Процедури за установяване на нарушения от месец ноември: основни решения

OT 13:28:31 17-11-2016
KL1327OT.019
Европейска комисия - Информационен документ - прессъобщение

Процедури за установяване
на нарушения от месец ноември:
основни решения


COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu

Европейска комисия - Информационен документ



Брюксел, 17 ноември 2016 г.

Преглед по области на политиката

С ежемесечния пакет от решения във връзка с нарушения от страна на държавите членки Европейската комисия предприема правни действия срещу държавите, които не изпълняват задълженията си, произтичащи от правото на ЕС. Тези решения обхващат различни сектори и области на политиката на ЕС (вж. приложения I и II) и имат за цел да осигурят правилното прилагане на правото на ЕС в интерес на гражданите и предприятията.
Най-важните решения, приети от Комисията (в това число 3 официални уведомителни писма, 32 мотивирани становища и 8 случая на сезиране на Съда на Европейския съюз), са представени по- долу и са групирани по области на политиката. Комисията приключва също така 78 случая, при които проблемите със съответните държави членки са били решени и следователно не е необходимо процедурата да бъде продължавана.
За повече информация относно процедурата на ЕС за нарушения вж. MEMO/12/12. За повече подробности относно всички решения вж. регистъра на решенията за установяване на нарушение.

1. Енергетика
(За повече информация: Anna-Kaisa Itkonen - тел. +32 229 56186, Nicole Bockstaller - тел. +32 229 52589)
Мотивирани становища
Запаси от нефт: Комисията поиска от РУМЪНИЯ да се съобрази в пълна степен с Директивата за запасите от нефт
Днес Европейската комисия официално поиска от Румъния да осигури правилното изпълнение и прилагане на Директивата за запасите от нефт (Директива 2009/119/EQ на Съвета). Според правилата на ЕС държавите членки са длъжни да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтени продукти, които трябва да са на разположение по всяко време, за да бъдат подсигурени доставките на петролни ресурси в Съюза. Действащото румънско законодателство забранява използването на нефтените запаси за обезпечение, т.е. като активи, предоставени за обезпечаване на заем. Тази забрана може да затрудни стопанските субекти при изпълнението на задължението да поддържат запаси. Румъния също така неправилно е приложила правилата относно правото на икономическите оператори да делегират задължението за поддържане на запаси, както и относно утвърждаването на процедури за извънредни ситуации при настъпване на сериозни смущения в доставките. Тъй като законодателството на ЕС продължава да не се спазва, Комисията изпраща мотивирано становище. Румъния разполага с два месеца, за да уведоми Комисията за мерките, които е предприела, за да отстрани нарушението; в противен случай Европейската комисия може да предяви иск пред Съда на ЕС.
Енергийна ефективност: Комисията поиска от СЛОВЕНИЯ да предостави своята цялостна оценка за високоефективното комбинирано производство на енергия
Днес Европейската комисия официално напомни на Словения да се съобрази с член 14, параграф 1 от Директивата за енергийна ефективност (Директива 2012/27/ЕС). Залегналите в него правила изискват държавите членки да извършат и да представят на Комисията задълбочена оценка на потенциала за прилагане на високоефективното комбинирано производство на енергия и на ефективните районни отоплителни и охладителни системи до 31 декември 2015 г. Тъй като изискването все още не е спазено, Комисията изпраща мотивирано становище. В срок от два месеца Словения трябва да уведоми Комисията за мерките, предприети за отстраняване на нарушението, след което, ако мерките не са предприети, Комисията може да реши да предяви иск пред Съда на ЕС. Според правилата държавите членки трябва да вземат необходимите мерки за разработване на ефективна инфраструктура за отопление и охлаждане и/или за подпомагане на развитието на високоефективното комбинирано производство на енергия и използването на топлинна енергия и енергия за охлаждане, генерирани от отпадна топлина и възобновяеми

