Вицепремиерът Караджов: Разработваме идеен проект за тунел при Прохода на Републиката
IF 17:28:01 01-02-2022
ZM1724IF.012
Гроздан Караджов - инфраструктура - проекти
Вицепремиерът Караджов: Разработваме
идеен проект за тунел
при Прохода на Републиката
София, 1 февруари /Екатерина Тотева, БТА/
Разработваме трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез нов тунел през Стара планина при Прохода на Републиката, с магистралите "Тракия" и "Марица". Готовият идеен проект ще бъде представен в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за обсъждане и прецизиране, след което - в МОСВ за екологична оценка. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, цитиран от пресцентъра на министерството, при участието си в дискусията "Свързани Балкани", организирана от вестник "24 часа".
Министърът е начертал новите и вече започнатите стратегически инфраструктурни обекти, по които ще работи, за да има България истинска свързаност със съседните страни и с Европа.
Вицепремиерът е обяснил, че коридорът от Букурещ през България до Александруполис е важен приоритет не само за страната ни, но е и стратегически проект за Европейската комисия и по линия на НАТО. "Не само бихме могли да получим финансова помощ от ЕК, но ще предложа Европейската инвестиционна банка да проведе процедурите по избор на изпълнител. С включването на ЕИБ ще се ускорят сроковете за изпълнение на стратегическите инфраструктурни обекти и ще се елиминират възможностите за корупция при провеждането на търгове", е обяснил министърът на регионалното развитие.
Коридорът от Букурещ до Александруполис минава през Русе, Велико Търново, АМ "Хемус", преминава през Стара планина, пресича магистралите "Тракия" и "Марица" и достига до гръцката граница при граничния пункт "Маказа".
Следващият важен проект, който ще подобри пътуването в региона, е автомагистрала "Черно море". "В бъдеще тя трябва да свърже пристанище Констанца с магистралния път Варна-Бургас и оттам през Малко Търново до Истанбул. Тук трябва да се мисли за отклонение между ГКПП "Лесово" и АМ "Тракия", защото от турска страна вече има магистрална свързаност. Разширява се тяхното ГКПП, което означава, че много товари ще влязат от Турция, а в момента България няма никаква готовност да ги посрещне. Причината е, че пътищата в района са второкласни, в лошо състояние и не са ремонтирани от много години", е обяснил министър Караджов.
Регионалният министър е съобщил, че се работи по още няколко нови ключови инфраструктурни проекта - трасето от Гюешево до Дупница и връзка с автомагистрала "Струма". Проектирането ще продължи с още два участъка - от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с магистралите "Тракия" и "Хемус". Като особено важен в бъдеще се очертава транспортен коридор "Ориент - Източно Средиземноморие", е казал министър Караджов. Идеята е от Видин до Монтана да се изгради магистрала, която да премине през тунел под прохода "Петрохан" до София и оттам по АМ "Струма" да се стига бързо до Солун, който е ключово пристанище в Егейско море.
"Затова ако България не изгради бързо участъка от Видин до София, а Румъния - магистралното трасе на своята територия, двете страни могат лесно да бъдат заобиколени и да загубят много в транспортно отношение", е коментирал вицепремиерът.
Той е очертал и сроковете за завършването на започнатите инфраструктурни обекти. Първи, през 2027 година, ще бъдат готови скоростният път Видин-Ботевград и АМ "Хемус". До 2028 година се планира да бъдат завършени трите подучастъка на магистралата "Русе-Велико Търново". Приоритет е и завършването на АМ "Струма" и намиране на окончателно решение за трасето през Кресненското дефиле. Приключването на последния етап на обхода на Габрово, както и на АМ "Европа" до две години и половина и началото на строителството на АМ "Черно море" през следващите три години са сред другите важни проекти, по които в момента МРРБ работи.
/ЦМ/
ZM1724IF.012
Гроздан Караджов - инфраструктура - проекти
Вицепремиерът Караджов: Разработваме
идеен проект за тунел
при Прохода на Републиката
София, 1 февруари /Екатерина Тотева, БТА/
Разработваме трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез нов тунел през Стара планина при Прохода на Републиката, с магистралите "Тракия" и "Марица". Готовият идеен проект ще бъде представен в Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за обсъждане и прецизиране, след което - в МОСВ за екологична оценка. Това съобщи вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, цитиран от пресцентъра на министерството, при участието си в дискусията "Свързани Балкани", организирана от вестник "24 часа".
Министърът е начертал новите и вече започнатите стратегически инфраструктурни обекти, по които ще работи, за да има България истинска свързаност със съседните страни и с Европа.
Вицепремиерът е обяснил, че коридорът от Букурещ през България до Александруполис е важен приоритет не само за страната ни, но е и стратегически проект за Европейската комисия и по линия на НАТО. "Не само бихме могли да получим финансова помощ от ЕК, но ще предложа Европейската инвестиционна банка да проведе процедурите по избор на изпълнител. С включването на ЕИБ ще се ускорят сроковете за изпълнение на стратегическите инфраструктурни обекти и ще се елиминират възможностите за корупция при провеждането на търгове", е обяснил министърът на регионалното развитие.
Коридорът от Букурещ до Александруполис минава през Русе, Велико Търново, АМ "Хемус", преминава през Стара планина, пресича магистралите "Тракия" и "Марица" и достига до гръцката граница при граничния пункт "Маказа".
Следващият важен проект, който ще подобри пътуването в региона, е автомагистрала "Черно море". "В бъдеще тя трябва да свърже пристанище Констанца с магистралния път Варна-Бургас и оттам през Малко Търново до Истанбул. Тук трябва да се мисли за отклонение между ГКПП "Лесово" и АМ "Тракия", защото от турска страна вече има магистрална свързаност. Разширява се тяхното ГКПП, което означава, че много товари ще влязат от Турция, а в момента България няма никаква готовност да ги посрещне. Причината е, че пътищата в района са второкласни, в лошо състояние и не са ремонтирани от много години", е обяснил министър Караджов.
Регионалният министър е съобщил, че се работи по още няколко нови ключови инфраструктурни проекта - трасето от Гюешево до Дупница и връзка с автомагистрала "Струма". Проектирането ще продължи с още два участъка - от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с магистралите "Тракия" и "Хемус". Като особено важен в бъдеще се очертава транспортен коридор "Ориент - Източно Средиземноморие", е казал министър Караджов. Идеята е от Видин до Монтана да се изгради магистрала, която да премине през тунел под прохода "Петрохан" до София и оттам по АМ "Струма" да се стига бързо до Солун, който е ключово пристанище в Егейско море.
"Затова ако България не изгради бързо участъка от Видин до София, а Румъния - магистралното трасе на своята територия, двете страни могат лесно да бъдат заобиколени и да загубят много в транспортно отношение", е коментирал вицепремиерът.
Той е очертал и сроковете за завършването на започнатите инфраструктурни обекти. Първи, през 2027 година, ще бъдат готови скоростният път Видин-Ботевград и АМ "Хемус". До 2028 година се планира да бъдат завършени трите подучастъка на магистралата "Русе-Велико Търново". Приоритет е и завършването на АМ "Струма" и намиране на окончателно решение за трасето през Кресненското дефиле. Приключването на последния етап на обхода на Габрово, както и на АМ "Европа" до две години и половина и началото на строителството на АМ "Черно море" през следващите три години са сред другите важни проекти, по които в момента МРРБ работи.
/ЦМ/