Националният институт по метеорология и хидрология - проект „Професия метеоролог и хидролог“
Националният институт по метеорология и хидрология вече трета година „отваря“ врати за всички ученици, учители и родители, благодарение на програмата „Образование с наука“, финансирана от Министерството на образованието и науката и по-специално в рамките на проект „Професия метеоролог и хидролог“, който НИМХ изпълнява успешно от 2019 г.
Това се случва по два начина – чрез посещения на място в НИМХ, като организираме богата и разнообразна програма за учениците в зависимост от тяхната учебна програма и възраст или посредством онлайн платформата ни - www.nimhi.bg, в която има много ресурси за ученици и чрез която могат да се заявяват онлайн лекции и дискусии по различни теми.
Някои примери са :
- Виртуално посещение на ученици от 1-ви клас на Прогресивни училища – София с тема „Как се изготвя прогнозата на времето?“;
- Виртуален урок с ученици от 12 клас от СУ „Св. Патриарх Евтимий“, гр. Пловдив с тема „Синоптична карта и числени модели за прогноза на времето“;
- Виртуален разговор с ученици от 5-ти клас на ОУ "Александър Георгиев-Коджакафалията", гр. Бургас с тема „Метеорологични спътници и тяхното използване при прогноза на опасни явления“;
- Виртуално гостуване на 3 "а" клас от иновативно училище СУ "Димитър Маринов", град Лом на тема „Защо светът има нужда от метеоролози и хидролози? Какво са суперкомпютрите и как и за какво синоптиците ги използват? Какви и колко видове прогнози се правят от Националния институт по метеорология и хидрология?“
На 20 октомври 2021 г. на гости в НИМХ бяха очарователните млади, любознателни и целеустремени ученици от Професионална гимназия по механизация на селското стопанство „Пейо Крачолов Яворов“ – град Гоце Делчев и техните учители – г-жа Красимира Букурещлиева, учител по физика и астрономия и г-жа Надка Чекова - заместник-директор по учебно-производствена дейност.
Един прекрасен, слънчев ден, изпълнен с много нови знания, емоции и изненади. Говорихме си много за професията на метеоролога и хидролога и защо тя е неразделна част от нашето ежедневие. Говорихме за метеорологичните спътници, какви наблюдения се правят от Космоса и каква е стратегията за развитие на тези технологии до 2030 г.
Учениците научиха какво е да си метеорологичен наблюдател? Колко различни видове станции за измерване на параметрите на времето има и колко са общо на брой те на територията на България? Също и къде се намира най-високата синоптична станция в България? Разказахме им какви и колко вида прогнози се изготвят в НИМХ и че нашата работа далеч надхвърля изготвянето на Прогнозата на времето.
Учениците, на свой ред, ни изненадаха с домашно приготвено сладко, лавандула и боб – все производство на ПГ по МСС „П.К. Яворов“ – гр. Гоце Делчев и ни подариха от техните елхи, която засадихме в парка на НИМХ!
Заедно се разходихме из метеорологичния парк и не пропуснахме да извършим аерологичен сондаж. Какво е това – ще се зачуди някой? Учениците от ПГ по МСС – гр. Гоце Делчев вече знаят!
НИМХ