Реформите като гаранция за европейска интеграция и независимост на Украйна
OT 09:25:31 24-08-2017
MH0924OT.005
Украйна - годишнина - независимост
Реформите като гаранция
за европейска интеграция
и независимост на Украйна
Украйна отбелязва 26-та годишнина от своята независимост. В продължение на векове украинският народ се бори за правото самостоятелно да се разпорежда със своята родна земя и собствена съдба. Да си припомним за Киевска Рус, която се смята за отправна точка на украинската славянска държавност и култура през IХ-ХIII век, Галицко-Волинско княжество или Казашка държава (XVI-XVII век), от които сегашната Украйна наследява огромен опит и традиции в създаването на държавата.
През ХХ век независимостта на Украйна за първи път е обявена на 22 януари 1918 г. с IV Универсал на Украинската Централна Рада. Въпреки това, държавата, която вече тогава има своята собствена символика, територия, граници, войска, паричната система, език и установени дипломатически отношения с други държави, включително и Царство България, просъществува само три години. Тогавашният украински политически елит не успява да реализира изцяло идеята за възраждане на държавността.
На 24 август 1991 г. е приет исторически Акт за провъзгласяване на независимостта на Украйна. Въпреки че това е началото на отброяване на историята на съвременната украинска държавност, с право се смята, че тогава всъщност започва възстановяването на държавната независимост на Украйна. Трябва да се отбележи също така, че появата на суверенната украинска държавна изиграва решаваща роля в разпада на СССР и окончателното разрушаване на тоталитарната комунистическа система.
Авторът на тези редове е свидетел на тези бурни и съдбоносни събития. Тогава ние смятахме, че като разтрогнем най-сетне "брака" със СССР, Украйна със нейния мощен интелектуален и икономически потенциал бързо ще осигури на гражданите достоен и качествен живот и ще достигне нивото на развитите европейски държави. Но нашите очаквания не се оправдаха. По-нататъшното развитие доказа, че политическата независимост, която дава на украинците демокрация и свобода и отваря европейската перспектива, сама по себе си не може да осигури просперитет на нацията.
Опитът на държавите от Централна и Източна Европа потвърди, че пътят към "висш дивизион" на страните на ЕС и европейските стандарти на живот минава чрез ясно обмислени, последователни и дълбоки реформи, въвеждането на пазарна икономика и нов социален и политически модел, основан на европейските ценности, върховенството на закона, независимостта на съдиите и медиите, принципите на откритост, прозрачност и честност. Не по-малко важна се оказа необходимостта от радикална промяна в манталитета, реалната декомунизация и преодоляване на съветски тип на мислене на хората.
Разсъждавайки от гледна точка на съвремието върху изминатия път на нашата независимост, трябва откровено да признаем, че до 2014 г. не сме успели да преодолеем по-голямата част от проблемите, наследени от епохата на тоталитаризма, както и да променим постсъветския модел. Също така се усилва зависимост на нереформираната икономика и енергетика от Русия, което създава благоприятна среда за корупция. В областта на външната политика и отбраната многовекторност отдалечи Украйна от европейския път на развитие, а извънблоковия статус не гарантира сигурността на държавата и гражданите и не ги спаси от военна агресия от страна на Русия.
Същевременно за четвърт век в Украйна порасна първото постсъветско поколение. А това са младите хора, необременени от стереотипи и догми на миналото, с нов европейски мироглед. Всъщност само преди три години на Евромайдан, който пробуди съзнанието на украинците, ние получихме шанс и започнахме да се променяме, да строим обединена демократична европейска държава. Заради тази Украйна и достойно бъдеще на нейните граждани ние провеждаме дълбинни реформи, противодействаме се на руската агресия, борим се за деокупацията на Крим и реинтеграция на Донбас и освобождаване на нашите незаконно задържани патриоти. Също така помнейки, че барута трябва да се съхранява на сухо, постоянно укрепваме боеспособността на армията.
