Обзор на образованието и обучението: необходими са повече инвестиции за разпространяване на ползите от образованието в обществото Брюксел, 12 ноември 2015 r. Европейска комисия - Съобщение за медиите
OT 14:54:01 12-11-2015
KL1453OT.003
COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu - прессъобщение
Обзор на образованието и обучението: необходими са повече инвестиции за разпространяване на ползите от образованието в обществото
Брюксел, 12 ноември 2015 r.
Европейска комисия - Съобщение за медиите
Обзорът на образованието и обучението за 2015 г. показва напредък в образователните
постижения в цяла Европа, но сочи, че са нужни инвестиции образованието да стане по-
приобщаващо, а социалната мобилност да се подобри.
Обзорът на ЕС на образованието и обучението за 2015 г. показва, че по-голям брой държави
членки вече са достигнали своите цели за увеличаване на броя на учащите, завършващи по-
високи нива на образование, и за свеждане до минимум на броя на преждевременно напускащите
училище. Това означава, че Европа е на път да постигне до 2020 г. целите, заложени в
стратегията ? за растеж и работни места. Този напредък обаче е неравномерен, като са налице
различия между и в рамките на държавите членки. Учениците в неравностойно положение и с
имигрантски произход са изложени на най-голям риск да не покрият минималните образователни
стандарти.
Тибор Наврачич, комисар на ЕС по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта,
заяви: "Образованието е от основно значение за насърчаването на икономическия растеж и за
изграждането на сплотени общества. Образователните системи в Европа се подобряват и ето защо
е важно ползите от този успех да достигнат и до изложените на най-голям риск. Това изисква
нови и по-солидни инвестиции в образованието, за да се гарантира отворена, благотворна и
толерантна учебна среда с високо качество за всички."
Фактите, на които се основава Обзорът, показват, че при 15-годишните с нисък социално-
икономически статус вероятността да не придобият основни умения, като езикова и
математическа грамотност, е пет пъти по-голяма в сравнение с техните връстници от по-
заможните социални слоеве. В него също така изпъква фактът, че при родените в чужбина учащи
има два пъти по-голяма вероятност да напуснат преждевременно училище, отколкото при
учащите, родени в страната.
Това е ситуацията, която се очертава u1085 на фона на непрекъснатото орязване на бюджетите за
образование, които от 2010 г. насам са намалели с 3,2 % в Европа. Проучването стига до
заключението, че е необходим нов подем в инвестициите за образование, за да се изградят по-
приобщаващи образователни системи в Европа и за да се избегне нарастването на
"образователната бедност", която остава основна причина за безработицата и социалното
изключване. В него се отправят препоръки към държавите членки да ориентират тези си действия
към подобряване на достъпността, качеството и уместността на системите си за образование и
обучение.
Контекст
Обзорът на образованието и обучението за 2015 г. е четвъртото издание на този годишен доклад,
който обхваща развитието на системите за образование и обучение в Европа, като представя
множество факти. Той измерва напредъка на Европа по водещата цел на стратегията "Европа
2020" в областта на образованието и обучението като част от по-широката стратегия на ЕС за
растеж и заетост. Докладът е и отправната точка за оценяването на резултатите на държавите на
ЕС като основа за годишните доклади по страни в рамките на европейския семестър.
Проучването предоставя също така и по-солидна, основана на факти опорна точка за политиките
в областта на образованието и обучението като цяло и се е превърнало в ориентир за създателите
на политики в цяла Европа. То обхваща сравнение между държавите, двадесет и осем
задълбочени доклада за отделните държави и специализирана уебстраница с допълнителни данни
и информация.
Обменът на практики между държавите и по-солидният набор от факти са от съществено
значение, за да могат държавите членки да намерят отговор на предизвикателства като все по-
голямото неравенство и продължаващата безработица в Европа. Данните, събрани от Обзора,
могат да помогнат и за подобряване на разбирането и отговора ни на нарастващата опасност от
радикализация, която излезе на преден план след нападенията в Париж и Копенхаген по-рано
IP/15/6052
тази година, а така също и за справяне с предизвикателствата, произтичащи от продължаващата
криза с бежанците, чрез изграждането на по-отворени и сплотени общества.
За повече информация
Обзор на образованието и обучението за 2015 г.
