Преместване и презаселване: държавите - членки на ЕС, спешно трябва да постигнат резултати
OT 16:41:31 16-03-2016
KL1641OT.016
Европейска комисия - Съобщение за медиите
Преместване и презаселване:
държавите - членки на ЕС, спешно трябва да постигнат резултати
COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu
Преместване и презаселване: държавите - членки на ЕС, спешно трябва да постигнат резултати
Брюксел, 16 март 2016 г.
Преместване и презаселване: държавите - членки на ЕС,
спешно трябва да постигнат резултати
През 2015 г. Комисията предприе решителни действия за преодоляване на кризата с бежанците, пред която са изправени държавите - членки на ЕС, и съседните държави. За първи път в историята на европейската политика в областта на миграцията Комисията предложи да бъдат преместени 160 000 души, които очевидно се нуждаят от международна закрила, от държави членки, подложени на извънреден натиск, към други държави - членки на Европейския съюз - знак на конкретна солидарност между държавите - членки на ЕС. Същевременно, за да се реагира всеобхватно на световната миграционна криза и за да се демонстрира солидарност с не по-малко засегнатите трети държави, Комисията отправи препоръка за схема на ЕС за презаселване на 20 000 лица, нуждаещи се от международна закрила.
Днес Комисията докладва относно прилагането на временните схеми за спешно преместване и европейската схема за презаселване. В доклада се обобщават предизвикателствата и се правят препоръки за подобряване на прилагането на тези схеми.
Комисарят по въпросите на миграцията, вътрешните работи и гражданството Димитрис Аврамопулос заяви: " Държавите - членки на ЕС, поеха правен ангажимент за преместване на 160 000 души, очевидно нуждаещи се от международна закрила - ангажимент, потвърден няколко пъти. С изострянето на хуманитарното положение в Гърция с всеки изминал ден държавите членки трябва спешно да изпълнят своите ангажименти и да предотвратят по- нататъшното влошаване на положението на бежанците в Гърция. Трябва значително да се увеличи броят на преместените лица през идните дни и седмици. Държавите членки трябва също така да осигурят алтернативни безопасни и законни начини за достъп до ЕС на лицата, нуждаещи се от международна закрила, и да покажат солидарност с третите държави, засегнати от кризата с бежанците, чрез значително увеличаване на усилията на ЕС за презаселване."
Преместване: време за действителни ангажименти и бързо прилагане
Към 15 март 937 кандидати за убежище са преместени от Гърция и Италия - темпът на трансферите е незадоволителен, въпреки че вече се забелязват първите признаци на по- положителна тенденция. Опитът от първите седмици на месец март, когато 287 души бяха преместени бързо (включително 241 от Гърция), показва, че преместването може да се осъществява по-бързо, ако държавите членки са твърдо решени. Липсата на политическа воля от страна на държавите членки беше най-важният фактор за забавянето на процеса. Това се изразяваше в ограничени ангажименти за преместване на хора или дълго време за отговор - което компрометира способността на програмата да предостави алтернатива на поемането по опасни и незаконни пътища.
Спешно са необходими решителни действия за преместване от държавите членки, за да се ускори темпото. Понастоящем общият брой хора, готови да бъдат преместени, надхвърля ангажиментите, поети от държавите членки. За да се изпълнят определените досега задължения по схемата за преместване, трябва да се преместват най-малко по около 5 600 лица на месец, което предполага процедурата по преместване да трае най-много две седмици (вж. приложението). Въз основа на тази оценка Комисията призовава да бъдат осъществени минимум 6 000 премествания до публикуването на следващия месечен доклад. С оглед на извънредното положение на място тя призовава след това темпото да бъде допълнително ускорено, за да се преместят минимум 20 000 лица до момента на публикуване на третия месечен доклад през май.
В днешния доклад Комисията отправя няколко конкретни препоръки към държавите членки на преместване, като ги приканва да увеличат своите обещания и да съкратят времето, необходимо за обработване на заявленията. Комисията призовава също държавите членки да ограничат допълнителните проверки за сигурност само до надлежно обосновани случаи, да предоставят пакети от информация преди заминаването и да отговарят възможно най-бързо на
поканите за набиране на експерти, отправени от Европейската служба за подкрепа в областта на убежището. Държавите членки следва да посочват предпочитанията си за подбор само за да се подобри процесът на съгласуване с цел по-добро интегриране, а не като основание за отхвърляне на исканията за преместване.
