Дейности и инициативи на Министерството на финансите в мандата на служебния кабинет
OT 19:05:31 28-04-2017
IS1904OT.002
МФ - отчет - пресцентър
Дейности и инициативи на Министерството на финансите в мандата на служебния кабинет
Подготовка и произвеждане на изборите за народни представители на 26 март 2017 г.
Подпомагайки изпълнението на една от най-важните задачи на служебното правителство, а именно - провеждането на добре организирани, честни, демократични избори за 44-то Народно събрание, с РМС щ 97 от 2017 г. бяха възложени на министъра на финансите две основни задачи по подготовката и произвеждането на изборите за народни представители на 26 март 2017 г.:
1. Изготвяне на проект на план-сметка за разходите по подготовката и произвеждането на изборите. С ПМС номер 31 от 2017 г., в рамките на срока, определен в Изборния кодекс, бяха одобрени разходите за изборите на обща стойност 29,9 млн. лв., разпределени по министерства и ведомства съобразно тяхната ангажираност в изборния процес;
2. Изготвяне на проект на тарифа, по която партиите, коалициите и инициативните комитети заплащат предизборните предавания по Българската национална телевизия и Българското национално радио и техните регионални центрове. С ПМС номер 32 от 2017 г. Министерският съвет одобри тарифите, по които ще се заплащат предизборните предавания по двете обществени медии.
Своевременното приемане от Министерския съвет на двата нормативни документа беше гаранция за безпрепятственото провеждане както на подготовката на изборния процес, така и на самия изборен ден.
Също така, в съответствие с изискванията на чл. 209, ал. 1 от Изборния кодекс, МФ осъществи контрол при отпечатването на изборните хартиени бюлетини за гласуване в изборите за народни представители на 26 март 2017 година. Процесът по отпечатване и предаване на хартиените бюлетини за гласуване се извърши в съответствие с предварително изготвения график и не бяха констатирани нередности или несъответствия.
Подготовка на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.
Министерството на финансите активно участва в подготовката на българското председателство на Съвета на ЕС през първата половина на 2018 г., която беше определена също като значим приоритет на служебното правителство. Беше разработено Постановление на Министерски съвет 67 от 05.04.2017 г. за одобряване на прогнозно разпределение на разходите по подготовка и провеждане на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. и на допълнителни разходи за 2017 г. в съответствие със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. и бюджетната прогноза за периода 2018-2020 година.
Министерството на финансите предостави и своите предложения за първия проект на 18-месечната програма на триото председателства Естония-България-Австрия. С цел повишаване ефективността и прилагането на единен и координиран подход по подготовката и провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г., в областите от компетентността на Министерството на финансите, се сформира през месец март 2017 г. работна група за изготвянето на Оперативен план на МФ, който включва детайлни мерки и дейности, срокове и отговорни лица за успешната подготовка на Министерството по всички основни направления. В значителна степен е формиран екипът, който ще участва в работата на съответните подготвителни органи на Съвета на ЕС от компетентност на МФ, като определените експерти активно участват в започналите обучения за повишаване на квалификацията.
Във връзка с подготовката и провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г., бяха проведени поредица от срещи с представители от кабинетите на комисарите Домбровски и Московиси, както и с Генералната служба на Съвета и с представители от екипите на малтийското, естонското, австрийското и нидерландското председателства. В София бе проведена експертна среща с представители на ГД "Данъчно облагане и митнически съюз" към Европейската комисия, дирекция "Данъчна политика", НАП и Агенция "Митници" и бе организирано двудневно обучение по практически аспекти на председателството, проведено от експерти от Министерството на финансите на Нидерландия. На срещите бяха обсъдени приоритетните досиета в областта на икономическите и финансови въпроси, както и възможностите за оказване на експертна и техническа помощ на българския екип от Европейската комисия, ГСС и държави-членки.
Съблюдаване спазването на правилата и процедурите по отношение на бюджетния процес
Министерството на финансите изпълнява стриктно своите задължения за запазване и поддържане на постигнатата макроикономическа и финансова стабилност чрез осигуряване спазването на правилата и процедурите по отношение на бюджетния процес и реализиране на първия етап на бюджетната процедура за 2018 г. при съобразяване и постигане на съгласуваност с основните етапи на Европейския семестър. Създадени са условия и предпоставки за ритмичното финансиране на първостепенните разпоредители с бюджет и на общините с оглед изпълнение на функциите им и с цел запазване нивото на предоставяните от тях услуги на гражданите и бизнеса. За отчетния период бяха разработени, утвърдени и публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите указания за изготвянето и представянето през 2017 г. на месечните и тримесечните отчети към 31 март 2017 г. за касовото изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от Европейския съюз, на сметките за чужди средства и на оборотните ведомости за съответните отчетни периоди (ДДС щ 1 от 20.01.2017 г. и ДДС щ 2 от 27.03.2017 г.). В издадените указания бяха предоставени и някои допълнителни пояснения за коректното прилагане на методологията на отчетността на касова и начислена основа от бюджетните организации.
В ход е първият етап на бюджетната процедура за 2018 г., която стартира с Решение щ 37 на Министерския съвет от 19 януари 2017 г. и публикуваните от МФ на 08.02.2017 г. Указания за подготовката и представянето на бюджетните прогнози на първостепенните разпоредители с бюджет за периода 2018-2020 година. Разработена е пролетната макроикономическа прогноза за периода 2017-2020 г. за целите на разработването на средносрочна бюджетна прогноза (СБП), Конвергентната програма (КП) и Националната програма за реформи (НПР). Бяха изготвени методологически указания и насоки до първостепенните разпоредители с бюджет във връзка с подготовката и представянето на бюджетните им прогнози за периода 2018-2020 г. (БЮ щ 1 от 08.02.2017 г.). Подготвен е и проект на Решение на Министерския съвет за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2018 г., който предстои да се съгласува и разглежда съвместно с материалите по средносрочната бюджетна прогноза за 2018 - 2020 година.
Съставени са стратегическите документи:
" Средносрочна бюджетна прогноза за периода 2018-2020 г. - изготвени са предложения за определяне на целите на фискалната политика и основните бюджетни параметри, изготвени са оперативни справки и таблици за приходите, разходите, трансферите и финансирането по консолидираната фискална програма и за сектор "Държавно управление", изготвен е първоначален проект на СБП за периода 2018-2020 г. в съответствие със срока по т. 2.1.9 от РМС щ 37 от 2017 г. за бюджетната процедура за 2018 г., при допускане за непроменени политики и отчетено влияние на актуалните параметри на пролетната макроикономическа прогноза.
" актуализираната Национална програма за реформи за 2017 г. и Конвергентната програма на Република България за 2017-2020 г., както и проектите на решения на Министерския съвет за тяхното одобрение.
На 12 април министърът на финансите изпрати писмо до Валдис Домбровскис, заместник-председател за еврото и социалния диалог, отговарящ за финансовата стабилност, финансовите услуги и съюза на капиталовите пазари. С писмото се информира Европейската комисия, че България ще отложи внасянето на актуализираната Национална програма за реформи за 2017 г. и на Конвергентната програма (2017-2020 г.), независимо от факта, че двата документа са готови. Основният мотив на служебното правителство за това решение е да даде възможност предстоящото редовно правителство да отрази своите политики и приоритети в двете програми.
Разширяване на обхвата и усъвършенстване на бюджетните плащания в СЕБРА
В изпълнение на заложената цел за поетапно разширяване на обхвата и усъвършенстване на бюджетните плащания в СЕБРА към системата бяха включени всички държавни висши учебни заведения (ДВУ) на територията на страната - процесът приключи окончателно на 3 април 2017 година. С разширяването на обхвата на единната сметка и СЕБРА се цели повишаване ефективността при управлението на паричния ресурс както в единната сметка, така и при управлението на индивидуалните плащания в системата на отделните първостепенни разпоредители с бюджет, респ. ДВУ и БАН.
Изпълнение на бюджета
На база на предварителни данни и оценки се очаква салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към месец април 2017 г. да бъде положително в размер на 1 601,4 млн. лв. (1,6% от прогнозния БВП).
Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:
Приходите и помощите по КФП към април 2017 г. се очаква да бъдат в размер на 12 058,6 млн. лв. (34,0% от годишния разчет). Съпоставени със същия период на предходната година, данъчните и неданъчните приходи нарастват със 780,5 млн. лв. (7,2%), докато постъпленията от помощи са по-ниски. Изпълнението при помощите спрямо годишните разчети за 2017 г. се очаква да бъде 16,7%.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към април 2017 г. се очаква да бъдат в размер на 10 457,2 млн. лв., което е 28,4% от годишния разчет. Разходите за същия период на миналата година са в размер на 9 818,7 млн. лева. Нарастването спрямо същия период на предходната година е главно поради по-високия размер на социалните и здравноосигурителните плащания, базов ефект при разходите за пенсии от увеличението им от юли 2016 г., разходите за субсидии и ръст на осигурителните вноски, свързан с увеличения размер на осигурителната вноска за фонд "Пенсии за лицата по чл. 69" с 20 пр. п. спрямо 2016 г.
