Към момента Аспаруховият мост е в безопасно експлоатационно състояние, заяви министър Караджов
IF 15:02:01 11-02-2022
ZM1458IF.013
парламент - контрол - Гроздан Караджов - Варна, мостове - допълн.
Към момента Аспаруховият мост
е в безопасно експлоатационно състояние,
заяви министър Караджов
София, 11 февруари (Екатерина Тотева, БТА)
Към момента Аспаруховият мост е в безопасно експлоатационно състояние и нормалното преминаване по него на коли и пешеходци не е застрашено. Това каза по време на парламентарния контрол вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
Не съм виждал до този момент сериозна институция, която да застане зад конструктивно становище, че мостът е неизряден или че ще се срути, допълни министърът.
Той съобщи, че в план-програмата за ремонт на участъци от републиканската пътна мрежа - първи, втори и трети клас, е залегнало изготвянето на технически проект за ремонт на съоръженията в периода 2022 и 2023 г. След изработването на този проект ще се обявят обществени поръчки, вероятно 2024 г., за избор на строител и строителен надзор за изпълнение на основния ремонт, каза министърът и допълни, че такъв ремонт е бил започнат през 2016 г. Той напомни, че мостът е с 11 съоръжения, като за първо до шесто съоръжение през 2016-2020 г. е бил направен основен ремонт. Основният ремонт, чието техническо проектиране ще започне 2022-2023 г., ще се отнася за останалите съоръжения на моста.
В началото на януари, по разпореждане на министъра, е направен инженерно-геоложки оглед в района на моста, като към 12 януари, когато е приключил огледът, в района на Аспаруховия мост няма регистрирани свлачища в ресорния регистър, каза министърът и изброи и други строително-инженерни дейности, извършени по съоръжението. Оголванията и ръждата са по-скоро естествено обрушване на най-горните слоеве, които при текущи основни ремонти се покриват и това е част от нормалния живот на един мост, допълни Караджов.
В отговор на друг депутатски въпрос за втори мост край Варна, министърът изтъкна, че той е елемент от планираната автомагистрала "Черно море". Изграждането на втори мост над Варненско-Белославското езеро е започнало на 26 октомври 2020 г., когато е проведена открита процедура по Закона за обществените поръчки, в резултат на която Агенция "Пътна инфраструктура" е сключила договор с "Автомагистрала "Черно море" с предмет - изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план на магистрала "Черно море". Стойността на договора е 9,5 млн. лева. В проектната разработка ще се даде решение за пресичане на Варненското езеро на най-благоприятното място, съобразено с възможностите за осъществяване на връзка с магистрала "Хемус", като срокът за изпълнение на проектно-проучвателните работи е 365 дни, като това включва само времето за проектиране, което е разделено на три фази, уточни министърът.
Той изтъкна, че мостът не може да бъде самостоятелно отделен, а се гледа във всички вариантни решения на цялата дължина на магистрала "Черно море". Към момента е завършил само първият етап от проектирането. На заседание на експертния технико-икономически съвет на 16 юли 2021 г. е предложено на следващия етап на проектиране, след провеждането на екопроцедури, трасето на магистралата да се развие по комбинация от няколко варианта. Министърът каза, че от юли досега не са предприемани никакви стъпки по доклад за ОВОС и допълни, че предстои публикуването на обществена поръчка за такъв доклад и оценка на съответствието, което заедно с цялата екологична процедура, ще отнеме минимум година и половина оттук нататък.
/ЦМ/
ZM1458IF.013
парламент - контрол - Гроздан Караджов - Варна, мостове - допълн.
Към момента Аспаруховият мост
е в безопасно експлоатационно състояние,
заяви министър Караджов
София, 11 февруари (Екатерина Тотева, БТА)
Към момента Аспаруховият мост е в безопасно експлоатационно състояние и нормалното преминаване по него на коли и пешеходци не е застрашено. Това каза по време на парламентарния контрол вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
Не съм виждал до този момент сериозна институция, която да застане зад конструктивно становище, че мостът е неизряден или че ще се срути, допълни министърът.
Той съобщи, че в план-програмата за ремонт на участъци от републиканската пътна мрежа - първи, втори и трети клас, е залегнало изготвянето на технически проект за ремонт на съоръженията в периода 2022 и 2023 г. След изработването на този проект ще се обявят обществени поръчки, вероятно 2024 г., за избор на строител и строителен надзор за изпълнение на основния ремонт, каза министърът и допълни, че такъв ремонт е бил започнат през 2016 г. Той напомни, че мостът е с 11 съоръжения, като за първо до шесто съоръжение през 2016-2020 г. е бил направен основен ремонт. Основният ремонт, чието техническо проектиране ще започне 2022-2023 г., ще се отнася за останалите съоръжения на моста.
В началото на януари, по разпореждане на министъра, е направен инженерно-геоложки оглед в района на моста, като към 12 януари, когато е приключил огледът, в района на Аспаруховия мост няма регистрирани свлачища в ресорния регистър, каза министърът и изброи и други строително-инженерни дейности, извършени по съоръжението. Оголванията и ръждата са по-скоро естествено обрушване на най-горните слоеве, които при текущи основни ремонти се покриват и това е част от нормалния живот на един мост, допълни Караджов.
В отговор на друг депутатски въпрос за втори мост край Варна, министърът изтъкна, че той е елемент от планираната автомагистрала "Черно море". Изграждането на втори мост над Варненско-Белославското езеро е започнало на 26 октомври 2020 г., когато е проведена открита процедура по Закона за обществените поръчки, в резултат на която Агенция "Пътна инфраструктура" е сключила договор с "Автомагистрала "Черно море" с предмет - изработване на разширен идеен проект с извършване на пълни инженерно-геоложки проучвания и Подробен устройствен план - Парцеларен план на магистрала "Черно море". Стойността на договора е 9,5 млн. лева. В проектната разработка ще се даде решение за пресичане на Варненското езеро на най-благоприятното място, съобразено с възможностите за осъществяване на връзка с магистрала "Хемус", като срокът за изпълнение на проектно-проучвателните работи е 365 дни, като това включва само времето за проектиране, което е разделено на три фази, уточни министърът.
Той изтъкна, че мостът не може да бъде самостоятелно отделен, а се гледа във всички вариантни решения на цялата дължина на магистрала "Черно море". Към момента е завършил само първият етап от проектирането. На заседание на експертния технико-икономически съвет на 16 юли 2021 г. е предложено на следващия етап на проектиране, след провеждането на екопроцедури, трасето на магистралата да се развие по комбинация от няколко варианта. Министърът каза, че от юли досега не са предприемани никакви стъпки по доклад за ОВОС и допълни, че предстои публикуването на обществена поръчка за такъв доклад и оценка на съответствието, което заедно с цялата екологична процедура, ще отнеме минимум година и половина оттук нататък.
/ЦМ/