енергийни източници. До момента Словения не е представила своите оценки на потенциала в това отношение. За обобщен преглед на транспонирането на Директивата на ЕС за енергийната ефективност по държави членки, вж. приложение III.
Безопасност в крайбрежните води: Комисията поиска от БЪЛГАРИЯ, ПОЛША, ИСПАНИЯ и ОБЕДИНЕНОТО КРАЛСТВО да транспонират изцяло Директивата на ЕС относно безопасността на свързаните с нефт и газ дейности в крайбрежни води
Европейската комисия поиска България, Полша, Испания и Обединеното кралство да
транспонират изцяло Директивата за енергийната ефективност (Директива 2013/30/ЕС). ЕС е въвел набор от правила, които да спомогнат за предотвратяване на аварии, както и за бързо и ефективно реагиране при възникването на такива аварии в инсталации за нефт или газ в крайбрежните води. Държавите членки трябва да гарантират, че предприятията, на които те предоставят лиценз за проучване или производство, разполагат с достатъчно финансови ресурси и имат необходимия технически опит, както и че поддържат на разположение ресурси, към които да се прибегне при необходимост. Предприятията също така носят пълната отговорност за екологични щети, причинени на защитени видове и естествени местообитания. Директивата трябваше да бъде транспонирана в националното право до 19 юли 2015 г. Днес Комисията изпрати мотивирани становища до България, Полша, Испания и Обединеното кралство, след като установи пропуски в националното законодателство, с което директивата се транспонира. Четирите държави членки разполагат с два месеца, за да изпълнят своите задължения; в противен случай Комисията може да реши да предяви иск пред Съда на ЕС срещу тях.
2. Околна среда
(За повече информация: Enrico Brivio - тел. +32 229 56172, Iris Petsa - тел. +32 229 93321) Сезиране на Съда на Европейския съюз
ИСПАНИЯ е изправена пред глоби за неспазване на съдебно решение от 2011 г. относно лошо събиране и пречистване на отпадъчните води
Европейската комисия отново завежда дело срещу Испания пред Съда на ЕС за липсата на пълно и цялостно изпълнение на съдебното решение от 2011 г. Испанските местни власти трябва да гарантират, че градските отпадъчни води се събират и пречистват по подходящ начин в 17 агломерации в цялата страна с оглед на това да не се стигне до сериозни рискове за човешкото здраве и околната среда. Съдът на Европейския съюз постанови на 14 април 2011 г.(дело C- 343/10), че Испания нарушава законодателството на ЕС, тъй като не събира и не пречиства по подходящ начин градските отпадъчни води на 37 агломерации (градове и други населени места). Пет години по-късно този въпрос остава нерешен в 17 агломерации (от общо 37, обхванати от решението) с население от общо 1 400 000 души. Освен това, повече от 15 години след предвидения краен срок 31 декември 2000 г. за изпълнението на приложимите правила на ЕС (Директива 91/271/ЕИО на Съвета), перспективата за привеждане в пълно съответствие на всички тези агломерации все още не е ясна. Липсата на подходящо събиране и пречистване на отпадъчните води е свързана със значителни рискове за човешкото здраве, за вътрешните води и морската среда. Комисията иска Съдът на ЕС да наложи еднократна глоба в размер на 46 522 999 EUR. Комисията предлага също така дневна парична санкция в размер на 171 217,20 EUR, ако не е постигнато пълно съответствие до датата на второто постановено от Съда решение. Предложените санкциите вземат предвид продължителността и тежестта на нарушението, както и размера на държавата членка. Окончателното решение за санкциите се взема от Съда на ЕС. Второто сезиране на Съда е необходимо, за да се гарантира спазването на задълженията в споменатите 17 агломерации, предвид изключително бавния напредък досега. За повече информация, вж. пълното съобщение за медиите.
Мотивирани становища
Директива за наводненията: Комисията поиска от ГЪРЦИЯ да вземе мерки за защита срещу наводнения
Европейската комисия поиска от Гърция да изпълни своите задължения, като приведе националното си законодателство във връзка с оценката и управлението на риска от наводнения в съответствие с правилата на ЕС за защита от наводнения (Директива 2007/60/E0). Директивата за наводнениятаима за цел рисковете от наводненията за здравето на човека, околната среда, културното наследство и икономическата дейност да бъдат намалени и управлявани. Съгласно този законодателен акт държавите членки трябваше до 22 март 2014 г. да представят на Комисията карти на районите под заплаха от наводнения и карти на районите с риск от наводнения. След като Гърция не спази първоначалния срок, през ноември 2015 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо. Поради това Комисията изпраща мотивирано становище,