Приходи, събрани от НАП
Събраните приходи от НАП през първо тримесечие на 2017 година са в размер на 4771,1 млн. лева, което е увеличение с 238,9 млн. лева (5,3%) спрямо същия период на предходната година. Планът за първо тримесечие на 2017 г. е изпълнен на 105,6 %, или с 253,1 млн. лева повече. Към 31.03.2017 г. са отчетените по-високи приходи от ЗОВ с 215,5 млн. лева (12,8 %), което представлява 90,2 % дял от общият ръст постигнат към края на тримесечието. Отчетеният ръст на приходите, събирани от НАП по месеци, е както следва: януари - 112,7 млн. лева (6,6 %), февруари - 57,3 млн. лева (5,2 %) и март - 68,8 млн. лева (4,0 %).
Към 25.04.2017 г. събраните от НАП приходи са в размер на 6 383,2 млн. лева, което е увеличение с 355,3 млн. лева (5,9 %) спрямо същия период на предходната година. Отчетеният ръст се дължи основно на по-високите приходи от ЗОВ със 264,3 млн. лева (12 %), следвани от корпоративния данък с 65,1 млн. лева (8,1%) и ДДФЛ с 53,2 млн. лева (6,9 %) .
Приходи, събирани от Агенция "Митници"
За периода от януари до 25 април Агенция "Митници" събра 2 783,0 млн. лв., което представлява ръст от 16,1 % или 385,7 млн. лв. повече спрямо същия период на 2016 година. Значителният ръст се дължи в най-голяма степен на по-високите постъпления от ДДС при внос, повлияни, от една страна, от по-благоприятната макроикономическа обстановка в сравнение с 2016 г., изразяващи се в ръст на вноса, по-високи цени на почти всички внасяни стоки, ръст на курса на долара спрямо лева, а от друга, на постъпления от еднократни инцидентни доставки в страната от трети страни.
За периода от януари до 25 април Агенция "Митници" събра 2 783,0 млн. лв., което представлява ръст от 16,1 % или 385,7 млн. лв. повече спрямо същия период на 2016 година. Значителният ръст се дължи в най-голяма степен на по-високите постъпления от ДДС при внос, повлияни, от една страна, от по-благоприятната макроикономическа обстановка в сравнение с 2016 г., изразяващи се в ръст на вноса, по-високи цени на почти всички внасяни стоки, ръст на курса на долара спрямо лева, а от друга, на постъпления от еднократни инцидентни доставки в страната от трети страни.
Мерки за повишаване на събираемостта на приходите
Доклад за изпълнение на мерките по ЕНС 2015-2017 г.
През месец март 2017 г. е изготвен Доклад с оценка по прилагането на Единната национална стратегия за повишаване на събираемостта на приходите, справяне със сенчестата икономика и намаляване на разходите за спазване на законодателството 2015-2017 г. за изпълнените мерки и дейности през 2016 година. Докладът е изготвен в изпълнение на Решение 806 на Министерски съвет от 2015 г., с което се определя ежегодно отчитане на изпълнението на стратегията. Съгласно посоченото решение министърът на финансите представя доклада за разглеждане в Министерския съвет ежегодно в срок до 31 март и съдържа информация за напредъка по изпълнението на мерките, представени в Плана за действие към ЕНС 2015-2017 г., за периода 1 януари - 31 декември 2016 година.
Основните резултати от прилагането на ЕНС 2015-2017 г. през 2016 г. са свързани с усъвършенстване на контрола върху доставките и движението на течни горива, разширяване на обхвата и усъвършенстване на механизма за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск и подобряване на събираемостта на публичните задължения и на условията за доброволно спазване на законодателството.
Данъчно-осигурителен контрол
През последните 3 години кампаниите на НАП за контрол в туристическите курорти се утвърдиха като един от най-ефективните способи за контрол на оборотите в туристическия сектор. В периода 03.01.-25.03.2017 г. се проведе кампания в зимните туристически курорти "Боровец", "Пампорово", Банско и Велинград. Извършени са общо 3 992 оперативни проверки, установени са общо 313 нарушения, съставени са общо 183 акта за установяване на административни нарушения. Принудителната административна мярка "Запечатване на обект" е наложена за 44 търговски обекта.
Изготвен е проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Предложено е изменение в чл. 59а, с което се предвижда при подаването на данни за доставени количества течни горива по документ чрез електронна система с фискална памет (ЕСФП), уникалния контролен номер (УКН) на еАДД (акцизния данъчен документ) да се сканира с баркод четец с избягване грешното въвеждане на УКН от операторите в обекти с ЕСФП, което влияе върху достоверността на информацията в информационна система "Контрол на горивата" в значителни размери. Към настоящия момент в еАДД има реквизит, който позволява сканиране с баркод четец на уникалния контролен номер. Предложено е изменение и в приложения номер 22 и номер 23 на наредбата, с което се предвижда подаване на информация за цени на доставка на горивата (без включен ДДС). Мярката цели предоставяне на обективна информация за стойностните параметри по конкретните доставки във връзка с приложението на чл.176в от ЗДДС. Предвид обстоятелството, че обезпечението се определя от данъчната основа на облагаемите доставки или вътреобщностните придобивания на течни горива или стойността на получените течни горива, освободени за потребление за предходния данъчен период, неговият размер има променливи стойности за всеки текущ данъчен период.
Фискален контрол върху стоки с висок фискален риск (СВФР)
Във връзка със сключено споразумение между НАП - България и НАДА - Румъния за засилено сътрудничество в областта на ДДС беше проведена регулярна двустранна среща в гр. Видин, на която бяха набелязаха мерки за съвместни действия за противодействие на данъчните измами и възможностите за подобряване ефективността на двустранния контрол с цел засилване на сътрудничеството в областта на ДДС измамите и превоза на рискови стоки.
Събиране на просрочени задължения
Националната агенция за приходите съвместно с МВР изготви проект за изменение и допълнение на съществуващата от края на 2011 г. инструкция за взаимодействие между МВР и НАП, който е публикуван за обществено обсъждане на 09.03.2017 г. на интернет страницата на МВР и на 14.03.2017 г. на Портала за обществени консултации на МС. С новата инструкция се регламентира автоматизираният обмен на данни между информационните системи на НАП и МВР чрез изградения комуникационен канал за предявяване на неплатените публични държавни вземания, установени с актове на органи на МВР по Закона за движение по пътищата и по Кодекса за застраховането.
Митнически и акцизен контрол и превенция
Борба с контрабандата и нелегалната търговия с акцизни стоки
През месеците февруари, март и април 2017 г. митническите служители са извършили над 2100 проверки с предмет акцизни стоки. Обезпечените като доказателства по ЗАДС, задържаните по Закона за митниците и иззетите по реда на НПК акцизни стока са:
" Бира - през месец април на 2017 г. са задържани 1 735 литра. За периода 01.01 - 25.04.2016 г. няма задържани количества бира;
" Вино - за периода 01.02. - 25.04.2017 г. са задържани 100 290 литра. За същия период на 2016 г. задържаните количества са 193 литра. В нарастването на задържаните количества вино се откроява един случай на Митница Лом, при който са задържани над 90 000 литра вино;
" Алкохол и алкохолни напитки - през месеците февруари, март и април на 2017 г. са задържани 24 234 л. спиртни напитки. Задържаните количества за същия период на 2016 г. са 58 920 литра.
" Цигари - през периода са задържани 3 148 543 къса цигари.
" Тютюн за пушене - през месеците февруари, март и април на 2017 г. са задържани 6 196 кг тютюн. За същия период на миналата година са задържани 1 278 кг.
" Горива - задържани са 46 346 л. горива.
Валута и благородни метали
В периода февруари-април 2017 г., митническите служители са задържали валута в левовата равностойност на 840 887 лева и благородни метали: изделия от злато - 8 071 грама и изделия от сребро - 4 617 грама.
Защита на права върху интелектуалната собственост
През месеците февруари, март и април 2017 г. действия на митническите органи по предотвратяването на нарушения на права върху интелектуална собственост са предприети в 92 случая. Задържанията според вида на стоката и търговската марка са 431. В резултат на това общият брой на задържаните артикули възлиза на 258 324.
Борба с наркотрафика
През отчетния период митническите служители са задържали на границите на страната общо 264,791 кг и 7934 таблетки наркотични вещества в 18 случая и 5 523 литра прекурсори /оцетен анхидрид/ за производство на хероин в 3 случая. На 24 април 2017 г. митническите служители на МП Капитан Андреево задържаха рекордно количество от 214 кг. хероин, оценен на близо 14 млн. лева.
Последващ контрол
През периода са приключили с издаден ревизионен акт общо единадесет ревизии, с които са установени допълнителни задължения за акциз и лихви в размер на 1 400 726,76 лв. Към 25.04.2017 г. неприключените ревизии са общо 21 бр., като преобладаваща част от тях са на големи и средни данъкоплатци, притежаващи основно статут на лицензирани складодържатели по смисъла на ЗАДС. На база на извършен анализ на изпълнението на контролната дейност през 2016 г. бяха идентифицирани и избрани за третиране рискове на национално ниво, свързани приоритетно с извършвана дейност с алкохол и алкохолни напитки, вследствие на което през първите месеци на 2017 г. бяха предприети и са в ход проверки и ревизии на най-големите производители на алкохол в страната.
Изпълнение на оперативните програми
Успешното приключване на програмен период 2007-2013 г.
Изготвянето и изпращането на Европейската комисия до 31.03.2017 г. на финалните сертификати и заявленията за плащания по оперативните програми, съфинансирани от КФ, ЕФРР и ЕСФ, беше най-важната част от работата на Сертифициращия орган, което е основание Европейската комисия да възстанови на България остатъка от реализираните по оперативните програми бюджети от трите фонда на ЕС, предвид че към момента са възстановени 95% от тях. Първият за България програмен период приключи с изключително висок резултат, като сертифицираните към Европейската комисия допустими разходи по 7-те оперативни програми са в размер на 7 625 089 275 евро при бюджет 7 758 851 545 евро, което представлява изпълнение над 97 %.