Гърция и Италия се призовават да увеличат усилията от своя страна, за да осигурят бързо и ефективно функциониране на схемата, особено по отношение на систематичните проверки за сигурност и качеството на информацията, изпращана на държавите членки на преместване. Двете страни следва също така да подобрят своя капацитет за координация, да подобрят капацитета си за приемане, да избегнат рисковете от укриване на кандидатите и да адаптират и подобрят по подходящ начин процедурите за преместване на непридружени непълнолетни лица.
Презаселване: координиран подход на равнище ЕС
Държавите членки следва спешно да ускорят продължаващите усилия за презаселване с цел да се гарантира правилното, добре управлявано и безопасно пристигане и приемане в Европа от трети държави на лицата, които се нуждаят от международна закрила.
Въз основа на информацията, получена от държавите членки и асоциираните държави по Регламента "Дъблин", към 15 март 4 555 разселени лица, нуждаещи се от закрила, бяха презаселени в 11 държави. В повечето от участващите държави бяха презаселени сирийски граждани, пребиваващи в Йордания, Ливан и Турция. В допълнение към тази рамка някои държави осъществяват отделни схеми за презаселване в резултат на предишни международни ангажименти.
Основните предизвикателства, които бяха установени в днешния доклад, са свързани с разликите между държавите членки в критериите за подбор, продължителността на процедурите, инструментите за интегриране или броя на наличните места. Проблеми възникват и поради липсата на капацитет за прием, както и поради закъсненията, причинени от разрешенията за излизане в трети държави.
Комисията призовава държавите, участващи в презаселването, да активизират обмена на най- добри практики и опит, по-специално за държавите, осъществяващи презаселване за първи път.
Освен това държавите членки следва да продължат работата по доброволната схема с Турция за хуманитарно приемане за бежанци от Сирия, предложена от Комисията на 15 декември 2015 г. Необходимо е държавите членки и асоциираните държави по Регламента "Дъблин", заинтересовани от участие в схемата, да поемат конкретни политически ангажименти за началната дата на схемата, нейния мащаб и модела на разпределение на бежанците. Междувременно стандартните оперативни процедури за схемата са в процес на финализиране, за да се гарантира бързо прилагане след постигането на политическо споразумение.
Контекст
Временната схема за спешно преместване е създадена с две решения на Съвета през септември 2015 г., в която държавите членки поеха ангажимент до септември 2017 г. да преместят 160 000 лица от Италия и Гърция (и ако е уместно, от други държави членки).
На 8 юни 2015 г. Комисията прие предложение за европейска схема за презаселване, която беше последвана от споразумение между държавите членки от 20 юли да презаселят 22 504 души, които очевидно се нуждаят от международна закрила, в съответствие с данните, изнесени от Върховния комисар на ООН за бежанците (ВКБООН).
След срещата на върха на лидерите на ЕС с Турция на 29 ноември 2015 г. беше приет Планът за действие между ЕС и Турция. Приемането на доброволната схема е един от важните инструменти в плана и цели да подпомогне Турция да се справи с нарастващия брой на бежанците, както и да се осигури на лицата, които действително се нуждаят от защита, безопасен и законен начин, за да дойдат в Европа.
На заседанието си от 7 март Европейският съвет призова за ускоряване на процеса на преместване, за да се облекчи голямата тежест върху Гърция. Днешният доклад е отговор на заключенията на Съвета, на задължението по член 12 от двете решения на Съвета относно преместването и на ангажимента на Комисията по пътната карта " Завръщане към Шенгенската система".
За повече информация
Съобщение на Комисията до Съвета и Европейския парламент: Първи доклад относно преместването и презаселването
Приложение 1: Премествания от Гърция
Приложение 2: Премествания от Италия
Приложение 3: Гърция - доклад за актуалното състояние Приложение 4: Италия - доклад за актуалното състояние Приложение 5: Схема за преместванията от Гърция
Приложение 6: Презаселване - състояние към 15 март 2016 г. съгласно заключенията от 20 юли 2015 г.
Приложение 7: Планове за презаселване след 15 март 2016 г.
ИНФОРМАЦИОНЕН ДОКУМЕНТ - преместване и презаселване
Решение на Съвета за преместване на 40 000 лица от Италия и Гърция
Решение на Съвета за преместване на 120 000 лица от Италия и Гърция
Препоръка на Комисията относно доброволна схема с Турция за хуманитарно приемане
Заключение на Съвета относно презаселването на 20 000 лица, нуждаещи се от международна закрила
Европейска програма за миграцията
IP/16/829
/КЛ/
KL1641OT.016
Европейска комисия - Съобщение за медиите
Преместване и презаселване:
държавите - членки на ЕС, спешно трябва да постигнат резултати
COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu
Преместване и презаселване: държавите - членки на ЕС, спешно трябва да постигнат резултати
Брюксел, 16 март 2016 г.