като дава на Гърция срок за отговор от два месеца. Ако Гърция не приеме необходимите документи за предотвратяване на наводнения и не ги предостави на Комисията, срещу нея може да бъде заведено дело в Съда на ЕС.
Директива Seveso: Комисията поиска от ФИНЛАНДИЯ да приложи правилата на ЕС за предотвратяване на промишлени аварии
Европейската комисия поиска от Финландия да предостави информация за начина, по който Директивата Seveso III (Директива 2012/18/ЕС) е въведена в националното право. Това задължение трябваше да бъде изпълнено до 31 май 2015 г. Директивата и нейните предшественици (директиви Seveso I и II) имат за цел предотвратяването на големи аварии, които включват опасни вещества, и ограничаването на последиците от тях върху гражданите и околната среда. В Директивата Seveso III, която влезе в сила на 1 юни 2015 г., се вземат предвид редица промени в законодателството на ЕС, включително във връзка с класифицирането на химикалите, и се увеличават правата на гражданите за достъп до информация и правосъдие. След като Финландия не спази първоначалния срок, през юли 2015 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо. Сега Комисията изпраща мотивирано становище. Ако Финландия не предприеме необходимите действия в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
Отпадъци: Комисията поиска от ФРАНЦИЯ да се съобрази със законодателството на ЕС в областта на отпадъците
Комисията приканва Франция да изпълни своите задължения съгласно законодателството на ЕС, като приеме и преразгледа своите планове за управление на отпадъците за цялата си територия, в съответствие с целите, поставени от законодателството на ЕС в областта на отпадъците (Директива 2008/98/Е0) и кръговата икономика. Тези планове имат за цел да намалят въздействието на отпадъците върху човешкото здраве и околната среда и да подобрят ефективното използване на ресурсите в ЕС като цяло. Франция е приела планове за управление на отпадъците само за някои части от територията си. Тя също така не успя да подсигури редовна оценка и евентуално преразглеждане на наличните планове за управление на отпадъците - най- малко веднъж на всеки шест години. Поради това Комисията изпраща мотивирано становище. Ако Франция не предприеме необходимите действия в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
Отпадъци: Комисията поиска от ХЪРВАТИЯ да гарантира правилното управление на отпадъците в Biljane Donje
Европейската комисия призовава Хърватия да предприеме действия, за да гарантира адекватно ниво на защита на депото за отпадъци "Crno brdo" в Biljane Donje в близост до град Benkovac, както се изисква от правото на ЕС. Мястото понастоящем се използва за депо на голямо количество минерални инертни материали, получени като страничен продукт при извличането на метали от шлака. Тъй като хърватските органи не са класифицирали този материал като отпадък в съответствие с правилата на ЕС относно отпадъците (Директива 2008/98/Е0), приблизително 140 000 тона потенциално опасни инертни материали са депонирани направо върху почвата с последици за човешкото здраве и околната среда. Съгласно правото на ЕС Хърватия следва да въведе мерки за опазване на подпочвените води и за предотвратяване на разнасянето на вредни частици във въздуха. Biljane Donje остава в нарушение на член 5, параграф 1, член 13 и член 15, параграф 1 от Директивата, тъй като отпадъците се депонират на терена в продължение на повече от три години, което е в противоречие с изискванията на директивата, като липсва и конкретно планиране за правилното му управление и за възстановяването на терена. От изпращането на официалното уведомително писмо на Хърватия през март 2015 г. досега не е постигнат напредък, който да гарантира, че управлението на отпадъците в Biljane Donje се прави без да се застрашава човешкото здраве и без да се вреди на околната среда. Комисията изпраща мотивирано становище. Ако Хърватия не предприеме необходимите действия в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
3. Финансова стабилност, финансови услуги и съюз на капиталовите пазари
(За повече информация: Vanessa Mock - тел. +32 229 56194, Letizia Lupini - тел. +32 229 51958) Мотивирани становища
Комисията поиска от БЪЛГАРИЯ да въведе разпоредбите на ЕС относно финансовото отчитане
Европейската комисия поиска от България да приведе законодателството си в областта на финансовото отчитане в съответствие с правото на ЕС. Директивата за счетоводството (Директива 2013/34/ЕС), която отменя две директиви на Съвета (Четвърта директива на Съвета -
78/660/ЕИ0 и Седма директива на Съвета - 83/349/ЕИО), има за цел да намали