През отчетния период Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз", определена за Одитен орган и за Независим одитен орган за извършването на одит за акредитация на органите по всички оперативни програми, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, извърши одитни ангажименти с цел приключване на оперативните програми, съфинансирани със средства от ЕС, изпълнявани в програмен период 2007-2013. В тази връзка са издадени 250 окончателни доклада за проверка на проекти от одитите на операциите, като последните съдържат резултатите от извършени проверки на 631 процедури за възлагане на обществени поръчки.
Във връзка с изпълнението на програмен период 2014-2020 г. и приключването на счетоводната година 01.07.2015 г. - 30.06.2016 г. за първи път през 2017 година (до 15 февруари) бяха изпратени на Европейската комисия годишни счетоводни отчети по оперативните програми с включени реално извършени разходи за 5 от общо 8-те оперативни програми и Оперативната програма за храни и/или основно материално подпомагане. Сертифицираните с годишните счетоводни отчети средства са в размер на 92 736 547 евро, което демонстрира положителния тренд в изпълнението на оперативните програми от програмен период 2014-2020 година.
Сертифициращият орган продължи да изпраща регулярно към Европейската комисия заявления за плащане, като за периода 27.01-25.04.2017 г. са заявени за възстановяване към ЕК 158 млн. лв., представляващи приблизително 17 % от общо заявените към ЕК разходи по програмите от началото на програмния период в размер на 926 млн. лева.
Изготвен и публикуван е Доклад - "Фондовете на ЕС в България: Оценка на макроикономическите ефекти от изпълнението на програмите, съфинансирани със средства от Европейския съюз - март 2017 година".
С писмо от 15.02.2017 г. министърът на финансите изпрати до управляващите органи принципни насоки във връзка с прилагането на разпоредбата на чл. 84, ал. 3 от ЗДБРБ за 2017 г. за намаляване на размера на задълженията на общини-бенефициенти за наложени финансови корекции и/или за предоставени безлихвени заеми от централния бюджет за финансиране на плащания по проекти с наложени финансови корекции за програмен период 2007-2013 г. чрез сключване на тристранно споразумение между управляващия орган на оперативна програма, министъра на финансите и кмета на общината. Разписана е последователност от действия за прилагането на законовата разпоредба от страна на управляващите органи и общините.
Резултати на "Фонд мениджър на финансови инструменти в България" ЕАД от управлението на финансови инструменти (ФИ):
Финансови инструменти по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси": Стартирана е състезателна процедура с договаряне за възлагане на обществена поръчка за избор на финансови посредници с предмет "Изпълнение на Финансов инструмент за микрокредитиране със споделен риск". Обществената поръчка е на обща стойност 50 млн. лева, разделена на 13 обособени позиции с размер на предоставения ресурс между 1 млн. и 10 млн. лева. Срокът за получаване на документация за участие в процедурата е 15.05.2017 г.
Финансови инструменти по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност":
" Фонд/ове за Технологичен трансфер (ФТТ): На 10.03.2017 г. приключиха пазарните консултации по индикативната техническа спецификация за инструмента. Резултатите от проведените консултации бяха обобщени в доклад от пазарните консултации, който беше изготвен като основа за подготовката на документация за провеждане на обществена поръчка за избор на финансови посредници.
" Фондове за ускоряване и за начално финансиране: На 10.03.2017 г. приключиха пазарните консултации по финансовия инструмент. Изготвен е доклад от пазарните консултации като основа за подготовката на документация за провеждане на обществена поръчка за избор на финансови посредници.
" Фонд/ове за мецанин/растеж: пазарните консултации по инструмента стартираха на 27.02. 2017 г., предоставеният срок за предложения и коментари по индикативната техническа спецификация беше до 13.04.2017 година.
Финансови инструменти по Оперативна програма "Региони в растеж": Финализиран е проект на индикативна техническа спецификация за финансов инструмент "Фонд за градско развитие" (ФГР), който е одобрен от УС на 28.02.2017 г. като основа за стартиране на пазарните консултации. Пазарните консултации за финансов инструмент ФГР стартираха на 01.03.2017 г. чрез публикуване на посочените документи и обявяване на срок за предложения и коментари по индикативната техническа спецификация до 31.03.2017 г. Срокът за пазарни консултации беше удължен поради повишения интерес към финансовия инструмент и приключи на 21.04.2017 година.
Финансови инструменти по Оперативна програма "Околна среда": Стартира дейността по подготовка на задание за изпълнение на финансов инструмент - Портфейлна гаранция с таван на загубите за проекти по Приоритетна ос 2 "Отпадъци". В съответствие с Инвестиционната стратегия, заданието предвижда механизми, които да подпомогнат достъпа до финансиране на допустими и финансово жизнеспособни проекти в сектор "Отпадъци". Подкрепата чрез ФИ ще адресира проекти, насочени към проектиране и изграждане на центрове за повторна употреба, за поправка и подготовка за повторна употреба, включително осигуряване на съоръжения и техника за целите на дейността, както и към други финансово жизнеспособни проекти.
Политика по управление на дълга и емисионна политика
Емисионната политика служи за постигане на основната цел на дълговото управление - осигуряване при оптимално възможна цена и приемлива степен на риск на необходимия ресурс за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на бюджета и поддържане на адекватно равнище на фискалния резерв в ролята му на ликвиден буфер. За отчетния период емисионната политика е в съответствие със заложените цели и параметри на фискалната политика в Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г., Стратегията за управление на държавния дълг за периода 2017-2019 г. и дълговите лимити в Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2017 година. За периода 27.01.-27.04.2017 г. е поет нов държавен дълг за рефинансиране на падежи по вътрешния дълг посредством проведени три аукциона за продажба на държавни ценни книжа (ДЦК) на вътрешния пазар при рекордно ниска доходност, както следва:
" аукцион за продажба на 4-годишни ДЦК, с обем 60 млн. лв. при среднопретеглена доходност от 0,18 %;
" аукцион за продажба на 10,5-годишни ДЦК, с обем 100 млн. лв. при среднопретеглена доходност от 1,80 %;
" аукцион за продажба на 4-годишни ДЦК, с обем 60 млн. лв. при среднопретеглена доходност от 0,11 %.
За периода 27.01.-25.04.2017 г. са падежирали облигации по вътрешния дълг с номинална стойност 363,8 млн. лв., което на практика означава, че размерът на изплатените облигации по вътрешния дълг през периода превишава общия обем на емитираните ДЦК с 143,8 млн. лева. За този период са изплатени погашения по държавния дълг (поет по реда на Закона за държавния дълг) в размер на 433,2 млн. лв. и лихвени разходи по обслужване на дълга - 303,5 млн. лева. Размерът на държавния дълг към 30.04.2017 г. намалява до 25,2 млрд. лв., при 25,8 млрд. лв. към 31.12.2016 година.
През периода са предприети действия и като резултат е подписано ново споразумение от министъра на финансите за продължаване на договорните взаимоотношения между Република България и агенцията за кредитен рейтинг Standard & Poor's при нови условия за присъждането на суверенен кредитен рейтинг за преминаване към стандартните условия на агенцията, което ще доведе до съществено намаляване на разходите за присъждане на кредитен рейтинг на Република България.
Отношения с международни финансови институции
В контекста на функциите на министъра на финансите по провеждане и координиране на държавната политика по отношение на международните финансови организации в края на месец януари и през месец февруари 2017 г. бяха осъществени официални визити в България и срещи на ръководството на Министерството на финансите с представители на ръководните екипи на МВФ, Световната банка и Международната инвестиционна банка по диалога, свързан със сътрудничеството с тези организации.
Министерство на финансите продължи да участва активно в рамките на Програмата за оценка на финансовия сектор (Financial Sector Assessment Program - FSAP) в България, която се организира от Международния валутен фонд и Световната банка по покана на българската страна. Програмата на МВФ и Световната банка представлява стандартен, изчерпателен и дълбочинен анализ на финансовия сектор на една държава и включва два основни компонента - оценка на финансовата стабилност и оценка на финансовото развитие. В началото на 2017 г. приключи успешно и втората мисия по Програмата. Окончателният доклад се очаква да бъде приет към средата на тази година.
Взаимоотношения с общините
Приоритет на Министерството на финансите е да подпомага постигането на финансова устойчивост и стабилност на местните финанси, както и привеждане на бюджетната позиция на общините в рамките на изискванията на националните фискални правила. В началото на март бяха публикувани данните за финансовото състояние на общините през 2016 г. и за общините в процедура по финансово оздравяване през 2016 г. Анализът на данните показва, че общините подобряват събираемостта на местните приходи и се подобряват финансовите показатели на редица общини. През 2016 г. намалява броят на общините, отговарящи на условията за финансово оздравяване, спрямо 2015 година. Въз основа на данните за 2016 г., през 2017 г. 32 са общините, които отговарят на три и повече от критериите за класирането им като общини с финансови затруднения, при 36 през 2016 година.
