51% от българския бизнес имат онлайн присъствие
През 2019 г. - 66.8% от лицата на възраст между 16 и 74 години използват интернет всеки ден, а 21.7% от всички потребители в България са направили поне една покупка на продукт или услуга онлайн.
През последните няколко години се наблюдава стабилен ръст в онлайн търговията. Все по-голяма част от българските потребители предпочитат да направят покупка директно през компютъра или мобилното си устройство. Последните прочувания направени от Националния статистически институт показват, че през 2019 г. 21.7% от всички потребители са направили поне една покупка на продукт или услуга онлайн. Това е ръст от почти 1% спрямо предходната 2018 г.
Цифрите в редица проучвания показват, че българските потребители, а и тези в световен мащаб, все повече разчитат на интернет, когато става въпрос за покупка на даден продукт или услуга. Много често, възоснова на информацията, която намерят за дадена компания, те преценяват дали могат да се доверят на нея и нейните предложения.
Ето защо, все повече малки и големи бизнеси у нас решават да направят първата стъпка към създаването на собствен уебсайт. Място, където да съберат цялата информация за компанията и нейните продукти. Начин да ангажират своите потребители и да спечелят тяхното доверие!
От 2009 до 2019 г. – Какви се промените в онлайн присъствието на бизнесите у нас?
По последни данни на Националния статистически институт от 2019 г. - 50,7% от българските компании разполагат със свой собствен уебсайт. За сравнение, в края на предишното десетилетие, статистиката показва, че този процент се е равнявал на цели 42.5%. Имайки се предвид икономическата ситуация в страната през 2009 г., високият брой на компании с онлайн присъствие е показателен за състоянието на бизнеса у нас тогава.
„Хостинг компания ICN.Bg е на пазара от 2004 г. и за последните 15 години спокойно мога да кажа, че сме преминали през всички промени в икономиката на държавата. Това, което забелязахме още през 2008 г. и началото на 2009 г. е, че голям процент от собствениците на бизнеси решиха да запазят своите сайтове, въпреки трудните икономически времена. За нас това беше ясен индикатор за зрелостта на предприемачите, които още тогава разбираха колко голяма роля играе онлайн присъствието за успеха на бизнеса им“ – споделя Юлиян Бориславов, управител на хостинг компания ICN.Bg.
Всъщност 50.7% далеч не е нисък процент. Що се отнася до една от най-добрите икономики и напреднали държави в света – САЩ, там проучванията показват, че над 40% от малките бизнеси в страната все още не разполагат със собствен сайт.
Ръстът от близо 9 пункта през последните 10 години далеч не е случаен. Ежедневно броят на онлайн потребителите се увеличава и оборотът, който се акумулира всяка година от електронна търговия в световен мащаб се увеличава. По последни данни на Statista, сумата, която се очаква да бъде достигната от онлайн продажби в световен мащаб през 2022 г. е 6.54 трилиона щатски долара. През 2020 г. се очаква тенденцията да продължи, като това само по себе си трябва да бъде ясен индикатор за всички собственици на бизнеси, че изграждането на корпоративен уебсайт вече не е желателно, а е задължително!
Защо е важно бизнесът ви да бъде онлайн през 2020 г.?
Технологичната среда у нас и по света се променя с изключителни бързи темпове. Паралелно с това, потребителското поведение също се адаптира и променя спрямо последните новости на пазара и все повече хора се обръщат към интернет, за да намерят необходимата им информация или да направят покупка онлайн.
Тези твърдения веднага могат да бъдат подкрепени с цифри като резултатите от проведено през 2019 г. изследване са повече от красноречиви. В края на изминалата година статистиката показва, че 75.1% от домакинствата в България имат достъп до интернет. Като за последните десет години е отбелязан ръст от цели 42 процентни пункта. Също така, 66.8% от лицата на възраст между 16 и 74 навършени години използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично на работа, вкъщи или на друго място, а 53.9% се възползват от ресурсите на глобалната мрежа по няколко пъти на ден.
„Към днешна дата, всички собственици на бизнеси имат изключително много опции за създаване на собствен сайт. Днес всеки може да започне работа по изграждането на собствена уеб страница без да има нужда от голям бюджет или задълбочени технически познания. Системите за управление на съдържание като WordPress, както и бума в последните няколко години на Sitebuilder платформите, позволяват много бързо и лесно бизнесите да се прехвърлят в онлайн пространството. Разбира се, ако разполагате с по-голям бюджет винаги можете да се обърнете към уеб дизайн студио или специалист, който да изгради вашия сайт по последните уеб тенденции. При всички случаи, съветът ни към всички стартиращи или вече установени бизнеси е да не пропускат възможността да бъдат онлайн. Потребителите са в интернет и всяка минута, в която бизнесът ви не е там, пропускате големи ползи“ – коментира още Юлиян Бориславов.
Друг много важен фактор за вашето онлайн присъствие е изборът ви на надеждна и качествена хостинг услуга. Експертите съветват да се спрете на хостинг партньор, който може да предостави високо ниво на сигурност и бързина за вашия онлайн проект. Що се отнася до регистрацията на домейн име, винаги можете да използвате името на компанията си или нещо производно, но се постарайте да бъде лесно за запомняне и изписване. Важно е да улесните потребителите възможно най-много.
Също така, в последните години по-голямата част от интернет потреблението е през мобилни устройства. Затова е добре сайтът ви да е с дизайн, който изглежда добре както на десктоп, така и на мобилен телефон или таблет. Важно е бизнесът ви да бъде онлайн през 2020 г., но още по-важно е да го направите по правилния начин. А той е изцяло фокусиран върху вашите потребители.
ICN.bg