През последните две-три години Украйна е постигнала значителен напредък по пътя към европейската интеграция. Стартирахме сериозни процеси на реформиране във всички сфери на живота на фона на разбирането за това, че евроинтеграцията това е въпросът най-напред на вътрешната, а не външната политика. Ние много добре разбираме, какво трябва да направим у дома, за да се движим в посоката към ЕС, и как това реално ще се отрази на живота на украинците.
Сред положителните резултати са децентрализация, създаване на антикорупционни органи, стартиране на съдебна реформа, дерегулация, реформа на държавната служба, енергийния сектор, системи за обществени поръчки, широкомащабна приватизация на държавните предприятия и така нататък. А още преди няколко години е било трудно да си представим въвеждането на системата за електронно деклариране, създаване на новата полиция или получаване от украинските граждани на биометрични паспорти.
И още няколко примера за системни реформи на правителството. Растежът на БВП през 2016 г. е 2,2% в сравнение с 2015 г. Благодарение на децентрализацията са създадени 367 обединени териториални общности, а местните бюджети са се увеличили с 50 процента. В резултат на дейността на Националното антикорупционно бюро на Украйна през 2016 г. са заведени 280 наказателни дела, повече от 100 млн. гривни са върнати в бюджета. Бюджетни икономии от въвеждането на ефективна система на обществени поръчки ProZorro са 10 процента от общата сума на поръчките. Украйна значително се качи в световните икономически рейтинги - на 32 позиции в рейтинга на Световната банка "Douig Business", на 25 позиции в рейтинга на ООН в развитието на електронното управление E-Government Development Index и др.
От 1 септември 2017 г. ще влезе в сила Споразумението за асоцииране, което ще стартира качествено нов етап на политическа и икономическа интеграция с ЕС. С въвеждането на зона за свободна търговия обемите на търговията с Европейския съюз излязоха на първо място сред другите партньори и от 1 януари тази година се увеличиха с 42 процента. Получени са допълнителни автономни търговски преференции от ЕС. Ние ставаме част от европейския пазар. Подписването на подновения Меморандум за разбирателство в областта на енергетиката предвижда създаването на стратегическо енергийно партньорство с ЕС.
Най-забележителният успех на европейския напредък на държавата е въвеждането на безвизов режим за украинските граждани. Милиони украинци са получили биометрични паспорти и възможността да пътуват свободно в Европа. Само през януари-юни 2017 г. броят на украинските туристи в България се е увеличил с 20 процента.
Следователно европейската интеграция на Украйна става реалност и потвърждава верността на избора, направен на Евромайдан. Неслучайно я подкрепят повече от 60 процента от гражданите.
Ясно е, че европейското бъдеще на Украйна зависи от успеха на реформите и тяхната по-нататъшна активна подкрепа от страна на обществото, бизнеса и гражданите, които заслужават по-добър живот. Това е също така пътят към победата във войната с втората по големина военна сила. За Кремъл обаче успешна Украйна това е най-лошото нещо, което може да бъде пожелано.
От друга страна, ефективните реформи са гаранция за необратимостта на европейската интеграция и независимостта на Украйна. Затова времето за имитация на реформи изтече и няма време за размисъл. Очевидно е и това, че отказът от тях, или дори тяхното буксуване на едно място застрашава стабилността, демокрацията, единството и самото съществуване на Украинската държава.
Украйна доказа своята способност да утвърждава демократичните ценности и да отстоява свободата си. Въпреки това 26-ия си Рожден ден тя отново посреща с оръжие в ръце и смело защитава независимостта си.
Минавайки през времето на тежките изпитания, Украйна живее, бори се и със сигурност ще спечели. Ключът към това е, най-напред, ангажиментът за независимостта като основно и закономерно постижение на нашето историческо развитие. Ключът към това е огромният потенциал на младите проактивни и силни хора, които достойно продължават героичното дело на много поколения, движейки нашата държава напред. И не на последно място, ключът към това е силната подкрепа и солидарност от страна на целия демократичен свят. Убеден съм, че държава, която осъществява ефективни реформи в интерес на своите граждани, е "обречена" да се превърне в история на успеха.