Продължава анализът на постъпилите за одобрение в Министерството на финансите оздравителни планове на общините, които са в процедура по финансово оздравяване на базата на данните както за 2015 г., така и за 2016 година. Разчетите се актуализират и обсъждат в съответствие с бюджетите на общините за 2017 г. и приетата от общинските съвети средносрочна бюджетна прогноза за тригодишен период. Дейността на общините се контролира на месечна и тримесечна база с цел недопускане неизпълнение на поетите ангажименти, постигане на финансова устойчивост и възстановяване на получените от централния бюджет заемни средства. На основание чл. 130е, ал. 4 във връзка с чл. 130ж от ЗПФ през отчетния период министърът на финансите е съгласувал планове за финансово оздравяване на 4 общини - Белово, Велинград, Септември и Тетевен. В процес на разглеждане и предстоящо одобрение са плановете за оздравяване на редица други общини като Сливен, Минерални бани, Баните, Мизия и Неделино.
Развитие на услугите, предоставяни чрез Системата за обмен на информация (СОИ) между МФ и общините
В началото на 2017 г. изцяло бе подготвена за активиране нова услуга за физически и юридически лица, която дава възможност за електронно подаване на най-често използваните три декларации по Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), а именно по чл. 54 ал. 4 и по чл. 14, през портала на НАП с ПИК на НАП или с електронен подпис. От 02.02.2017 г. услугата се предоставя пилотно за физически и юридически лица за Столична община, като са активирани двете декларации по чл. 54, ал. 4 от ЗМДТ - за притежаван лек автомобил и за притежавано пътно превозно средство, без леки автомобили, и съответните им коригиращи декларации. Поетапно към услугата ще бъдат включвани и други общини. Впоследствие ще бъде добавена в портала на НАП и декларацията за данъка върху недвижимите имоти по чл. 14 от ЗМДТ.
От средата на февруари 2017 г. в СОИ се предоставят от КАТ допълнителни данни от регистъра на превозните средства и собствениците им във връзка със служебно прекратяване и служебно възстановяване на регистрацията на превозни средства по чл. 143, ал. 11 и ал. 12 от Закона за движение по пътищата.
Подготовка на изменение на чл. 66 и 67 от Закона за местните данъци и такси
Във връзка със задължението по з 13а от заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на ЗМДТ (ДВ, бр. 101 от 2013 г.), съгласно който до 31 март 2017 г. Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България следва да разработи методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, и да внесе в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и чл. 67 от закона, стартира процедурата за внасяне на проекта на ЗИД на ЗМДТ, като се извършва обществено обсъждане на изготвения проект и отразяване на получените предложения и становища - в срок до 30.04.2017 година. Предстои внасянето на проекта на ЗМДТ в Министерския съвет.
Финансово управление и контрол
Приключи успешно сесията на проведения през март изпит за сертифицирани вътрешни одитори в публичният сектор, като на издържалите 85, от общо 204 явили се на изпита, беше изготвен и връчен сертификат, издаден от МФ.
През периода 27.01.-25.04.2017 г. в Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) са постъпилите 55 сигнала и искания за извършване на финансови инспекции по чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, подадени от държавни органи (институции), като по 19 от тях има взети решения за възлагане на финансови инспекции, а по 18 от сигналите и исканията, за които има взето решение за възлагане, са възложени финансови инспекции. Има постъпили и 3 искания за извършване на финансови инспекции по чл.5, ал.1, т.2 от ЗДФИ, две от които са подадени от Агенцията по обществени поръчки (АОП) и едно от Сметната палата. Към 25.04.2017 г. по двете искания от АОП са възложени финансови инспекции. Не е възложена финансова инспекция по искането от Сметната палата. През периода са постъпили 15 броя възлагания от органите на прокуратурата на основание чл.143, ал.1, т.3 от ЗСВ за извършване на финансови инспекции по чл.5, ал.1, т.5 от ЗДФИ.
По чл.5, ал.1, т.4 от ЗДФИ има постъпили 5 броя искания от министъра на финансите за извършване на финансови инспекции:
" с писмо вх. щ 04-19-40/17.02.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансова инспекция на Министерството на образованието и науката. Финансовата инспекция на Министерство на образованието и науката е възложена със заповед щ ФК-10-200/06.03.2017 г. на директора на АДФИ.
" с писмо вх. номер 04-19-53/14.03.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансови инспекции на 23 общини за проверка на плащанията по общинския дълг. Възложени са финансови инспекции на общините Якоруда, община Исперих и община Струмяни.
" с писмо вх. номер 04-19-67/05.04.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансови инспекции на 60 общини за проверка на наличните към края на 2016 г. задължения за разходи и поети ангажименти за разходи. Възложени са финансови инспекции в 22 от общините, които са: Белица, Разлог, Сандански, Струмяни, Бяла, Белоградчик, Видин, Димово, Борован, Севлиево, Добрич, Кърджали, Сапарева баня, Перник, Ветово, Смолян, Чепеларе, Раднево, Поморие, Тутракан, Белово и Каолиново.
" с писмо вх. номер 04-19-68/05.04.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансови инспекции на 7 общини за проверка спазването на чл.126 от Закона за публичните финанси. Възложена е финансова инспекция на община Струмяни.
" с писмо номер 94-Д-17/06.04.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансова инспекция на Технически университет-София.
Централизирано възлагане на обществени поръчки
Чрез сключените от Централния орган за покупки (ЦОП) рамкови споразумения е осигурено гориво, автокозметика и смазочни материали на преференциални цени за нуждите на широк кръг от потребители - 109 на брой публични администрации, вкл. първостепенни и второстепенни разпоредители с бюджет, както и многобройни структури на Министерството на здравеопазването - медицински центрове, домове за медикосоциални грижи и др. През рамковото споразумение за доставка на горива институциите възлагат ефективно и без закъснение необходимите им доставки от горива. Към момента са сключени договори на обща стойност над 28,3 млн. лева. По този начин е преодолян проблемът, възникнал в предишни години, за осигуряване на гориво за линейките на центровете за спешна медицинска помощ.
Сформирана е междуведомствена работна група от експерти в областта на обществените поръчки от МФ, ИА ОСЕС, АДФИ и АОП. Работната група изготви предложения за изменение на Закона за обществените поръчки и правилника за прилагането му, които целят да се прецизират някои разпоредби, свързани с процеса на възлагане на обществени поръчки и осъществяването на по-ефективен контрол от страна на контролните органи.
През отчетния период в Министерството на финансите няма спрени от правителството обществени поръчки. Не са констатирани нарушения и злоупотреби.
Усъвършенстване на организацията на структурата на МФ
С промяна в Устройствения правилник на Министерството на финансите (ДВ, бр. 18 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г.) беше изрично регламентирано дирекция "Финанси на общините" да подпомага министъра на финансите при осъществяване на правомощията му в процедурата по финансово оздравяване на общини с финансови затруднения съгласно глава осма "а" от Закона за публичните финанси. Предоставянето на унифицирана методологическа и експертна подкрепа на общините при прилагането на Закона за публичните финансите трябва да спомогне за подобряване на финансовата стабилност и устойчивост на общините и постигане на съответствие на работата на местните власти със законоустановените фискални правила. За обезпечаване на разширения обем от функции численият състав на дирекция "Финанси на общините" беше увеличен с две щатни бройки в рамките на общата численост на персонала на Министерството на финансите.
Във връзка с предвидените в Националната стратегия за развитие на сектор обществени поръчки в България за периода 2014-2020 г. мерки за утвърждаване ролята на Централния орган за покупки и продължаващия процес по разширяване на продуктовия обхват и кръга от институции, използващи неговите услуги, численият състав на дирекция "Централизирано възлагане и обществени поръчки" беше увеличен с една щатна бройка в рамките на общата численост на персонала на Министерството на финансите.
С ПМС щ 53 от 2017 г. беше приет нов Устройствен правилник на Агенцията по обществени поръчки, с който се определи нова организационна структура на администрацията, съобразена с функциите, произтичащи от Закона за обществените поръчки. С устройствения правилник се утвърди и числеността на персонала от 85 щ. бр., като се увеличи с 15 щ. бр. досегашната численост на персонала. Провеждат се конкурсни процедури за назначаването на 15 експерта.
Нови назначения
През периода 27.01.2017 г. - 25.04.2017 г. в Министерството на финансите са назначени 21 служители, от които 15 държавни служители и 6 служители в политическия кабинет към министъра на финансите. От държавните служители 7 са назначени въз основа на проведен конкурс, 6 са преминали на държавна служба от друга администрация (постоянна мобилност) съгласно процедурата, регламентирана в чл. 81а от Закона за държавния служител, а двама са назначени по заместване на отсъстващ служител. Всички назначени служители отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност.
Подадени сигнали към Инспектората
В периода от 27.01.2017 г. до 25.04.2017 г. от Инспектората на МФ са извършени проверките, заложени в Оперативния план за дейността на Инспектората за 2017 година. През периода са постъпили 8 сигнала по АПК, по които са предприети предвидените в закона действия. Резултатите от всички извършени проверки са обективирани в доклади до министъра на финансите в сроковете, посочени в заповедите за възлагане. Направени са изводи от проверките и са дадени предложения за подобряване на дейността на съответните администрации. След одобряване на направените предложения са изпращани отговори до подателите на сигналите, с които са информирани за взетите решения в установения от закона срок.
/ИС/
IS1904OT.002
МФ - отчет - пресцентър
Дейности и инициативи на Министерството на финансите в мандата на служебния кабинет
Подготовка и произвеждане на изборите за народни представители на 26 март 2017 г.