Преместване и презаселване: държавите - членки на ЕС,
спешно трябва да постигнат резултати
През 2015 г. Комисията предприе решителни действия за преодоляване на кризата с бежанците, пред която са изправени държавите - членки на ЕС, и съседните държави. За първи път в историята на европейската политика в областта на миграцията Комисията предложи да бъдат преместени 160 000 души, които очевидно се нуждаят от международна закрила, от държави членки, подложени на извънреден натиск, към други държави - членки на Европейския съюз - знак на конкретна солидарност между държавите - членки на ЕС. Същевременно, за да се реагира всеобхватно на световната миграционна криза и за да се демонстрира солидарност с не по-малко засегнатите трети държави, Комисията отправи препоръка за схема на ЕС за презаселване на 20 000 лица, нуждаещи се от международна закрила.
Днес Комисията докладва относно прилагането на временните схеми за спешно преместване и европейската схема за презаселване. В доклада се обобщават предизвикателствата и се правят препоръки за подобряване на прилагането на тези схеми.
Комисарят по въпросите на миграцията, вътрешните работи и гражданството Димитрис Аврамопулос заяви: " Държавите - членки на ЕС, поеха правен ангажимент за преместване на 160 000 души, очевидно нуждаещи се от международна закрила - ангажимент, потвърден няколко пъти. С изострянето на хуманитарното положение в Гърция с всеки изминал ден държавите членки трябва спешно да изпълнят своите ангажименти и да предотвратят по- нататъшното влошаване на положението на бежанците в Гърция. Трябва значително да се увеличи броят на преместените лица през идните дни и седмици. Държавите членки трябва също така да осигурят алтернативни безопасни и законни начини за достъп до ЕС на лицата, нуждаещи се от международна закрила, и да покажат солидарност с третите държави, засегнати от кризата с бежанците, чрез значително увеличаване на усилията на ЕС за презаселване."
Преместване: време за действителни ангажименти и бързо прилагане
Към 15 март 937 кандидати за убежище са преместени от Гърция и Италия - темпът на трансферите е незадоволителен, въпреки че вече се забелязват първите признаци на по- положителна тенденция. Опитът от първите седмици на месец март, когато 287 души бяха преместени бързо (включително 241 от Гърция), показва, че преместването може да се осъществява по-бързо, ако държавите членки са твърдо решени. Липсата на политическа воля от страна на държавите членки беше най-важният фактор за забавянето на процеса. Това се изразяваше в ограничени ангажименти за преместване на хора или дълго време за отговор - което компрометира способността на програмата да предостави алтернатива на поемането по опасни и незаконни пътища.
Спешно са необходими решителни действия за преместване от държавите членки, за да се ускори темпото. Понастоящем общият брой хора, готови да бъдат преместени, надхвърля ангажиментите, поети от държавите членки. За да се изпълнят определените досега задължения по схемата за преместване, трябва да се преместват най-малко по около 5 600 лица на месец, което предполага процедурата по преместване да трае най-много две седмици (вж. приложението). Въз основа на тази оценка Комисията призовава да бъдат осъществени минимум 6 000 премествания до публикуването на следващия месечен доклад. С оглед на извънредното положение на място тя призовава след това темпото да бъде допълнително ускорено, за да се преместят минимум 20 000 лица до момента на публикуване на третия месечен доклад през май.
В днешния доклад Комисията отправя няколко конкретни препоръки към държавите членки на преместване, като ги приканва да увеличат своите обещания и да съкратят времето, необходимо за обработване на заявленията. Комисията призовава също държавите членки да ограничат допълнителните проверки за сигурност само до надлежно обосновани случаи, да предоставят пакети от информация преди заминаването и да отговарят възможно най-бързо на
поканите за набиране на експерти, отправени от Европейската служба за подкрепа в областта на убежището. Държавите членки следва да посочват предпочитанията си за подбор само за да се подобри процесът на съгласуване с цел по-добро интегриране, а не като основание за отхвърляне на исканията за преместване.