Микола Балтажи Посланик на Украйна в Република България
/МХ/
MH0924OT.005
Украйна - годишнина - независимост
Реформите като гаранция
за европейска интеграция
и независимост на Украйна
Украйна отбелязва 26-та годишнина от своята независимост. В продължение на векове украинският народ се бори за правото самостоятелно да се разпорежда със своята родна земя и собствена съдба. Да си припомним за Киевска Рус, която се смята за отправна точка на украинската славянска държавност и култура през IХ-ХIII век, Галицко-Волинско княжество или Казашка държава (XVI-XVII век), от които сегашната Украйна наследява огромен опит и традиции в създаването на държавата.
През ХХ век независимостта на Украйна за първи път е обявена на 22 януари 1918 г. с IV Универсал на Украинската Централна Рада. Въпреки това, държавата, която вече тогава има своята собствена символика, територия, граници, войска, паричната система, език и установени дипломатически отношения с други държави, включително и Царство България, просъществува само три години. Тогавашният украински политически елит не успява да реализира изцяло идеята за възраждане на държавността.
На 24 август 1991 г. е приет исторически Акт за провъзгласяване на независимостта на Украйна. Въпреки че това е началото на отброяване на историята на съвременната украинска държавност, с право се смята, че тогава всъщност започва възстановяването на държавната независимост на Украйна. Трябва да се отбележи също така, че появата на суверенната украинска държавна изиграва решаваща роля в разпада на СССР и окончателното разрушаване на тоталитарната комунистическа система.
Авторът на тези редове е свидетел на тези бурни и съдбоносни събития. Тогава ние смятахме, че като разтрогнем най-сетне "брака" със СССР, Украйна със нейния мощен интелектуален и икономически потенциал бързо ще осигури на гражданите достоен и качествен живот и ще достигне нивото на развитите европейски държави. Но нашите очаквания не се оправдаха. По-нататъшното развитие доказа, че политическата независимост, която дава на украинците демокрация и свобода и отваря европейската перспектива, сама по себе си не може да осигури просперитет на нацията.
Опитът на държавите от Централна и Източна Европа потвърди, че пътят към "висш дивизион" на страните на ЕС и европейските стандарти на живот минава чрез ясно обмислени, последователни и дълбоки реформи, въвеждането на пазарна икономика и нов социален и политически модел, основан на европейските ценности, върховенството на закона, независимостта на съдиите и медиите, принципите на откритост, прозрачност и честност. Не по-малко важна се оказа необходимостта от радикална промяна в манталитета, реалната декомунизация и преодоляване на съветски тип на мислене на хората.
Разсъждавайки от гледна точка на съвремието върху изминатия път на нашата независимост, трябва откровено да признаем, че до 2014 г. не сме успели да преодолеем по-голямата част от проблемите, наследени от епохата на тоталитаризма, както и да променим постсъветския модел. Също така се усилва зависимост на нереформираната икономика и енергетика от Русия, което създава благоприятна среда за корупция. В областта на външната политика и отбраната многовекторност отдалечи Украйна от европейския път на развитие, а извънблоковия статус не гарантира сигурността на държавата и гражданите и не ги спаси от военна агресия от страна на Русия.
Същевременно за четвърт век в Украйна порасна първото постсъветско поколение. А това са младите хора, необременени от стереотипи и догми на миналото, с нов европейски мироглед. Всъщност само преди три години на Евромайдан, който пробуди съзнанието на украинците, ние получихме шанс и започнахме да се променяме, да строим обединена демократична европейска държава. Заради тази Украйна и достойно бъдеще на нейните граждани ние провеждаме дълбинни реформи, противодействаме се на руската агресия, борим се за деокупацията на Крим и реинтеграция на Донбас и освобождаване на нашите незаконно задържани патриоти. Също така помнейки, че барута трябва да се съхранява на сухо, постоянно укрепваме боеспособността на армията.