Подпомагайки изпълнението на една от най-важните задачи на служебното правителство, а именно - провеждането на добре организирани, честни, демократични избори за 44-то Народно събрание, с РМС щ 97 от 2017 г. бяха възложени на министъра на финансите две основни задачи по подготовката и произвеждането на изборите за народни представители на 26 март 2017 г.:
1. Изготвяне на проект на план-сметка за разходите по подготовката и произвеждането на изборите. С ПМС номер 31 от 2017 г., в рамките на срока, определен в Изборния кодекс, бяха одобрени разходите за изборите на обща стойност 29,9 млн. лв., разпределени по министерства и ведомства съобразно тяхната ангажираност в изборния процес;
2. Изготвяне на проект на тарифа, по която партиите, коалициите и инициативните комитети заплащат предизборните предавания по Българската национална телевизия и Българското национално радио и техните регионални центрове. С ПМС номер 32 от 2017 г. Министерският съвет одобри тарифите, по които ще се заплащат предизборните предавания по двете обществени медии.
Своевременното приемане от Министерския съвет на двата нормативни документа беше гаранция за безпрепятственото провеждане както на подготовката на изборния процес, така и на самия изборен ден.
Също така, в съответствие с изискванията на чл. 209, ал. 1 от Изборния кодекс, МФ осъществи контрол при отпечатването на изборните хартиени бюлетини за гласуване в изборите за народни представители на 26 март 2017 година. Процесът по отпечатване и предаване на хартиените бюлетини за гласуване се извърши в съответствие с предварително изготвения график и не бяха констатирани нередности или несъответствия.
Подготовка на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г.
Министерството на финансите активно участва в подготовката на българското председателство на Съвета на ЕС през първата половина на 2018 г., която беше определена също като значим приоритет на служебното правителство. Беше разработено Постановление на Министерски съвет 67 от 05.04.2017 г. за одобряване на прогнозно разпределение на разходите по подготовка и провеждане на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г. и на допълнителни разходи за 2017 г. в съответствие със Закона за държавния бюджет на Република България за 2017 г. и бюджетната прогноза за периода 2018-2020 година.
Министерството на финансите предостави и своите предложения за първия проект на 18-месечната програма на триото председателства Естония-България-Австрия. С цел повишаване ефективността и прилагането на единен и координиран подход по подготовката и провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г., в областите от компетентността на Министерството на финансите, се сформира през месец март 2017 г. работна група за изготвянето на Оперативен план на МФ, който включва детайлни мерки и дейности, срокове и отговорни лица за успешната подготовка на Министерството по всички основни направления. В значителна степен е формиран екипът, който ще участва в работата на съответните подготвителни органи на Съвета на ЕС от компетентност на МФ, като определените експерти активно участват в започналите обучения за повишаване на квалификацията.
Във връзка с подготовката и провеждането на Българското председателство на Съвета на ЕС през 2018 г., бяха проведени поредица от срещи с представители от кабинетите на комисарите Домбровски и Московиси, както и с Генералната служба на Съвета и с представители от екипите на малтийското, естонското, австрийското и нидерландското председателства. В София бе проведена експертна среща с представители на ГД "Данъчно облагане и митнически съюз" към Европейската комисия, дирекция "Данъчна политика", НАП и Агенция "Митници" и бе организирано двудневно обучение по практически аспекти на председателството, проведено от експерти от Министерството на финансите на Нидерландия. На срещите бяха обсъдени приоритетните досиета в областта на икономическите и финансови въпроси, както и възможностите за оказване на експертна и техническа помощ на българския екип от Европейската комисия, ГСС и държави-членки.
Съблюдаване спазването на правилата и процедурите по отношение на бюджетния процес
Министерството на финансите изпълнява стриктно своите задължения за запазване и поддържане на постигнатата макроикономическа и финансова стабилност чрез осигуряване спазването на правилата и процедурите по отношение на бюджетния процес и реализиране на първия етап на бюджетната процедура за 2018 г. при съобразяване и постигане на съгласуваност с основните етапи на Европейския семестър. Създадени са условия и предпоставки за ритмичното финансиране на първостепенните разпоредители с бюджет и на общините с оглед изпълнение на функциите им и с цел запазване нивото на предоставяните от тях услуги на гражданите и бизнеса. За отчетния период бяха разработени, утвърдени и публикувани на интернет страницата на Министерството на финансите указания за изготвянето и представянето през 2017 г. на месечните и тримесечните отчети към 31 март 2017 г. за касовото изпълнение на бюджетите, на сметките за средства от Европейския съюз, на сметките за чужди средства и на оборотните ведомости за съответните отчетни периоди (ДДС щ 1 от 20.01.2017 г. и ДДС щ 2 от 27.03.2017 г.). В издадените указания бяха предоставени и някои допълнителни пояснения за коректното прилагане на методологията на отчетността на касова и начислена основа от бюджетните организации.
В ход е първият етап на бюджетната процедура за 2018 г., която стартира с Решение щ 37 на Министерския съвет от 19 януари 2017 г. и публикуваните от МФ на 08.02.2017 г. Указания за подготовката и представянето на бюджетните прогнози на първостепенните разпоредители с бюджет за периода 2018-2020 година. Разработена е пролетната макроикономическа прогноза за периода 2017-2020 г. за целите на разработването на средносрочна бюджетна прогноза (СБП), Конвергентната програма (КП) и Националната програма за реформи (НПР). Бяха изготвени методологически указания и насоки до първостепенните разпоредители с бюджет във връзка с подготовката и представянето на бюджетните им прогнози за периода 2018-2020 г. (БЮ щ 1 от 08.02.2017 г.). Подготвен е и проект на Решение на Министерския съвет за приемане на стандарти за делегираните от държавата дейности с натурални и стойностни показатели през 2018 г., който предстои да се съгласува и разглежда съвместно с материалите по средносрочната бюджетна прогноза за 2018 - 2020 година.
Съставени са стратегическите документи:
" Средносрочна бюджетна прогноза за периода 2018-2020 г. - изготвени са предложения за определяне на целите на фискалната политика и основните бюджетни параметри, изготвени са оперативни справки и таблици за приходите, разходите, трансферите и финансирането по консолидираната фискална програма и за сектор "Държавно управление", изготвен е първоначален проект на СБП за периода 2018-2020 г. в съответствие със срока по т. 2.1.9 от РМС щ 37 от 2017 г. за бюджетната процедура за 2018 г., при допускане за непроменени политики и отчетено влияние на актуалните параметри на пролетната макроикономическа прогноза.
" актуализираната Национална програма за реформи за 2017 г. и Конвергентната програма на Република България за 2017-2020 г., както и проектите на решения на Министерския съвет за тяхното одобрение.
На 12 април министърът на финансите изпрати писмо до Валдис Домбровскис, заместник-председател за еврото и социалния диалог, отговарящ за финансовата стабилност, финансовите услуги и съюза на капиталовите пазари. С писмото се информира Европейската комисия, че България ще отложи внасянето на актуализираната Национална програма за реформи за 2017 г. и на Конвергентната програма (2017-2020 г.), независимо от факта, че двата документа са готови. Основният мотив на служебното правителство за това решение е да даде възможност предстоящото редовно правителство да отрази своите политики и приоритети в двете програми.
Разширяване на обхвата и усъвършенстване на бюджетните плащания в СЕБРА
В изпълнение на заложената цел за поетапно разширяване на обхвата и усъвършенстване на бюджетните плащания в СЕБРА към системата бяха включени всички държавни висши учебни заведения (ДВУ) на територията на страната - процесът приключи окончателно на 3 април 2017 година. С разширяването на обхвата на единната сметка и СЕБРА се цели повишаване ефективността при управлението на паричния ресурс както в единната сметка, така и при управлението на индивидуалните плащания в системата на отделните първостепенни разпоредители с бюджет, респ. ДВУ и БАН.
Изпълнение на бюджета
На база на предварителни данни и оценки се очаква салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към месец април 2017 г. да бъде положително в размер на 1 601,4 млн. лв. (1,6% от прогнозния БВП).
Основни параметри по КФП на база предварителни данни и оценки:
Приходите и помощите по КФП към април 2017 г. се очаква да бъдат в размер на 12 058,6 млн. лв. (34,0% от годишния разчет). Съпоставени със същия период на предходната година, данъчните и неданъчните приходи нарастват със 780,5 млн. лв. (7,2%), докато постъпленията от помощи са по-ниски. Изпълнението при помощите спрямо годишните разчети за 2017 г. се очаква да бъде 16,7%.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към април 2017 г. се очаква да бъдат в размер на 10 457,2 млн. лв., което е 28,4% от годишния разчет. Разходите за същия период на миналата година са в размер на 9 818,7 млн. лева. Нарастването спрямо същия период на предходната година е главно поради по-високия размер на социалните и здравноосигурителните плащания, базов ефект при разходите за пенсии от увеличението им от юли 2016 г., разходите за субсидии и ръст на осигурителните вноски, свързан с увеличения размер на осигурителната вноска за фонд "Пенсии за лицата по чл. 69" с 20 пр. п. спрямо 2016 г.
Приходи, събрани от НАП
Събраните приходи от НАП през първо тримесечие на 2017 година са в размер на 4771,1 млн. лева, което е увеличение с 238,9 млн. лева (5,3%) спрямо същия период на предходната година. Планът за първо тримесечие на 2017 г. е изпълнен на 105,6 %, или с 253,1 млн. лева повече. Към 31.03.2017 г. са отчетените по-високи приходи от ЗОВ с 215,5 млн. лева (12,8 %), което представлява 90,2 % дял от общият ръст постигнат към края на тримесечието. Отчетеният ръст на приходите, събирани от НАП по месеци, е както следва: януари - 112,7 млн. лева (6,6 %), февруари - 57,3 млн. лева (5,2 %) и март - 68,8 млн. лева (4,0 %).
