Одобрен е проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти
IF 16:04:01 01-12-2021
IS1601IF.035
МС - законопроект - финансови инструменти
Одобрен е проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти
София, 1 декември /Иван Лазаров, БТА/
Правителството одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти, с който се цели въвеждане в националното законодателство на изискванията от няколко европейски директиви. Това съобщиха от пресслужбата на служебния кабинет.
Целта на част от промените е създаването на пропорционален и хармонизиран регулаторен режим за инвестиционните посредници от Европейския съюз, които не са със системно значение. Този режим е по-опростен, пропорционален и отчита специфичните рискове, които поражда дейността на инвестиционния посредник, като се определят и правомощията на Комисията за финансов надзор /КФН/. Със законопроекта се въвежда и задължение за системните инвестиционни посредници да подадат заявление до Българската народна банка за издаване на лиценз за кредитна институция по Закона за кредитните институции при преминаване на обща стойност на активите над 30 млрд. евро. Също така е предвиден и ред за повторно издаване на лиценз за инвестиционен посредник от КФН в случаите, когато тези дружества вече не отговарят на изискванията за кредитна институция, посочват още от правителствената информационна служба.
Основното изменение, произтичащо от Директива /ЕС/ 2019/878, е въвеждането на специфична процедура за одобрение и преки надзорни правомощия на компетентните органи по отношение на определени финансови холдинги и финансови холдинги със смесена дейност, за да се гарантира, че могат да носят пряка отговорност за осигуряване на спазването на пруденциалните изисквания на консолидирана основа, без да бъдат подлагани на допълнителни пруденциални изисквания на индивидуална основа.
В съответствие с изискванията на Директива /ЕС/ 2019/2177 функциите по лицензиране на доставчиците на услуги за докладване на данни и надзора върху тях, както и правомощията по събирането на данни се прехвърлят от националните компетентни органи към Европейския орган за ценни книжа и пазари. Същевременно, националните компетентни органи ще запазят надзора върху одобрени механизми за докладване и одобрени механизми за публикуване, които биха могли да се възползват от дерогацията, предвидена в Регламент /ЕС/ 600/2014, поради тяхното ограничено значение за вътрешния пазар на ЕС.
Предложените промени целят подобряване на регулаторния режим за инвестиционните посредници и пълно съобразяване на законодателството с правото на Европейския съюз.
/ИС/
IS1601IF.035
МС - законопроект - финансови инструменти
Одобрен е проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти
София, 1 декември /Иван Лазаров, БТА/
Правителството одобри проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за пазарите на финансови инструменти, с който се цели въвеждане в националното законодателство на изискванията от няколко европейски директиви. Това съобщиха от пресслужбата на служебния кабинет.
Целта на част от промените е създаването на пропорционален и хармонизиран регулаторен режим за инвестиционните посредници от Европейския съюз, които не са със системно значение. Този режим е по-опростен, пропорционален и отчита специфичните рискове, които поражда дейността на инвестиционния посредник, като се определят и правомощията на Комисията за финансов надзор /КФН/. Със законопроекта се въвежда и задължение за системните инвестиционни посредници да подадат заявление до Българската народна банка за издаване на лиценз за кредитна институция по Закона за кредитните институции при преминаване на обща стойност на активите над 30 млрд. евро. Също така е предвиден и ред за повторно издаване на лиценз за инвестиционен посредник от КФН в случаите, когато тези дружества вече не отговарят на изискванията за кредитна институция, посочват още от правителствената информационна служба.
Основното изменение, произтичащо от Директива /ЕС/ 2019/878, е въвеждането на специфична процедура за одобрение и преки надзорни правомощия на компетентните органи по отношение на определени финансови холдинги и финансови холдинги със смесена дейност, за да се гарантира, че могат да носят пряка отговорност за осигуряване на спазването на пруденциалните изисквания на консолидирана основа, без да бъдат подлагани на допълнителни пруденциални изисквания на индивидуална основа.
В съответствие с изискванията на Директива /ЕС/ 2019/2177 функциите по лицензиране на доставчиците на услуги за докладване на данни и надзора върху тях, както и правомощията по събирането на данни се прехвърлят от националните компетентни органи към Европейския орган за ценни книжа и пазари. Същевременно, националните компетентни органи ще запазят надзора върху одобрени механизми за докладване и одобрени механизми за публикуване, които биха могли да се възползват от дерогацията, предвидена в Регламент /ЕС/ 600/2014, поради тяхното ограничено значение за вътрешния пазар на ЕС.
Предложените промени целят подобряване на регулаторния режим за инвестиционните посредници и пълно съобразяване на законодателството с правото на Европейския съюз.
/ИС/