразяването чрез музика. Ритъмът и музиката са част от тяхното ДНК, начинът им на живот и изразяване. Чрез музиката може да се работи в много посоки за повишаване на тяхното разбиране на света и културата. Чрез нашия проект ще им дадем възможност да се запознаят и с културното наследство, ценностите, музикалните традиции на народи от целия свят. Ще разказваме и демонстрираме различни музикални стилове, които ще доведат до научаване на културата и традициите и бита на тези държави", разказа Мартин Иванов.
Според Гергана Каракашка - преподавател по музика в VI ОУ "Св. Паисий Хилендарски", периодът за осъществяването на проекта е много добре подбран, за да могат децата след дългата изолация, да се върнат с желание на училище. Тя посочи, че се надява проектът да има терапевтичен ефект и върху агресията, увеличаване на концентрацията. "Доволна съм, че в проекта ще могат да участват и деца със специални образователни потребности, защото процентът им не е малък. Нараства и броят на хиперактивните деца, които имат нужда да канализират енергията си в нещо полезно", каза Каракашка.
Институтът ЛИБЕРА е осъществил вече няколко подобни програми с ученици на територията на община Кюстендил. Резултатите са показали, че след подобни часове са намалели депресията и агресията в училище, както и че се е повишило вниманието на учениците и тяхната комуникативност.
/ГИ/