Затруднената здравна ситуация в света на път да срине „имунната система“ на бизнесa

Светът е изправен пред най-голямата човешка и икономическа криза, която досега сме виждали само, като сюжет на филм. Влошената здравна ситуация и неясното бъдеще на развитието на епидемията с Коронавирус COVID-19 вече се отразява драстично върху различни отрасли на бизнеса – от хранителната промишленост, през здравеопазване, до авиация и петролната промишленост и то не само в Азия, но и в целия свят.

В началото на 2020 г. картината не изглеждаше толкова мрачна, предвид липсата на всеобща паника, която в момента владее съзнанието на хората. Темата за Корона вирус стана част от криейтива на маркетолози по цял свят, което обаче за зла участ се оказа препъни камък за някои световно известни брандове. Например една от най-известните бирени марки в света – Corona предупреди, че очаква най-слабото си тримесечие във финансов аспект през последните 10 години. Причината - нелепото съвпадение на името на бранда с Корона вируса, което води до значителен срив в потреблението на марката. През последните два месеца в Китай компанията реализира загуби от над 170 млн. долара. Според направено проучване от Politifact the Pointer Intstitute в САЩ 38% от американците са категорични, че няма да вкусят бирата, защото я свързват с опасния вирус. Въпреки създалата се ситуацията, белгийският пивоварен концерн Anheuser-Busch In Bev си остава притежател на едни от най-популярните марки на пазара, сред които са Budweiser, Stella Artois, Beck’s и Corona.

Коронавирусът COVID-19 разтърси стабилно хранителната промишленост и ресторантьорския бизнес в цял свят. Наблюденията показват, че тепърва ще се усеща задълбочаване на проблема. Сред най-засегнатото от COVID-19 население в Китай се бележи ръст над 50% в онлайн потреблението. Това сякаш е единствената рационална алтернатива за хората да съществуват нормално, без да бъдат подложени на риск за здравето и живота си, своя и този на близките си. За последния месец над 70,000 тона ориз и брашно са закупени онлайн чрез един от основните онлайн доставчици в страната JD.com, споделят от South China Morning Post.

Все повече стават засегнатите региони и държави, което е и повод за въвеждането на извънредни рестрикции. Забраната за посещаване на публични мероприятия и места, на които може да се стигне до струпване на голяма група хора не подмина и нашата страна. България предприе извънредни мерки в борбата с опасния вирус. Затвориха врати всички обществени места, с изключение на магазините за хранителни стоки, банките и аптеките. 

В Европа Италия остава под най-строгите мерки за сигурност, виждани досега. Италианците са заложници на собствените си домове. В страната работят единствено магазините за храни, аптеките и банки, а собствениците им трябва да осигурят такива условия, че посетителите да бъдат на отстояние минимум 1 метър помежду си. В Европа потвърдените случаи на Корона вирус вече са над 52 000 души, а загиналите в следствие на вируса са над 2300 души, съобщават от European Centre for Disease Prevention and Control.

Опустошителното действие на Коронавируса COVID-19 дава своето отражение и върху други основни отрасли на бизнеса. Станахме свидетели на срив в цената на петрола с 25 %. На риск е изложени важни за човечеството сектори, като автомобилостроене, метали, нефт и. Страхът и рискът от инфекции принуждават потребителите да пазаруват по-малко физически в магазините. За да може бизнесът да продължи да съществува пълноценно прави всичко възможно да се адаптира към ситуацията и се преориентира основно към онлайн търговията.

Туризмът в цял свят също сериозно „боледува“ от създалата се ситуация. Вече станахме свидетели на отцепването на космополитни градове, цели държави и острови, в стремежа за спирането на разпространението на вируса. Масово отлагане на планирани почивки замрази туризма и е причина за неговата дестабилизация.

Водещи компании, като British airways, Ryanair и United Airlines обявиха,че са наложили извънредни мерки за икономии на разходите си. Ограничени значително са и полетите към най-засегнатите от вируса страни, като Италия и Китай например. 

Светът става свидетел на стряскащи последици от затруднената здравна ситуация. Докато бизнесът „боледува“ от COVID-19 онлайн бизнесът е патерицата, която прави всичко възможно да го „задържи на краката“ си. Във време на криза, в което единственият начин да ограничим опустошителното разпространение на смъртоносен вирус е да ограничаваме контактите си, е моменът, в който потребителският поток се преориентира към пазаруване онлайн. Ето какво коментират специалистите в България относно важния ход на онлайн бизнеса:

 

Намираме се пред комплицирана ситуация, в която трябва да мислим с няколко хода напред. Световната икономика е на ръба, но в това време на криза, онлайн бизнесът се държи и показва завидна стабилност. На този етап бизнесите, които имат опцията за онлайн търговия, са сравнително стабилни. За съжаление, всички останали, които нямат тази опция пред себе си, са изправени пред сериозни предизвикателства и дори пред реалната опасност от фалит. Ситуацията търпи постоянни промени. Всеки ден следим с интерес как здравната криза се отразява както на бизнеса, така и на онлайн бизнеса у нас и по света.

Смятаме, че онлайн бизнесът ще допринесе за нормалното съществуване, доколкото е възможно, на потребителите от цял свят. Нека дадем пример – потребителите не е нужно да подлагат живота си на опасност и да ходят до магазина, когато могат да си поръчат храна у дома и да ограничат контактите си. Важно е  да подхождаме отговорно към ситуацията. Пред нас, като общество, ще излязат нови бизнес възможности. Ще се родят нови онлайн бизнеси, които ще успеят да „прескочат бариерата“на карантината.“, споделя Юлиян Бориславов, управител на хостинг компания ICN.Bg.

 

Какво ще бъде развитието на ситуацията с бизнеса в цял свят можем само да гадаем. Бизнесът все пак трябва да подходи отговорно и да направи така, че хората да не бъдат лишени от елементарните си човешки нужди и услуги, които могат да им се осигурят дистанционно онлайн. Компаниите трябва да инвестират в онлайн продажбите, като в основна част на техните универсални канали за дистрибуция. За тази цел е необходимо да се подсигури преди всичко качеството на стоките, продавани онлайн.

ICN.BG

/ПП/