административната тежест за малките предприятия и да подобри качеството и съпоставимостта на информацията, оповестявана във финансовите доклади. В нея се определят общовалидни за ЕС правила относно годишните финансови отчети, консолидираните финансови отчети и свързаните доклади на някои видове предприятия. Държавите членки трябваше да въведат тези правила в националното си право до 20 юли 2015 г. Тъй като българските органи не спазиха първоначалния срок, през септември 2015 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо. Днешното искане на Комисията е под формата на мотивирано становище. Ако България не предприеме необходимите действия в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
Комисията поиска от ГЪРЦИЯ да приложи правилата на ЕС в областта на одита
Комисията приканва Гърция да приложи правилата на ЕС в областта на одита Директивата за одита (Директива 2014/56/EQ относно задължителния одит на годишните счетоводни отчети и консолидираните счетоводни отчети предвижда редица правила в областта на одита.
Директивата, с която се изменя Директива 2006/43/ЕР, има за цел по-нататъшното хармонизиране на правилата за одит на равнище ЕС, чрез което да се осигури по-голяма прозрачност и предвидимост на изискванията към лицата, извършващи одит, и да се засили тяхната независимост и обективност при изпълнение на задачите им. Правилата включват по- специално условията за одобряване и регистрация на лица, които извършват задължителен одит, както и рамката за публичен надзор над тяхната дейност. Държавите членки трябваше да въведат тези правила в националното си право до 17 юни 2016 г. Тъй като гръцките органи не спазиха първоначалния срок, през юли 2016 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо. Днешното искане на Комисията е под формата на мотивирано становище. Ако Гърция не предприеме необходимите действия в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
Комисията поиска от ХЪРВАТИЯ, КИПЪР, ФИНЛАНДИЯ, ГЪРЦИЯ, ЛЮКСЕМБУРГ, ПОРТУГАЛИЯ, СЛОВЕНИЯ, ИСПАНИЯ И ШВЕЦИЯ да въведат в националните си законодателства правилата на ЕС относно ипотечните кредити
Европейската комисия поиска от Хърватия, Кипър, Финландия, Гърция, Люксембург,
Португалия, Испания, Словения и Швеция да транспонират в пълна степен правилата на ЕС относно ипотечните кредити. Директивата за ипотечните кредити (Директива 2014/17/ЕС), която беше приета на 4 февруари 2014 г., цели подобряване на мерките за защита на потребителите в целия ЕС посредством въвеждането на отговорни практики за кредитиране. Подобряването на ипотечните правила е от основно значение, тъй като това ще укрепи доверието в пазара на ипотечни кредити и ще разшири възможностите за избор на потребителите. Потребителите ще получават по-ясна и по-разбираема информация, след като бъде въведен европейският стандартизиран информационен формуляр (БСИФ), който ще позволи на кредитополучателите да разберат по-добре рисковете, с които е свързана тяхната ипотека, както и да сравняват предложенията и да търсят най-добрия и ценово изгоден продукт, който в най-голяма степен отговаря на техните нужди. Най-уязвимите потребители ще бъдат по-добре защитени от свръхзадлъжняване чрез общоевропейски стандарти за оценяване на кредитоспособността на кандидатите за ипотечни кредити. Директивата също така установява принципите за лицензиране и регистриране на кредитни посредници. Посредством въведения паспортен режим кредитните посредници, които се съобразяват с новите правила за бизнес поведение, ще получат достъп до много повече потенциални потребители в рамките на единния пазар. Това в дългосрочен план ще осигури нови възможности за бизнес на заемодателите и ще бъде стъпка към създаването на единен европейски ипотечен пазар, за който се очаква да увеличи конкуренцията и да намали цените. Държавите членки трябваше да въведат тези правила в националното си законодателство до 21 март 2016 г. Тъй като споменатите държави не спазиха първоначалния срок, през май 2016 г. им бяха изпратени официални уведомителни писма. Днешното искане на Комисията е под формата на мотивирано становище. Ако държавите членки не предприемат необходимите действия в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
Комисията поиска от ИРЛАНДИЯ, ИСПАНИЯ, ПОРТУГАЛИЯ, РУМЪНИЯ и ЛАТВИЯ да транспонират правилата на ЕС относно изискванията за прозрачност за емитенти, допуснати до търговия на регулирани пазари
Комисията поиска от Ирландия, Испания, Португалия, Латвия и Румъния да приведат законодателството си относно изискванията за прозрачност на регулираните пазари в съответствие с правото на ЕС. Директивата за прозрачността (Директива 2013/50/ЕС), която изменя Директива 2004/109/ЕО, определя правилата за емитентите на ценни книжа, допуснати до търговия на регулиран пазар. По-специално, правилата гарантират, че те оповестяват ключова информация за своите операции, което спомага за изграждането у инвеститорите на трайно доверие и допринася за утвърждаването на съюза на капиталовите пазари. Държавите членки трябваше да въведат тези правила в националното си право до 26 ноември 2015 г. Тъй като посочените държави членки не спазиха първоначалния срок, през януари 2016 г. Комисията им