Към 25.04.2017 г. събраните от НАП приходи са в размер на 6 383,2 млн. лева, което е увеличение с 355,3 млн. лева (5,9 %) спрямо същия период на предходната година. Отчетеният ръст се дължи основно на по-високите приходи от ЗОВ със 264,3 млн. лева (12 %), следвани от корпоративния данък с 65,1 млн. лева (8,1%) и ДДФЛ с 53,2 млн. лева (6,9 %) .
Приходи, събирани от Агенция "Митници"
За периода от януари до 25 април Агенция "Митници" събра 2 783,0 млн. лв., което представлява ръст от 16,1 % или 385,7 млн. лв. повече спрямо същия период на 2016 година. Значителният ръст се дължи в най-голяма степен на по-високите постъпления от ДДС при внос, повлияни, от една страна, от по-благоприятната макроикономическа обстановка в сравнение с 2016 г., изразяващи се в ръст на вноса, по-високи цени на почти всички внасяни стоки, ръст на курса на долара спрямо лева, а от друга, на постъпления от еднократни инцидентни доставки в страната от трети страни.
За периода от януари до 25 април Агенция "Митници" събра 2 783,0 млн. лв., което представлява ръст от 16,1 % или 385,7 млн. лв. повече спрямо същия период на 2016 година. Значителният ръст се дължи в най-голяма степен на по-високите постъпления от ДДС при внос, повлияни, от една страна, от по-благоприятната макроикономическа обстановка в сравнение с 2016 г., изразяващи се в ръст на вноса, по-високи цени на почти всички внасяни стоки, ръст на курса на долара спрямо лева, а от друга, на постъпления от еднократни инцидентни доставки в страната от трети страни.
Мерки за повишаване на събираемостта на приходите
Доклад за изпълнение на мерките по ЕНС 2015-2017 г.
През месец март 2017 г. е изготвен Доклад с оценка по прилагането на Единната национална стратегия за повишаване на събираемостта на приходите, справяне със сенчестата икономика и намаляване на разходите за спазване на законодателството 2015-2017 г. за изпълнените мерки и дейности през 2016 година. Докладът е изготвен в изпълнение на Решение 806 на Министерски съвет от 2015 г., с което се определя ежегодно отчитане на изпълнението на стратегията. Съгласно посоченото решение министърът на финансите представя доклада за разглеждане в Министерския съвет ежегодно в срок до 31 март и съдържа информация за напредъка по изпълнението на мерките, представени в Плана за действие към ЕНС 2015-2017 г., за периода 1 януари - 31 декември 2016 година.
Основните резултати от прилагането на ЕНС 2015-2017 г. през 2016 г. са свързани с усъвършенстване на контрола върху доставките и движението на течни горива, разширяване на обхвата и усъвършенстване на механизма за осъществяване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск и подобряване на събираемостта на публичните задължения и на условията за доброволно спазване на законодателството.
Данъчно-осигурителен контрол
През последните 3 години кампаниите на НАП за контрол в туристическите курорти се утвърдиха като един от най-ефективните способи за контрол на оборотите в туристическия сектор. В периода 03.01.-25.03.2017 г. се проведе кампания в зимните туристически курорти "Боровец", "Пампорово", Банско и Велинград. Извършени са общо 3 992 оперативни проверки, установени са общо 313 нарушения, съставени са общо 183 акта за установяване на административни нарушения. Принудителната административна мярка "Запечатване на обект" е наложена за 44 търговски обекта.
Изготвен е проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Предложено е изменение в чл. 59а, с което се предвижда при подаването на данни за доставени количества течни горива по документ чрез електронна система с фискална памет (ЕСФП), уникалния контролен номер (УКН) на еАДД (акцизния данъчен документ) да се сканира с баркод четец с избягване грешното въвеждане на УКН от операторите в обекти с ЕСФП, което влияе върху достоверността на информацията в информационна система "Контрол на горивата" в значителни размери. Към настоящия момент в еАДД има реквизит, който позволява сканиране с баркод четец на уникалния контролен номер. Предложено е изменение и в приложения номер 22 и номер 23 на наредбата, с което се предвижда подаване на информация за цени на доставка на горивата (без включен ДДС). Мярката цели предоставяне на обективна информация за стойностните параметри по конкретните доставки във връзка с приложението на чл.176в от ЗДДС. Предвид обстоятелството, че обезпечението се определя от данъчната основа на облагаемите доставки или вътреобщностните придобивания на течни горива или стойността на получените течни горива, освободени за потребление за предходния данъчен период, неговият размер има променливи стойности за всеки текущ данъчен период.
Фискален контрол върху стоки с висок фискален риск (СВФР)
Във връзка със сключено споразумение между НАП - България и НАДА - Румъния за засилено сътрудничество в областта на ДДС беше проведена регулярна двустранна среща в гр. Видин, на която бяха набелязаха мерки за съвместни действия за противодействие на данъчните измами и възможностите за подобряване ефективността на двустранния контрол с цел засилване на сътрудничеството в областта на ДДС измамите и превоза на рискови стоки.
Събиране на просрочени задължения
Националната агенция за приходите съвместно с МВР изготви проект за изменение и допълнение на съществуващата от края на 2011 г. инструкция за взаимодействие между МВР и НАП, който е публикуван за обществено обсъждане на 09.03.2017 г. на интернет страницата на МВР и на 14.03.2017 г. на Портала за обществени консултации на МС. С новата инструкция се регламентира автоматизираният обмен на данни между информационните системи на НАП и МВР чрез изградения комуникационен канал за предявяване на неплатените публични държавни вземания, установени с актове на органи на МВР по Закона за движение по пътищата и по Кодекса за застраховането.
Митнически и акцизен контрол и превенция
Борба с контрабандата и нелегалната търговия с акцизни стоки
През месеците февруари, март и април 2017 г. митническите служители са извършили над 2100 проверки с предмет акцизни стоки. Обезпечените като доказателства по ЗАДС, задържаните по Закона за митниците и иззетите по реда на НПК акцизни стока са:
" Бира - през месец април на 2017 г. са задържани 1 735 литра. За периода 01.01 - 25.04.2016 г. няма задържани количества бира;
" Вино - за периода 01.02. - 25.04.2017 г. са задържани 100 290 литра. За същия период на 2016 г. задържаните количества са 193 литра. В нарастването на задържаните количества вино се откроява един случай на Митница Лом, при който са задържани над 90 000 литра вино;
" Алкохол и алкохолни напитки - през месеците февруари, март и април на 2017 г. са задържани 24 234 л. спиртни напитки. Задържаните количества за същия период на 2016 г. са 58 920 литра.
" Цигари - през периода са задържани 3 148 543 къса цигари.
" Тютюн за пушене - през месеците февруари, март и април на 2017 г. са задържани 6 196 кг тютюн. За същия период на миналата година са задържани 1 278 кг.
" Горива - задържани са 46 346 л. горива.
Валута и благородни метали
В периода февруари-април 2017 г., митническите служители са задържали валута в левовата равностойност на 840 887 лева и благородни метали: изделия от злато - 8 071 грама и изделия от сребро - 4 617 грама.
Защита на права върху интелектуалната собственост
През месеците февруари, март и април 2017 г. действия на митническите органи по предотвратяването на нарушения на права върху интелектуална собственост са предприети в 92 случая. Задържанията според вида на стоката и търговската марка са 431. В резултат на това общият брой на задържаните артикули възлиза на 258 324.
Борба с наркотрафика
През отчетния период митническите служители са задържали на границите на страната общо 264,791 кг и 7934 таблетки наркотични вещества в 18 случая и 5 523 литра прекурсори /оцетен анхидрид/ за производство на хероин в 3 случая. На 24 април 2017 г. митническите служители на МП Капитан Андреево задържаха рекордно количество от 214 кг. хероин, оценен на близо 14 млн. лева.
Последващ контрол
През периода са приключили с издаден ревизионен акт общо единадесет ревизии, с които са установени допълнителни задължения за акциз и лихви в размер на 1 400 726,76 лв. Към 25.04.2017 г. неприключените ревизии са общо 21 бр., като преобладаваща част от тях са на големи и средни данъкоплатци, притежаващи основно статут на лицензирани складодържатели по смисъла на ЗАДС. На база на извършен анализ на изпълнението на контролната дейност през 2016 г. бяха идентифицирани и избрани за третиране рискове на национално ниво, свързани приоритетно с извършвана дейност с алкохол и алкохолни напитки, вследствие на което през първите месеци на 2017 г. бяха предприети и са в ход проверки и ревизии на най-големите производители на алкохол в страната.
Изпълнение на оперативните програми
Успешното приключване на програмен период 2007-2013 г.
Изготвянето и изпращането на Европейската комисия до 31.03.2017 г. на финалните сертификати и заявленията за плащания по оперативните програми, съфинансирани от КФ, ЕФРР и ЕСФ, беше най-важната част от работата на Сертифициращия орган, което е основание Европейската комисия да възстанови на България остатъка от реализираните по оперативните програми бюджети от трите фонда на ЕС, предвид че към момента са възстановени 95% от тях. Първият за България програмен период приключи с изключително висок резултат, като сертифицираните към Европейската комисия допустими разходи по 7-те оперативни програми са в размер на 7 625 089 275 евро при бюджет 7 758 851 545 евро, което представлява изпълнение над 97 %.
