Всички нови коли трябва да имат системи за подпомагане на водача, предлага ЕП
OT 18:53:31 14-11-2017
PA1853OT.020
European Parliament Sofia - Psofia@europarl.europa.eu
Всички нови коли трябва да имат
системи за подпомагане
на водача, предлага ЕП
София, 14 ноември
- Задължителни системи за интелигентно регулиране на скоростта, спазване на лентата и аварийно спиране;
- По-добра защита на пешеходците и велосипедистите;
- Комисията трябва да обмисли хармонизиране на ограничението на количеството алкохол в кръвта в ЕС.
Системи за аварийно спиране и интелигентно регулиране на скоростта присъстват в много автомобили от висок клас. Време е те да се въведат във всички нови коли, казва доклад на ЕП.
Всяка година над 25 000 души загиват в пътни произшествия в ЕС, а стотици хиляди понасят наранявания. Около 90% от инцидентите се дължат на човешка грешка.
Много от катастрофите могат да бъдат избегнати с помощта на технологии, които вече са на пазара - автоматични системи за поддържане или забавяне на скоростта, спазване на пътната лента или идентифициране на пешеходци и велосипедисти.
Днес тези технологии могат да бъдат открити в модели от висок клас, но поради очевидните им ползи депутатите предлагат те да станат задължителни за всички нови коли.
"Дали като шофьори, пешеходци или велосипедисти, ние всички правим грешки. В тези случаи автоматичните системи за подпомагане са безмълвни втори пилоти, които ни помагат да избегнем инциденти", заявява депутатът Дитер-Лебрехт Кох (ЕНП, Германия), подготвил текста на резолюцията.
Подобни системи стават все по-разпространени във всички ценови класове, не само сред най-скъпите коли. Въпреки това около три четвърти от новите автомобили не са оборудвани с нито една от тях, като основна причина е, че те струват допълнително пари.
Депутатите искат да се направи задължително внедряването само на системи, които са вече достъпни на пазара и са доказали приноса си за безопасността, както и ефективността си от разходна гледна точка. Пример за това е системата за аварийно спиране, разпознаваща пешеходци и велосипедисти.
"Всеки би трябвало да може да си купи такава кола. Точно чрез широкото им навлизане тези системи за подпомагане на водача ще станат по-евтини. Затова цената на колите няма да достигне тавана; те ще бъдат само малко по-скъпи", казва г-н Кох.
Депутатите повдигат също идеята за налагане на пълна забрана в целия ЕС за консумация на алкохол за начинаещи и професионални водачи.
Резолюцията беше приета с 593 гласа "за" срещу 39 "против", 53 "въздържал се".
* * *
Връзки:
- Видеозапис на пленарния дебат
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/bg/plenary/
video?debate=1510594869530
- Приетият текст ще бъде достъпен тук (14.11.2017 г.)
http://www.europarl.europa.eu/plenary/en/texts-adopted.html;
- EuroparlTV: Подобряване на пътната безопасност: поред за всеки автомобил
https://www.europarltv.europa.eu/bg/programme/economy/
improving-road-safety-one-car-at-a-time
- Процедурно досие, съдържащо всички стъпки и документи
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.
do?lang=en&reference=2017/2085(INI).
/ПА/
PA1853OT.020
European Parliament Sofia - Psofia@europarl.europa.eu
Всички нови коли трябва да имат
системи за подпомагане
на водача, предлага ЕП
София, 14 ноември
- Задължителни системи за интелигентно регулиране на скоростта, спазване на лентата и аварийно спиране;
- По-добра защита на пешеходците и велосипедистите;
- Комисията трябва да обмисли хармонизиране на ограничението на количеството алкохол в кръвта в ЕС.
Системи за аварийно спиране и интелигентно регулиране на скоростта присъстват в много автомобили от висок клас. Време е те да се въведат във всички нови коли, казва доклад на ЕП.
Всяка година над 25 000 души загиват в пътни произшествия в ЕС, а стотици хиляди понасят наранявания. Около 90% от инцидентите се дължат на човешка грешка.
Много от катастрофите могат да бъдат избегнати с помощта на технологии, които вече са на пазара - автоматични системи за поддържане или забавяне на скоростта, спазване на пътната лента или идентифициране на пешеходци и велосипедисти.
Днес тези технологии могат да бъдат открити в модели от висок клас, но поради очевидните им ползи депутатите предлагат те да станат задължителни за всички нови коли.
"Дали като шофьори, пешеходци или велосипедисти, ние всички правим грешки. В тези случаи автоматичните системи за подпомагане са безмълвни втори пилоти, които ни помагат да избегнем инциденти", заявява депутатът Дитер-Лебрехт Кох (ЕНП, Германия), подготвил текста на резолюцията.
Подобни системи стават все по-разпространени във всички ценови класове, не само сред най-скъпите коли. Въпреки това около три четвърти от новите автомобили не са оборудвани с нито една от тях, като основна причина е, че те струват допълнително пари.
Депутатите искат да се направи задължително внедряването само на системи, които са вече достъпни на пазара и са доказали приноса си за безопасността, както и ефективността си от разходна гледна точка. Пример за това е системата за аварийно спиране, разпознаваща пешеходци и велосипедисти.
"Всеки би трябвало да може да си купи такава кола. Точно чрез широкото им навлизане тези системи за подпомагане на водача ще станат по-евтини. Затова цената на колите няма да достигне тавана; те ще бъдат само малко по-скъпи", казва г-н Кох.
Депутатите повдигат също идеята за налагане на пълна забрана в целия ЕС за консумация на алкохол за начинаещи и професионални водачи.
Резолюцията беше приета с 593 гласа "за" срещу 39 "против", 53 "въздържал се".
* * *
Връзки:
- Видеозапис на пленарния дебат
http://www.europarl.europa.eu/ep-live/bg/plenary/
video?debate=1510594869530
- Приетият текст ще бъде достъпен тук (14.11.2017 г.)
http://www.europarl.europa.eu/plenary/en/texts-adopted.html;
- EuroparlTV: Подобряване на пътната безопасност: поред за всеки автомобил
https://www.europarltv.europa.eu/bg/programme/economy/
improving-road-safety-one-car-at-a-time
- Процедурно досие, съдържащо всички стъпки и документи
http://www.europarl.europa.eu/oeil/popups/ficheprocedure.
do?lang=en&reference=2017/2085(INI).
/ПА/