Уебсайт на Обзора
Лица за контакти с медиите:
Nathalie VANDYSTADT (+32 2 296 70 83)
Mirna TALKO (+32 2 298 72 78)
Въпроси на граждани: Europe Direct на телефон 00 800 67 89 10 11 или на електронния адрес
на информационната служба
Photos & Videos
visual
/КЛ/
KL1453OT.003
COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu - прессъобщение
Обзор на образованието и обучението: необходими са повече инвестиции за разпространяване на ползите от образованието в обществото
Брюксел, 12 ноември 2015 r.
Европейска комисия - Съобщение за медиите
Обзорът на образованието и обучението за 2015 г. показва напредък в образователните
постижения в цяла Европа, но сочи, че са нужни инвестиции образованието да стане по-
приобщаващо, а социалната мобилност да се подобри.
Обзорът на ЕС на образованието и обучението за 2015 г. показва, че по-голям брой държави
членки вече са достигнали своите цели за увеличаване на броя на учащите, завършващи по-
високи нива на образование, и за свеждане до минимум на броя на преждевременно напускащите
училище. Това означава, че Европа е на път да постигне до 2020 г. целите, заложени в
стратегията ? за растеж и работни места. Този напредък обаче е неравномерен, като са налице
различия между и в рамките на държавите членки. Учениците в неравностойно положение и с
имигрантски произход са изложени на най-голям риск да не покрият минималните образователни
стандарти.
Тибор Наврачич, комисар на ЕС по въпросите на образованието, културата, младежта и спорта,
заяви: "Образованието е от основно значение за насърчаването на икономическия растеж и за
изграждането на сплотени общества. Образователните системи в Европа се подобряват и ето защо
е важно ползите от този успех да достигнат и до изложените на най-голям риск. Това изисква
нови и по-солидни инвестиции в образованието, за да се гарантира отворена, благотворна и
толерантна учебна среда с високо качество за всички."
Фактите, на които се основава Обзорът, показват, че при 15-годишните с нисък социално-
икономически статус вероятността да не придобият основни умения, като езикова и
математическа грамотност, е пет пъти по-голяма в сравнение с техните връстници от по-
заможните социални слоеве. В него също така изпъква фактът, че при родените в чужбина учащи
има два пъти по-голяма вероятност да напуснат преждевременно училище, отколкото при
учащите, родени в страната.
Това е ситуацията, която се очертава u1085 на фона на непрекъснатото орязване на бюджетите за
образование, които от 2010 г. насам са намалели с 3,2 % в Европа. Проучването стига до
заключението, че е необходим нов подем в инвестициите за образование, за да се изградят по-
приобщаващи образователни системи в Европа и за да се избегне нарастването на
"образователната бедност", която остава основна причина за безработицата и социалното
изключване. В него се отправят препоръки към държавите членки да ориентират тези си действия
към подобряване на достъпността, качеството и уместността на системите си за образование и
обучение.
Контекст
Обзорът на образованието и обучението за 2015 г. е четвъртото издание на този годишен доклад,
който обхваща развитието на системите за образование и обучение в Европа, като представя
множество факти. Той измерва напредъка на Европа по водещата цел на стратегията "Европа
2020" в областта на образованието и обучението като част от по-широката стратегия на ЕС за
растеж и заетост. Докладът е и отправната точка за оценяването на резултатите на държавите на
ЕС като основа за годишните доклади по страни в рамките на европейския семестър.
Проучването предоставя също така и по-солидна, основана на факти опорна точка за политиките
в областта на образованието и обучението като цяло и се е превърнало в ориентир за създателите
на политики в цяла Европа. То обхваща сравнение между държавите, двадесет и осем
задълбочени доклада за отделните държави и специализирана уебстраница с допълнителни данни
и информация.
Обменът на практики между държавите и по-солидният набор от факти са от съществено
значение, за да могат държавите членки да намерят отговор на предизвикателства като все по-
голямото неравенство и продължаващата безработица в Европа. Данните, събрани от Обзора,
могат да помогнат и за подобряване на разбирането и отговора ни на нарастващата опасност от
радикализация, която излезе на преден план след нападенията в Париж и Копенхаген по-рано
IP/15/6052
тази година, а така също и за справяне с предизвикателствата, произтичащи от продължаващата
криза с бежанците, чрез изграждането на по-отворени и сплотени общества.
За повече информация
Обзор на образованието и обучението за 2015 г.
Уебсайт на Обзора
Лица за контакти с медиите:
Nathalie VANDYSTADT (+32 2 296 70 83)
Mirna TALKO (+32 2 298 72 78)
Въпроси на граждани: Europe Direct на телефон 00 800 67 89 10 11 или на електронния адрес
на информационната служба
Photos & Videos
visual
/КЛ/