изпрати официални уведомителни писма. Днешното искане на Комисията е под формата на мотивирано становище. Ако необходимите действия не бъдат предприети в срок от два месеца, Комисията може да сезира Съда на ЕС.
4. Вътрешен пазар, промишленост, предприемачество и МСП
(За повече информация: Lucia Caudet - тел. +32 229 56182, Mirna Talko - тел. +32 229 87278)
Сезиране на Съда на Европейския съюз, официални уведомителни писма, мотивирани становища и прекратяване на преписката
Услуги: Комисията поиска от 9 държави членки да премахнат неоправдани пречки пред предоставянето на услуги на единния пазар
Европейската комисия предприема допълнителни стъпки спрямо Австрия, Белгия, Кипър, Дания, Германия, Унгария, Италия, Литва и Испания поради това, че тяхната национална уредба съдържа прекомерни и неоправдани пречки пред предоставянето на услуги на вътрешния пазар. Комисията счита, че изискванията, налагани на някои доставчици на услуги в тези държави членки, противоречат на Директивата за услугите (Директива 2006/123/Е0). Същевременно Комисията взе решение преписката срещу Люксембург да бъде прекратена след предприетите положителни действия от негова страна за привеждане на законодателството в съответствие с правото на ЕС. Редица ограничения по отношение на услугите затрудняват установяването и трансграничното предоставяне на услуги в ЕС. Сред тях са: изискването търговското седалище да бъде в определена юрисдикция; прекомерни изисквания по отношение на акционерите, като изискването 100 % от правата на глас или от капитала на дружеството да се държат от лица с определена професионална квалификация; задължителни минимални тарифи; както и несъразмерни изисквания за даване на разрешения или на изключителни права. Подобни пречки пред навлизането на пазара не са необходими за осигуряването на висококачествени услуги от местни или чуждестранни доставчици и всъщност лишават потребителите от услуги на конкурентни цени. Днес Комисията предприема действия, с които да отговори на следните въпроси, предизвикващи загриженост: Австрия: изисквания по отношение на търговското седалище на архитекти и инженери (допълнително мотивирано становище); Белгия: ограничения от различни области по отношение на счетоводителите (мотивирано становище); Кипър: изисквания по отношение на акционерите при всички инженерни дружества, включително тези на строителни инженери и архитекти (сезиране на Съда на ЕС); Дания: изискване за получаване на разрешение/ задължително сертифициране при определени строителни услуги (официално уведомително писмо); Германия: минимални и максимални тарифи на заплащане на архитектите и инженерите (сезиране на Съда на ЕС); Унгария: дадени изключителни права на един оператор за предоставянето на услуга (сезиране на Съда на ЕС); Италия: изисквания по отношение на мястото на установяване на оценителските дружества като критерий за предоставяне на сертификационни услуги в областта на обществените поръчки (допълнително официално уведомително писмо); Литва: ограничения от различни области по отношение на някои доставчици на строителни услуги (официално уведомително писмо); Испания: минимални задължителни тарифи и ограничения от различни области за юридическата длъжност на Procuradores, които водят поземлени и търговски регистри и действат като юридически представители (мотивирано становище). В срок от два месеца държавите членки трябва да уведомят Комисията за мерките, които са приели за отстраняване на нарушенията. За повече информация, вж. пълното съобщение за медиите.
5. Миграция, вътрешни работи и гражданство
(За повече информация: Tove Ernst - тел. +32 229 86764, Markus Lammert - тел. +32 229 80423) Сезиране на Съда на Европейския съюз
Комисията сезира Съда на ЕС относно това, че БЪЛГАРИЯ не е изпълнила разпоредбите за електронните паспорти и електронните разрешения за пребиваване
Днес Комисията реши да сезира Съда на ЕС относно това, че България не е изпълнила изискването за създаване на единно звено за контакт, гарантиращо задължителния обмен на информация съгласно законодателството на ЕС относно сигурността на документите. Създаването на такова звено за контакт е задължително. То служи за обмен на информация, позволяваща достъп до изображенията на пръстовите отпечатъци, които се съхраняват в електронните паспорти и разрешения за пребиваване на граждани на трети държави. С обмена на сертификати посредством единните звена за контакт се предотвратява евентуален неразрешен прочит на биометричните характеристики, които се съхраняват в цифров формат в документите, а компетентните органи на държавите членки получават сигурен достъп до информацията в