През отчетния период Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз", определена за Одитен орган и за Независим одитен орган за извършването на одит за акредитация на органите по всички оперативни програми, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове, извърши одитни ангажименти с цел приключване на оперативните програми, съфинансирани със средства от ЕС, изпълнявани в програмен период 2007-2013. В тази връзка са издадени 250 окончателни доклада за проверка на проекти от одитите на операциите, като последните съдържат резултатите от извършени проверки на 631 процедури за възлагане на обществени поръчки.
Във връзка с изпълнението на програмен период 2014-2020 г. и приключването на счетоводната година 01.07.2015 г. - 30.06.2016 г. за първи път през 2017 година (до 15 февруари) бяха изпратени на Европейската комисия годишни счетоводни отчети по оперативните програми с включени реално извършени разходи за 5 от общо 8-те оперативни програми и Оперативната програма за храни и/или основно материално подпомагане. Сертифицираните с годишните счетоводни отчети средства са в размер на 92 736 547 евро, което демонстрира положителния тренд в изпълнението на оперативните програми от програмен период 2014-2020 година.
Сертифициращият орган продължи да изпраща регулярно към Европейската комисия заявления за плащане, като за периода 27.01-25.04.2017 г. са заявени за възстановяване към ЕК 158 млн. лв., представляващи приблизително 17 % от общо заявените към ЕК разходи по програмите от началото на програмния период в размер на 926 млн. лева.
Изготвен и публикуван е Доклад - "Фондовете на ЕС в България: Оценка на макроикономическите ефекти от изпълнението на програмите, съфинансирани със средства от Европейския съюз - март 2017 година".
С писмо от 15.02.2017 г. министърът на финансите изпрати до управляващите органи принципни насоки във връзка с прилагането на разпоредбата на чл. 84, ал. 3 от ЗДБРБ за 2017 г. за намаляване на размера на задълженията на общини-бенефициенти за наложени финансови корекции и/или за предоставени безлихвени заеми от централния бюджет за финансиране на плащания по проекти с наложени финансови корекции за програмен период 2007-2013 г. чрез сключване на тристранно споразумение между управляващия орган на оперативна програма, министъра на финансите и кмета на общината. Разписана е последователност от действия за прилагането на законовата разпоредба от страна на управляващите органи и общините.
Резултати на "Фонд мениджър на финансови инструменти в България" ЕАД от управлението на финансови инструменти (ФИ):
Финансови инструменти по Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси": Стартирана е състезателна процедура с договаряне за възлагане на обществена поръчка за избор на финансови посредници с предмет "Изпълнение на Финансов инструмент за микрокредитиране със споделен риск". Обществената поръчка е на обща стойност 50 млн. лева, разделена на 13 обособени позиции с размер на предоставения ресурс между 1 млн. и 10 млн. лева. Срокът за получаване на документация за участие в процедурата е 15.05.2017 г.
Финансови инструменти по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност":
" Фонд/ове за Технологичен трансфер (ФТТ): На 10.03.2017 г. приключиха пазарните консултации по индикативната техническа спецификация за инструмента. Резултатите от проведените консултации бяха обобщени в доклад от пазарните консултации, който беше изготвен като основа за подготовката на документация за провеждане на обществена поръчка за избор на финансови посредници.
" Фондове за ускоряване и за начално финансиране: На 10.03.2017 г. приключиха пазарните консултации по финансовия инструмент. Изготвен е доклад от пазарните консултации като основа за подготовката на документация за провеждане на обществена поръчка за избор на финансови посредници.
" Фонд/ове за мецанин/растеж: пазарните консултации по инструмента стартираха на 27.02. 2017 г., предоставеният срок за предложения и коментари по индикативната техническа спецификация беше до 13.04.2017 година.
Финансови инструменти по Оперативна програма "Региони в растеж": Финализиран е проект на индикативна техническа спецификация за финансов инструмент "Фонд за градско развитие" (ФГР), който е одобрен от УС на 28.02.2017 г. като основа за стартиране на пазарните консултации. Пазарните консултации за финансов инструмент ФГР стартираха на 01.03.2017 г. чрез публикуване на посочените документи и обявяване на срок за предложения и коментари по индикативната техническа спецификация до 31.03.2017 г. Срокът за пазарни консултации беше удължен поради повишения интерес към финансовия инструмент и приключи на 21.04.2017 година.
Финансови инструменти по Оперативна програма "Околна среда": Стартира дейността по подготовка на задание за изпълнение на финансов инструмент - Портфейлна гаранция с таван на загубите за проекти по Приоритетна ос 2 "Отпадъци". В съответствие с Инвестиционната стратегия, заданието предвижда механизми, които да подпомогнат достъпа до финансиране на допустими и финансово жизнеспособни проекти в сектор "Отпадъци". Подкрепата чрез ФИ ще адресира проекти, насочени към проектиране и изграждане на центрове за повторна употреба, за поправка и подготовка за повторна употреба, включително осигуряване на съоръжения и техника за целите на дейността, както и към други финансово жизнеспособни проекти.
Политика по управление на дълга и емисионна политика
Емисионната политика служи за постигане на основната цел на дълговото управление - осигуряване при оптимално възможна цена и приемлива степен на риск на необходимия ресурс за рефинансиране на дълга в обращение, финансиране на бюджета и поддържане на адекватно равнище на фискалния резерв в ролята му на ликвиден буфер. За отчетния период емисионната политика е в съответствие със заложените цели и параметри на фискалната политика в Актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017-2019 г., Стратегията за управление на държавния дълг за периода 2017-2019 г. и дълговите лимити в Закона за държавния бюджет на Република България (ЗДБРБ) за 2017 година. За периода 27.01.-27.04.2017 г. е поет нов държавен дълг за рефинансиране на падежи по вътрешния дълг посредством проведени три аукциона за продажба на държавни ценни книжа (ДЦК) на вътрешния пазар при рекордно ниска доходност, както следва:
" аукцион за продажба на 4-годишни ДЦК, с обем 60 млн. лв. при среднопретеглена доходност от 0,18 %;
" аукцион за продажба на 10,5-годишни ДЦК, с обем 100 млн. лв. при среднопретеглена доходност от 1,80 %;
" аукцион за продажба на 4-годишни ДЦК, с обем 60 млн. лв. при среднопретеглена доходност от 0,11 %.
За периода 27.01.-25.04.2017 г. са падежирали облигации по вътрешния дълг с номинална стойност 363,8 млн. лв., което на практика означава, че размерът на изплатените облигации по вътрешния дълг през периода превишава общия обем на емитираните ДЦК с 143,8 млн. лева. За този период са изплатени погашения по държавния дълг (поет по реда на Закона за държавния дълг) в размер на 433,2 млн. лв. и лихвени разходи по обслужване на дълга - 303,5 млн. лева. Размерът на държавния дълг към 30.04.2017 г. намалява до 25,2 млрд. лв., при 25,8 млрд. лв. към 31.12.2016 година.
През периода са предприети действия и като резултат е подписано ново споразумение от министъра на финансите за продължаване на договорните взаимоотношения между Република България и агенцията за кредитен рейтинг Standard & Poor's при нови условия за присъждането на суверенен кредитен рейтинг за преминаване към стандартните условия на агенцията, което ще доведе до съществено намаляване на разходите за присъждане на кредитен рейтинг на Република България.
Отношения с международни финансови институции
В контекста на функциите на министъра на финансите по провеждане и координиране на държавната политика по отношение на международните финансови организации в края на месец януари и през месец февруари 2017 г. бяха осъществени официални визити в България и срещи на ръководството на Министерството на финансите с представители на ръководните екипи на МВФ, Световната банка и Международната инвестиционна банка по диалога, свързан със сътрудничеството с тези организации.
Министерство на финансите продължи да участва активно в рамките на Програмата за оценка на финансовия сектор (Financial Sector Assessment Program - FSAP) в България, която се организира от Международния валутен фонд и Световната банка по покана на българската страна. Програмата на МВФ и Световната банка представлява стандартен, изчерпателен и дълбочинен анализ на финансовия сектор на една държава и включва два основни компонента - оценка на финансовата стабилност и оценка на финансовото развитие. В началото на 2017 г. приключи успешно и втората мисия по Програмата. Окончателният доклад се очаква да бъде приет към средата на тази година.
Взаимоотношения с общините
Приоритет на Министерството на финансите е да подпомага постигането на финансова устойчивост и стабилност на местните финанси, както и привеждане на бюджетната позиция на общините в рамките на изискванията на националните фискални правила. В началото на март бяха публикувани данните за финансовото състояние на общините през 2016 г. и за общините в процедура по финансово оздравяване през 2016 г. Анализът на данните показва, че общините подобряват събираемостта на местните приходи и се подобряват финансовите показатели на редица общини. През 2016 г. намалява броят на общините, отговарящи на условията за финансово оздравяване, спрямо 2015 година. Въз основа на данните за 2016 г., през 2017 г. 32 са общините, които отговарят на три и повече от критериите за класирането им като общини с финансови затруднения, при 36 през 2016 година.
