Над 1,6 милиарда лева са помогнали на повече от 13 хиляди фирми по мярката "60 на 40", сочи анализ на НОИ

Над 1,6 милиарда лева са помогнали на повече от 13 хиляди фирми по мярката "60 на 40", сочи анализ на НОИ

IF 11:20:31 30-12-2021
IS1117IF.006
НОИ - мярка "60 на 40" - анализ

Над 1,6 милиарда лева са помогнали на повече от 13 хиляди фирми по мярката "60 на 40", сочи анализ на НОИ


София, 30 декември /Валерия Димитрова, БТА/
От старта на т.нар. мярка "60/40" до момента са изплатени над 1,6 милиарда лева, сочат даните от анализ на експертите на Националния осигурителен институт /НОИ/. Анализът е публикуван в последния информационен бюлетин на НОИ, като документът съдържа данни, актуални към 9 декември 2021г.
Стартът на мярката беше даден през април 2020 г., а към момента срокът на действие е определен до края на 2021 г.
За поне един месец в мярката са взели участие общо 13,4 хиляди работодатели и 325,5 хиляди работници и служители. Четирите сектора с най-голям дял от изплатените средства са преработваща промишленост (41,6 на сто), хотелиерство и ресторантьорство (14,6 на сто), търговия, ремонт на автомобили и мотоциклети (10,5 на сто), транспорт, складиране и пощи (9,5 на сто). В тези сектори са концентрирани близо 82 процента от всички запазени работни места и близо 70 на сто от работодателите, участвали поне един месец в мярката, се посочва в анализа.
Регионалният поглед показва, че около 68 процента от средствата са концентрирани в пет области. Това са София-град (36,6 на сто), Стара Загора (12,8 на сто), Пловдив (6,6 на сто), Варна (6,2 на сто) и Бургас (5,5 на сто), които са и областите с най-голяма численост на населението и с най-добри икономически показатели и състояние на пазара на труда.
Най-голям дял от сумата са получили предприятията с 250 и повече осигурени. Това са работодателите, получили подкрепа за запазване на най-голям брой работни места (36,5 на сто). Предприятията с до 9 осигурени през месеца на участие в мярката съставляват 56,6 на сто от всички участвали поне един месец в мярката работодатели.
Средният брой месеци участие в мярката е 7,9 за работодателите и 7 за работниците и служителите. Разпределението по брой месеци показва, че малко под половината и от работодателите, и от работниците и служителите са участвали за период от не повече от 5 месеца.
Разпределението на участниците по пол показва почти равни дялове на мъжете и жените. По възрастови групи преобладават работниците и служителите на възраст между 40 и 54-годишна възраст, пише още в анализа.



/ИС/