чиповете на биометрични паспорти, документи за пътуване и разрешения за пребиваване, издадени от други държави членки. България не е въвела този важен аспект от законодателството на ЕС относно сигурността на документите, с което лишава другите държави членки от възможността за сигурен достъп и проверка на пръстовите отпечатъци, съхранявани в чиповете на българските паспорти. За повече информация, вж. пълното съобщение за медиите.
6. Мобилност и транспорт
(За повече информация: Anna-Kaisa Itkonen - тел. +32 229 56186, Alexis Perier - тел. +32 229 69143)
Сезиране на Съда на Европейския съюз
Автомобилен транспорт: Комисията сезира Съда на ЕС във връзка със системата от разрешителни за движение по пътищата, която ПОЛША прилага по отношение на някои видове камиони
Европейската комисия взе решение да сезира Съда на ЕС относно това, че Полша неправилно е въвела Директива 96/53/ЕО на Съвета относно максимално допустимите размери и маси на някои пътни превозни средства. Полша ограничава по-специално свободата на движение по своята пътна мрежа по отношение на определени камиони, дори когато те отговарят на стандартите на ЕС.
В съответствие със сега действащото полско законодателство тежкотоварните превозни средства с маса на всяка ос над осем тона, или равна на 10 тона, трябва да получат специално разрешение от органите, отговарящи за съответните пътища, за използването на второстепенната пътна мрежа. Изискването се прилага и когато камионите са натоварени в съответствие със законодателството на ЕС и би следвало да могат да използват тези пътища без да получават допълнителни разрешителни. Случаят касае многобройни тежкотоварни превозни средства, изпълняващи курсове на дълги разстояния.
В Полша управлението на пътищата се осъществява от различни административни органи(общини, области, региони, централно управление), поради което за едно пътуване могат да бъдат необходими множество разрешителни. Освен това процедурата за тяхното получаване отнема немалко време. Така се стига до допълнителна тежест за превозвачите и до възникване на пречки пред правилното функциониране на вътрешния пазар в сферата на транспорта. През февруари 2016 г. Комисията изпрати мотивирано становище до полските органи. Тъй като към момента Полша не е привела законодателството си в съответствие с правото на ЕС, Европейската комисия взе решение за сезиране на Съда на ЕС. За повече информация, вж. пълното съобщение за медиите.
Въздухоплаване: Комисията сезира Съда на ЕС относно това, че Хърватия не е ратифицирала присъединяването на ЕС към международната конвенция на Евроконтрол
Европейската комисия взе решение да сезира Съда на ЕС относно това, че Хърватия не е ратифицирала и не е депозирала Протокола за присъдиняването на Европейската общност към международната конвенция на Евроконтрол, подписана през 2002 г.Евроконтрол е междуправителствена организация, в която членуват над 40 държави. Много от дейностите на Евроконтрол са относими към дейността на ЕС, по-специално по отношение на реализацията на единното европейско небе, един от приоритетите на Стратегията за въздухоплаването в Европа. В този контекст Съветът реши още през 2004 г. да сключи горепосочения протокол от името на Съюза (Решение 2004/636/Е0) с цел да осигури възможност за присъединяването на Съюза (като член) към Евроконтрол. Присъединяването на Съюза към Евроконтрол обаче не може да бъде завършено преди протоколът да бъде ратифициран и от всички държави членки. Комисията счита, че като все още не е пристъпила към ратификация на протокола, Хърватия не изпълнява задълженията си по член 4, параграф 3 от Договора за Европейския съюз (ДЕС). В този член е заложен принципът за лоялно сътрудничество и са откроени задълженията на държавите членки да съдействат на Съюза при изпълнението на неговите задачи и да се въздържат от всякакви мерки, които биха могли да застрашат постигането на целите на Съюза. Въпреки многобройните контакти с хърватските органи от март 2014 г. към днешна дата все още не са предприети всички необходими стъпки за приключване на ратификацията на протокола. Поради това Комисията предявява иск пред Съда на ЕС срещу Хърватия. За повече информация, вж. пълното съобщение за медиите.
Автомобилен транспорт: Комисията сезира Съда на ЕС относно това, че ИСПАНИЯ не изпълнява правилата за достъп до професията автомобилен превозвач