През последните две-три години Украйна е постигнала значителен напредък по пътя към европейската интеграция. Стартирахме сериозни процеси на реформиране във всички сфери на живота на фона на разбирането за това, че евроинтеграцията това е въпросът най-напред на вътрешната, а не външната политика. Ние много добре разбираме, какво трябва да направим у дома, за да се движим в посоката към ЕС, и как това реално ще се отрази на живота на украинците.
Сред положителните резултати са децентрализация, създаване на антикорупционни органи, стартиране на съдебна реформа, дерегулация, реформа на държавната служба, енергийния сектор, системи за обществени поръчки, широкомащабна приватизация на държавните предприятия и така нататък. А още преди няколко години е било трудно да си представим въвеждането на системата за електронно деклариране, създаване на новата полиция или получаване от украинските граждани на биометрични паспорти.
И още няколко примера за системни реформи на правителството. Растежът на БВП през 2016 г. е 2,2% в сравнение с 2015 г. Благодарение на децентрализацията са създадени 367 обединени териториални общности, а местните бюджети са се увеличили с 50 процента. В резултат на дейността на Националното антикорупционно бюро на Украйна през 2016 г. са заведени 280 наказателни дела, повече от 100 млн. гривни са върнати в бюджета. Бюджетни икономии от въвеждането на ефективна система на обществени поръчки ProZorro са 10 процента от общата сума на поръчките. Украйна значително се качи в световните икономически рейтинги - на 32 позиции в рейтинга на Световната банка "Douig Business", на 25 позиции в рейтинга на ООН в развитието на електронното управление E-Government Development Index и др.
От 1 септември 2017 г. ще влезе в сила Споразумението за асоцииране, което ще стартира качествено нов етап на политическа и икономическа интеграция с ЕС. С въвеждането на зона за свободна търговия обемите на търговията с Европейския съюз излязоха на първо място сред другите партньори и от 1 януари тази година се увеличиха с 42 процента. Получени са допълнителни автономни търговски преференции от ЕС. Ние ставаме част от европейския пазар. Подписването на подновения Меморандум за разбирателство в областта на енергетиката предвижда създаването на стратегическо енергийно партньорство с ЕС.
Най-забележителният успех на европейския напредък на държавата е въвеждането на безвизов режим за украинските граждани. Милиони украинци са получили биометрични паспорти и възможността да пътуват свободно в Европа. Само през януари-юни 2017 г. броят на украинските туристи в България се е увеличил с 20 процента.
Следователно европейската интеграция на Украйна става реалност и потвърждава верността на избора, направен на Евромайдан. Неслучайно я подкрепят повече от 60 процента от гражданите.
Ясно е, че европейското бъдеще на Украйна зависи от успеха на реформите и тяхната по-нататъшна активна подкрепа от страна на обществото, бизнеса и гражданите, които заслужават по-добър живот. Това е също така пътят към победата във войната с втората по големина военна сила. За Кремъл обаче успешна Украйна това е най-лошото нещо, което може да бъде пожелано.
От друга страна, ефективните реформи са гаранция за необратимостта на европейската интеграция и независимостта на Украйна. Затова времето за имитация на реформи изтече и няма време за размисъл. Очевидно е и това, че отказът от тях, или дори тяхното буксуване на едно място застрашава стабилността, демокрацията, единството и самото съществуване на Украинската държава.
Украйна доказа своята способност да утвърждава демократичните ценности и да отстоява свободата си. Въпреки това 26-ия си Рожден ден тя отново посреща с оръжие в ръце и смело защитава независимостта си.
Минавайки през времето на тежките изпитания, Украйна живее, бори се и със сигурност ще спечели. Ключът към това е, най-напред, ангажиментът за независимостта като основно и закономерно постижение на нашето историческо развитие. Ключът към това е огромният потенциал на младите проактивни и силни хора, които достойно продължават героичното дело на много поколения, движейки нашата държава напред. И не на последно място, ключът към това е силната подкрепа и солидарност от страна на целия демократичен свят. Убеден съм, че държава, която осъществява ефективни реформи в интерес на своите граждани, е "обречена" да се превърне в история на успеха.
Микола Балтажи Посланик на Украйна в Република България
/МХ/