ИНФОРМАЦИЯ ДО МЕДИИТЕ

OT 12:01:31 12-10-2015
AM1200OT.005
Европейска агенция за безопасност и здраве при работа

ИНФОРМАЦИЯ
ДО
МЕДИИТЕ


Психосоциалните и мускулноскелетните рискови фактори са най-

разпространени на работните места в Европа, а оценката на риска

все още се счита за най-добрия начин за тяхното преодоляване.

Второто издание на общоевропейското проучване на EU-OSHA сред предприятията, ESENER-2, съдържа данни от анкети сред близо 50 000 предприятия относно управлението на БЗР и рисковете на работното място, като се отделя специално внимание на психосоциалните рискове, участието на работниците и служителите, стимулите и пречките за прилагане на мерки. Целта е да се представят сравними данни за страните, което ще помогне при разработването на политиките и ще съдейства за по-ефективно справяне с рисковете на работното място.

Психосоциалните и мускулноскелетните рискови фактори са най-разпространени на работните места в Европа, а оценката на риска все още се счита за най-добрия начин за тяхното преодоляване.

В края на месец юни Европейската агенция за здраве и безопасност при работа (EU-OSHA) представи основните констатации от второто Европейско проучване на предприятията относно новите и нововъзникващите рискове (ESENER-2) в Европейския парламент в Брюксел. Резултатите от проучването, включващи отговорите от почти 50 000 работни места в 36 държави, включително всички 28 държави членки, дават подробен поглед върху начина, по който безопасността и здравето при работа (БЗР) се управляват на работните места в Европа. С леснодостъпни резултати посредством онлайн табло това проучване представлява важен нов източник за отговорните за разработването на политики, изследователите и специалистите.

Целта на ESENER-2 е да се установи по какъв начин здравето и безопасността - и по-специално новите и нововъзникващите рискове, например психосоциалните рискове - се управляват на практика в организации с различна големина, включително микропредприятия с 5 до 10 служители. Въпросите от проучването бяха зададени на тези лица от организациите, които имат най-добри познания относно безопасността и здравето при работа (БЗР).

Респондентите посочиха основните рискови фактори в своята организация и описаха по какъв начин те се управляват. Не на последно място те предоставиха информация за причините, които налагат управление на рисковете и за основните предизвикателства, които затрудняват оценката на рисковете на работното място.

Членът на Европейския парламент Оле Кристенсен, докладчик на Европейския парламент относно стратегическата рамка на ЕС за здравословни и безопасни условия на труд за периода 2014-2020 г., коментира: "Проучването ESENER-2 дава всеобхватна картина за начина, по който здравето и безопасността се управляват на практика в работните места в Европа. Резултатите са от особено значение за създателите на политики на национално равнище и на равнище ЕС, тъй като ясно показват, че са необходими множество подобрения в областта на здравето и безопасността при работа."

Най-често докладваният рисков фактор е необходимостта от справяне с трудни клиенти, пациенти, ученици и др. (58 процента от предприятията в ЕС-28), което отчасти отразява постоянното разрастване на сектора на услугите. Ето и какво показва статистиката:

Факторите, водещи до мускулноскелетни смущения (МСС), например изморителни или болезнени работни пози и повтарящи се движения на дланта или ръката, се посочват много често от всички сектори на икономическа дейност.

" Мускулноскелетни смущения (МСС) при уморителни и болезнени работни позиции на тялото:

" Мускулноскелетни смущения (МСС) при повтаряеми движения на дланите/китките или ръцете:

Резултатите сочат също, че 76 процента от предприятията в ЕС-28 извършват редовни оценки на риска, като 90 процента от тях ги считат за полезен начин за управление на безопасността и здравето. Има значителни разлики на национално ниво в дела на предприятията, в които оценката на риска се извършва от вътрешен персонал в сравнение с външни доставчици. Използването на вътрешен персонал варира от 76 процента в Дания до 7 процента в Словения. Макар че големината на предприятието оказва силно влияние, в някои държави дори и в най-малките предприятия като цяло оценката се извършва от вътрешен персонал.

При официалното представяне на проучването Директорът на EU-OSHA Криста Седлачек отбеляза пред медиите, че "сред предприятията, които не извършват редовни оценки на риска, основните посочвани за това причини са, че рисковете и опасностите вече са известни (83 процента) и че няма значителни проблеми (80 процента)".

Психосоциалните рискове се възприемат като по-голямо предизвикателство в сравнение с другите рискове на работното място. Почти едно от всеки пет предприятия, които отчитат, че им се налага да работят с трудни клиенти или в кратки срокове, посочват също така, че имат недостиг на информация или подходящи инструменти за ефективно справяне с риска.

Друга ключова констатация от проучването е свързана с това, че високото равнище на участие на служителите (без значение дали е формално или неформално) е силен показател за добро качество на работа, включително качеството на управление на БЗР като цяло, и по-специално управлението на психосоциалните рискове.

Настоящата правна рамка относно БЗР датира от 1989 г. с приемането на Европейската Рамкова директива за безопасност и здраве при работа (Директива 89/391/ЕИО) и, както и при предишното издание на ESENER, спазването на нормативните изисквания е най-често посочваната причина за управление на БЗР (85 процента от предприятията в ЕС-28), като същевременно удовлетворяването на очакванията на служителите и техните представители (79 процента) и избягването на глоби от инспекцията по труда (78 процента) също бяха посочени от голям дял от респондентите. ESENER 2 дава поглед и върху това дали предприятията възприемат нормативните задължения във връзка с безопасността и здравето като тежест, което е от особено значение за текущите програми, като например REFIT[1].

[1]REFIT е Програмата на Европейската комисия за пригодност и резултатност на регулаторната рамка. Предприети са действия за опростяване на правото на ЕС и за намаляване на регулаторните разходи, като по този начин се допринесе за ясна, стабилна и предвидима регулаторна рамка в подкрепа на растежа и работните места. На 19 Май 2015 г. Европейската комисия публикува своя нов пакет "По-добро законодателство", който обхваща REFIT и пояснява по какъв начин предлага да изпълни своя ангажимент за по-добро законодателство през идните години. Допълнителна информация на:http://ec.europa.eu/smart-regulation/refit/index_en.htm

При отговор на въпроса дали сложността на правните задължения в областта на БЗР се считат за пречка пред управлението на здравето и безопасността, резултатите варират от 67 процента в Италия до 14 процента в Литва. Тъй като всички държави членки на ЕС подлежат на едно и също законодателство на равнището на ЕС, тези цифри подчертават различните ситуации, срещани на национално равнище, и показват значението на националното законодателство, институционалната и експертна инфраструктура за подкрепа и другите ресурси.

Резултатите от проучването показват, че значителните промени, извършвани в сферата на труда, водят до нарастване на стреса на работното място и нововъзникващи психосоциални рискове. Тези рискове, които са свързани с начина, по който работата се проектира, организира и управлява, както и с икономическия и социалния контекст на труда, водят до повишени нива на стрес и могат да причинят тежко увреждане на психичното и физическото здраве. В този смисъл проучването показва още веднъж актуалността на темата на кампанията на EU-OSHA за 2014-2015 г. "Здравословни работни места - управлявай стреса!" И през настоящата, втора година от кампанията, Министерството на труда и социалната политика ще бъде домакин на национална конференция, посветена на управлението на психосоциалните рискове и стреса, която ще се проведе в рамките на Европейската седмица по безопасност и здраве при работа през м. октомври 2015 г.

Европейска агенция за безопасност и здраве при работа
/АМ/