Европейската комисия взе решение да сезира Съда на ЕС относно това, че Испания не се съобразява с условията, на които трябва да отговарят предприятията, за да оперират на пазара на автомобилни превози. Тези условия са определени в Регламент (ЕО) щ 1071/2009. Автомобилните превозвачи трябва да разполагат с едно или няколко превозни средства, регистрирани в държавата членка, в която са установени. Съгласно испанското законодателство обаче от предприятията се изисква да разполагат с най-малко три превозни средства. Комисията счита, че това изискване е несъразмерно и потенциално дискриминационно по отношение на малките превозвачи, които много често разполагат само с едно превозно средство, и ги изолира от пазара на автомобилни превози. Европейската комисия изпрати мотивирано становище на испанските органи през февруари 2016 г. Тъй като към момента Испания не е привела законодателството си в съответствие с правото на ЕС, Европейската комисия взе решение за сезиране на Съда на ЕС. За повече информация, вж. пълното съобщение за медиите.
Мотивирани становища
Железопътен транспорт: Комисията призовава ГЕРМАНИЯ изцяло да транспонира и приложи законодателството на ЕС, насочено към подобряване на безопасността на европейските железници
Днес Европейската комисия поиска от Германия да приведе националните си разпоредби в съответствие с Директива 2004/49/ЕР относно безопасността на железопътния транспорт. Директивата, която държавите трябваше да транспонират до декември 2010 г., има за цел да гарантира последователни високи равнища на безопасността във всички железопътни мрежи в ЕС. С нея се определят по-специално общи принципи за управлението, регламентирането и надзора на железопътната безопасност. Целта е да не се допуснат ситуации, при които различните национални правила относно поддръжката биха попречили на безпроблемното движение на железопътни возила в ЕС. В това отношение в директивата е предвидено, че за всеки елемент от подвижния състав следва да бъде определен субект, който да отговаря за неговата поддръжка. Отговорният субект определя система за поддръжка и гарантира, че возилата са безопасни. Националните разпоредби на Германия обаче предвиждат техническият преглед на подвижния състав да се извършва периодично. Следователно отговорният за поддръжката субект не може да определя в кой момент да се извършва техническият преглед. Германия има срок от два месеца, за да отговори на Комисията. Ако Германия не предприеме необходимите действия, Комисията може да предяви иск пред Съда на ЕС.
Права на пътниците: Комисията приканва ЛЮКСЕМБУРГ да се съобрази изцяло с правилата на ЕС
Европейската комисия поиска днес от Люксембург да гарантира правилното прилагане на разпоредбите относно правата на пътниците във водния транспорт, съдържащи се в Регламент (ЕС) 1177/2010. Въпросните разпоредби се прилагат от декември 2012 г. и предоставят определени права на пътниците, пътуващи по море или по вътрешни водни пътища, като право на информация, недискриминация, съдействие и обезщетение в случай на прекъсване на транспорта. Те обхващат и специални права за пътниците с ограничена подвижност. Към днешна дата Люксембург не е предприел необходимите мерки за правилното прилагане на регламента. Не е определен национален правоприлагащ орган, който да разглежда жалбите на пътниците и да прилага регламента, а в националното законодателство не е определена система от санкции по отношение на операторите, които не спазват разпоредбите. Това осуетява прилагането на регламента и утвърждаването на правата на пътниците. Люксембург разполага с два месеца, за да уведоми Комисията за мерките, които е предприел, за да се съобрази с правилата на ЕС. В противен случай Европейската комисия може да сезира Съда на ЕС.
7. Правосъдие, потребители и равнопоставеност между половете
(За повече информация: Christian Wigand - тел. +32 229 62253, Melanie Voin - тел. +32 229 58659)
Мотивирано становище
Комисията поиска от ЛИТВА да въведе изцяло процесуалното право на писмен и устен превод в наказателни производства
Европейската комисия призова Литва да гарантира, че разпоредбите, с които се гарантира правото на писмен и устен превод в съдебни производства (Директива 2010/64/ЕС) са въведени изцяло в националното й право. С директивата се гарантира, че на лицата, които са обект на наказателно производство в ЕС, трябва да се осигурят безплатно услуги за устен и писмен превод на език, който те разбират. Това е основно процесуално право, с което се гарантира правото на справедлив съдебен процес. Литовските органи не са включили редица разпоредби на