Гърция и Италия се призовават да увеличат усилията от своя страна, за да осигурят бързо и ефективно функциониране на схемата, особено по отношение на систематичните проверки за сигурност и качеството на информацията, изпращана на държавите членки на преместване. Двете страни следва също така да подобрят своя капацитет за координация, да подобрят капацитета си за приемане, да избегнат рисковете от укриване на кандидатите и да адаптират и подобрят по подходящ начин процедурите за преместване на непридружени непълнолетни лица.
Презаселване: координиран подход на равнище ЕС
Държавите членки следва спешно да ускорят продължаващите усилия за презаселване с цел да се гарантира правилното, добре управлявано и безопасно пристигане и приемане в Европа от трети държави на лицата, които се нуждаят от международна закрила.
Въз основа на информацията, получена от държавите членки и асоциираните държави по Регламента "Дъблин", към 15 март 4 555 разселени лица, нуждаещи се от закрила, бяха презаселени в 11 държави. В повечето от участващите държави бяха презаселени сирийски граждани, пребиваващи в Йордания, Ливан и Турция. В допълнение към тази рамка някои държави осъществяват отделни схеми за презаселване в резултат на предишни международни ангажименти.
Основните предизвикателства, които бяха установени в днешния доклад, са свързани с разликите между държавите членки в критериите за подбор, продължителността на процедурите, инструментите за интегриране или броя на наличните места. Проблеми възникват и поради липсата на капацитет за прием, както и поради закъсненията, причинени от разрешенията за излизане в трети държави.
Комисията призовава държавите, участващи в презаселването, да активизират обмена на най- добри практики и опит, по-специално за държавите, осъществяващи презаселване за първи път.
Освен това държавите членки следва да продължат работата по доброволната схема с Турция за хуманитарно приемане за бежанци от Сирия, предложена от Комисията на 15 декември 2015 г. Необходимо е държавите членки и асоциираните държави по Регламента "Дъблин", заинтересовани от участие в схемата, да поемат конкретни политически ангажименти за началната дата на схемата, нейния мащаб и модела на разпределение на бежанците. Междувременно стандартните оперативни процедури за схемата са в процес на финализиране, за да се гарантира бързо прилагане след постигането на политическо споразумение.
Контекст
Временната схема за спешно преместване е създадена с две решения на Съвета през септември 2015 г., в която държавите членки поеха ангажимент до септември 2017 г. да преместят 160 000 лица от Италия и Гърция (и ако е уместно, от други държави членки).
На 8 юни 2015 г. Комисията прие предложение за европейска схема за презаселване, която беше последвана от споразумение между държавите членки от 20 юли да презаселят 22 504 души, които очевидно се нуждаят от международна закрила, в съответствие с данните, изнесени от Върховния комисар на ООН за бежанците (ВКБООН).
След срещата на върха на лидерите на ЕС с Турция на 29 ноември 2015 г. беше приет Планът за действие между ЕС и Турция. Приемането на доброволната схема е един от важните инструменти в плана и цели да подпомогне Турция да се справи с нарастващия брой на бежанците, както и да се осигури на лицата, които действително се нуждаят от защита, безопасен и законен начин, за да дойдат в Европа.
На заседанието си от 7 март Европейският съвет призова за ускоряване на процеса на преместване, за да се облекчи голямата тежест върху Гърция. Днешният доклад е отговор на заключенията на Съвета, на задължението по член 12 от двете решения на Съвета относно преместването и на ангажимента на Комисията по пътната карта " Завръщане към Шенгенската система".
За повече информация
Съобщение на Комисията до Съвета и Европейския парламент: Първи доклад относно преместването и презаселването
Приложение 1: Премествания от Гърция
Приложение 2: Премествания от Италия
Приложение 3: Гърция - доклад за актуалното състояние Приложение 4: Италия - доклад за актуалното състояние Приложение 5: Схема за преместванията от Гърция
Приложение 6: Презаселване - състояние към 15 март 2016 г. съгласно заключенията от 20 юли 2015 г.
Приложение 7: Планове за презаселване след 15 март 2016 г.
ИНФОРМАЦИОНЕН ДОКУМЕНТ - преместване и презаселване
Решение на Съвета за преместване на 40 000 лица от Италия и Гърция
Решение на Съвета за преместване на 120 000 лица от Италия и Гърция
Препоръка на Комисията относно доброволна схема с Турция за хуманитарно приемане
Заключение на Съвета относно презаселването на 20 000 лица, нуждаещи се от международна закрила
Европейска програма за миграцията
IP/16/829
/КЛ/