Продължава анализът на постъпилите за одобрение в Министерството на финансите оздравителни планове на общините, които са в процедура по финансово оздравяване на базата на данните както за 2015 г., така и за 2016 година. Разчетите се актуализират и обсъждат в съответствие с бюджетите на общините за 2017 г. и приетата от общинските съвети средносрочна бюджетна прогноза за тригодишен период. Дейността на общините се контролира на месечна и тримесечна база с цел недопускане неизпълнение на поетите ангажименти, постигане на финансова устойчивост и възстановяване на получените от централния бюджет заемни средства. На основание чл. 130е, ал. 4 във връзка с чл. 130ж от ЗПФ през отчетния период министърът на финансите е съгласувал планове за финансово оздравяване на 4 общини - Белово, Велинград, Септември и Тетевен. В процес на разглеждане и предстоящо одобрение са плановете за оздравяване на редица други общини като Сливен, Минерални бани, Баните, Мизия и Неделино.
Развитие на услугите, предоставяни чрез Системата за обмен на информация (СОИ) между МФ и общините
В началото на 2017 г. изцяло бе подготвена за активиране нова услуга за физически и юридически лица, която дава възможност за електронно подаване на най-често използваните три декларации по Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), а именно по чл. 54 ал. 4 и по чл. 14, през портала на НАП с ПИК на НАП или с електронен подпис. От 02.02.2017 г. услугата се предоставя пилотно за физически и юридически лица за Столична община, като са активирани двете декларации по чл. 54, ал. 4 от ЗМДТ - за притежаван лек автомобил и за притежавано пътно превозно средство, без леки автомобили, и съответните им коригиращи декларации. Поетапно към услугата ще бъдат включвани и други общини. Впоследствие ще бъде добавена в портала на НАП и декларацията за данъка върху недвижимите имоти по чл. 14 от ЗМДТ.
От средата на февруари 2017 г. в СОИ се предоставят от КАТ допълнителни данни от регистъра на превозните средства и собствениците им във връзка със служебно прекратяване и служебно възстановяване на регистрацията на превозни средства по чл. 143, ал. 11 и ал. 12 от Закона за движение по пътищата.
Подготовка на изменение на чл. 66 и 67 от Закона за местните данъци и такси
Във връзка със задължението по з 13а от заключителните разпоредби към Закона за изменение и допълнение на ЗМДТ (ДВ, бр. 101 от 2013 г.), съгласно който до 31 март 2017 г. Министерският съвет съвместно с Националното сдружение на общините в Република България следва да разработи методика за изготвяне на план-сметката с необходимите разходи за дейностите и за видовете основи, които служат за определяне размера на таксата за битови отпадъци, и да внесе в Народното събрание проект за изменение на чл. 66 и чл. 67 от закона, стартира процедурата за внасяне на проекта на ЗИД на ЗМДТ, като се извършва обществено обсъждане на изготвения проект и отразяване на получените предложения и становища - в срок до 30.04.2017 година. Предстои внасянето на проекта на ЗМДТ в Министерския съвет.
Финансово управление и контрол
Приключи успешно сесията на проведения през март изпит за сертифицирани вътрешни одитори в публичният сектор, като на издържалите 85, от общо 204 явили се на изпита, беше изготвен и връчен сертификат, издаден от МФ.
През периода 27.01.-25.04.2017 г. в Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) са постъпилите 55 сигнала и искания за извършване на финансови инспекции по чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ, подадени от държавни органи (институции), като по 19 от тях има взети решения за възлагане на финансови инспекции, а по 18 от сигналите и исканията, за които има взето решение за възлагане, са възложени финансови инспекции. Има постъпили и 3 искания за извършване на финансови инспекции по чл.5, ал.1, т.2 от ЗДФИ, две от които са подадени от Агенцията по обществени поръчки (АОП) и едно от Сметната палата. Към 25.04.2017 г. по двете искания от АОП са възложени финансови инспекции. Не е възложена финансова инспекция по искането от Сметната палата. През периода са постъпили 15 броя възлагания от органите на прокуратурата на основание чл.143, ал.1, т.3 от ЗСВ за извършване на финансови инспекции по чл.5, ал.1, т.5 от ЗДФИ.
По чл.5, ал.1, т.4 от ЗДФИ има постъпили 5 броя искания от министъра на финансите за извършване на финансови инспекции:
" с писмо вх. щ 04-19-40/17.02.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансова инспекция на Министерството на образованието и науката. Финансовата инспекция на Министерство на образованието и науката е възложена със заповед щ ФК-10-200/06.03.2017 г. на директора на АДФИ.
" с писмо вх. номер 04-19-53/14.03.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансови инспекции на 23 общини за проверка на плащанията по общинския дълг. Възложени са финансови инспекции на общините Якоруда, община Исперих и община Струмяни.
" с писмо вх. номер 04-19-67/05.04.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансови инспекции на 60 общини за проверка на наличните към края на 2016 г. задължения за разходи и поети ангажименти за разходи. Възложени са финансови инспекции в 22 от общините, които са: Белица, Разлог, Сандански, Струмяни, Бяла, Белоградчик, Видин, Димово, Борован, Севлиево, Добрич, Кърджали, Сапарева баня, Перник, Ветово, Смолян, Чепеларе, Раднево, Поморие, Тутракан, Белово и Каолиново.
" с писмо вх. номер 04-19-68/05.04.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансови инспекции на 7 общини за проверка спазването на чл.126 от Закона за публичните финанси. Възложена е финансова инспекция на община Струмяни.
" с писмо номер 94-Д-17/06.04.2017 г. министърът на финансите е възложил извършването на финансова инспекция на Технически университет-София.
Централизирано възлагане на обществени поръчки
Чрез сключените от Централния орган за покупки (ЦОП) рамкови споразумения е осигурено гориво, автокозметика и смазочни материали на преференциални цени за нуждите на широк кръг от потребители - 109 на брой публични администрации, вкл. първостепенни и второстепенни разпоредители с бюджет, както и многобройни структури на Министерството на здравеопазването - медицински центрове, домове за медикосоциални грижи и др. През рамковото споразумение за доставка на горива институциите възлагат ефективно и без закъснение необходимите им доставки от горива. Към момента са сключени договори на обща стойност над 28,3 млн. лева. По този начин е преодолян проблемът, възникнал в предишни години, за осигуряване на гориво за линейките на центровете за спешна медицинска помощ.
Сформирана е междуведомствена работна група от експерти в областта на обществените поръчки от МФ, ИА ОСЕС, АДФИ и АОП. Работната група изготви предложения за изменение на Закона за обществените поръчки и правилника за прилагането му, които целят да се прецизират някои разпоредби, свързани с процеса на възлагане на обществени поръчки и осъществяването на по-ефективен контрол от страна на контролните органи.
През отчетния период в Министерството на финансите няма спрени от правителството обществени поръчки. Не са констатирани нарушения и злоупотреби.
Усъвършенстване на организацията на структурата на МФ
С промяна в Устройствения правилник на Министерството на финансите (ДВ, бр. 18 от 2017 г., в сила от 28.02.2017 г.) беше изрично регламентирано дирекция "Финанси на общините" да подпомага министъра на финансите при осъществяване на правомощията му в процедурата по финансово оздравяване на общини с финансови затруднения съгласно глава осма "а" от Закона за публичните финанси. Предоставянето на унифицирана методологическа и експертна подкрепа на общините при прилагането на Закона за публичните финансите трябва да спомогне за подобряване на финансовата стабилност и устойчивост на общините и постигане на съответствие на работата на местните власти със законоустановените фискални правила. За обезпечаване на разширения обем от функции численият състав на дирекция "Финанси на общините" беше увеличен с две щатни бройки в рамките на общата численост на персонала на Министерството на финансите.
Във връзка с предвидените в Националната стратегия за развитие на сектор обществени поръчки в България за периода 2014-2020 г. мерки за утвърждаване ролята на Централния орган за покупки и продължаващия процес по разширяване на продуктовия обхват и кръга от институции, използващи неговите услуги, численият състав на дирекция "Централизирано възлагане и обществени поръчки" беше увеличен с една щатна бройка в рамките на общата численост на персонала на Министерството на финансите.
С ПМС щ 53 от 2017 г. беше приет нов Устройствен правилник на Агенцията по обществени поръчки, с който се определи нова организационна структура на администрацията, съобразена с функциите, произтичащи от Закона за обществените поръчки. С устройствения правилник се утвърди и числеността на персонала от 85 щ. бр., като се увеличи с 15 щ. бр. досегашната численост на персонала. Провеждат се конкурсни процедури за назначаването на 15 експерта.
Нови назначения
През периода 27.01.2017 г. - 25.04.2017 г. в Министерството на финансите са назначени 21 служители, от които 15 държавни служители и 6 служители в политическия кабинет към министъра на финансите. От държавните служители 7 са назначени въз основа на проведен конкурс, 6 са преминали на държавна служба от друга администрация (постоянна мобилност) съгласно процедурата, регламентирана в чл. 81а от Закона за държавния служител, а двама са назначени по заместване на отсъстващ служител. Всички назначени служители отговарят на изискванията за заемане на съответната длъжност.
Подадени сигнали към Инспектората
В периода от 27.01.2017 г. до 25.04.2017 г. от Инспектората на МФ са извършени проверките, заложени в Оперативния план за дейността на Инспектората за 2017 година. През периода са постъпили 8 сигнала по АПК, по които са предприети предвидените в закона действия. Резултатите от всички извършени проверки са обективирани в доклади до министъра на финансите в сроковете, посочени в заповедите за възлагане. Направени са изводи от проверките и са дадени предложения за подобряване на дейността на съответните администрации. След одобряване на направените предложения са изпращани отговори до подателите на сигналите, с които са информирани за взетите решения в установения от закона срок.
/ИС/