директивата в националното си законодателство. Понастоящем съгласно литовското право осигуряването на устен преводач, който да помогне на заподозрения или обвиняемия да общува с адвоката си, не е задължително. Не съществува и процедура за проверка на езиковите умения на заподозрения с оглед вземането на решение дали е необходимо съдействието на устен преводач. Освен това няма и национален закон, който да задължава компетентните органи да вземат решение за всеки отделен случай дали преводът на даден документ е от съществено значение, както и няма изисквания за предоставяне на писмен превод на европейска заповед за арест. Директивата е една от шестте директиви, договорени от ЕС с цел създаването на общи минимални стандарти, с които да се гарантира, че основните права на заподозрените и обвиняемите са защитени в достатъчна степен в целия ЕС (вж. информационния документ). Всяка година по наказателни производства в ЕС се явяват девет милиона души. Директивата трябваше да бъде въведена в националното законодателство до 27 октомври 2013 г. Литва разполага с два месеца, за да уведоми Европейската комисия за мерките, които е предприела, за да отстрани нарушението. В противен случай Комисията може да сезира Съда на ЕС.
MEMO/16/3644
Лица за контакти с медиите:
Alexander WINTERSTEIN (+32 2 299 32 65)
Uldis SALAJEVS (+32 2 296 75 60)
Въпроси на граждани: Europe Direct на телефон 00 800 67 89 10 11 или на електронния адрес на информационната служба
Attachments
Приложение - MEMO-16-3644 bg.pdf


/КЛ/