Пътищата на Европа стават по-безопасни, но броят на смъртните случаи е неприемливо висок

OT 16:36:01 11-06-2020
PA1635OT.038
СЪОБЩЕНИЕ ЗА МЕДИИТЕ

Пътищата на Европа стават по-безопасни,
но броят на смъртните случаи
е неприемливо висок


София, 11 юни 2020 г.
Пътищата на Европа стават по-безопасни, но броят на смъртните случаи е неприемливо висок
По предварителни данни, публикувани днес от Европейската комисия, през 2019 г. по пътищата на ЕС са загинали по-малко хора в сравнение с предходните години. Приблизително 22 800 души са загинали при пътнотранспортни произшествия през миналата година, което представлява почти 7 000 по-малко смъртни случая, отколкото през 2010 г., т.е. намаление с 23 %. В сравнение с 2018 г. броят на жертвите е спаднал с 2 %. Когато става въпрос за пътна безопасност, Европа остава най-безопасният регион в света, със средно 51 смъртни случая по пътищата на един милион жители.
Въпреки че основната тенденция остава низходяща, като осем държави членки регистрираха своите най-ниски равнища на смъртност през 2019 г., напредъкът в повечето държави се забави, поради което целта на ЕС за намаляване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата през периода от 2010 г. до края на 2020 г. няма да бъде постигната. 2020 г. все пак може да се открои значително на този фон, тъй като има признаци, че броят на смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия вероятно ще спадне съществено с оглед на мерките, предприети за справяне с коронавируса; това обаче няма да е достатъчно за постигане на целта.
Като част от политическата рамка на ЕС в областта на пътната безопасност за периода 2021-2030 г., през идното десетилетие ЕС си поставя нова цел за намаляване с 50 % до 2030 г. на смъртните случаи, а за първи път - и на тежките наранявания. С Декларацията от Стокхолм от февруари 2020 г. се проправя пътят за по-нататъшен глобален политически ангажимент за следващото десетилетие.
Комисарят по въпросите на транспорта Адина Вълян заяви: "Твърдо съм решена по време на моя мандат ЕС да засили ролята си на световен лидер в областта на пътната безопасност. С излизането от кризата с коронавируса трябва да насочим усилията си за възстановяване към по-устойчиво, по-цифровизирано и по-безопасно бъдеще. Продължаваме към целта си за "нулева смъртност" - нула смъртни случаи по пътищата до 2050 г. - чрез цялостно прилагане на подхода "безопасна система" в ЕС: по-безопасни превозни средства, по-безопасна инфраструктура, по-добро използване на предпазни средства, по-ниски скорости и по-добри грижи след пътнотранспортни произшествия. Ще направим законодателството по-ефективно, например в по-строгото трансгранично правоприлагане при пътнотранспортни нарушения и цифровизацията на
свидетелствата за управление на пътни превозни средства. Трябва да сме креативни в отговор на коронавируса, например да организираме градската мобилност по нов начин, както и да разработим нови начини за работа в областта на пътната безопасност, за да помогнем на всички държави членки, особено на тези със сравнително ниско ниво на пътна безопасност, да се учат едни от други, за да постигнем по-голяма безопасност за нашите пътища и граждани".
Въз основа на предварителните данни през 2019 г. осем държави членки са отчели най-ниския досега брой жертви. Въпреки че ситуацията с пътната безопасност в държавите членки е сходна, все още се отчитат четири пъти повече смъртни случаи по пътищата в държавата с най-лоши резултати, отколкото в тази с най-добри. Най-безопасните са били пътищата в Швеция (22 смъртни случая/милион жители) и Ирландия (29/милион), докато Румъния (96/милион), България (89/милион) и Полша (77/милион) отчитат най-високите проценти на смъртност през 2019 г. Средната стойност за ЕС е била 51 смъртни случая на един милион жители.
В сравнение с 2018 г. най-големият спад в броя на смъртните случаи по пътищата е бил в Швеция (-32 %, въпреки че през предходната година е имало увеличение с 28 %), Финландия (-14 %) и Латвия (-12 %) (тази класация изключва държавите с по-малко от 100 смъртни случая годишно). От друга страна в Дания се наблюдава рязко увеличение с 20 %, а в 12 държави от ЕС-27 през 2019 г. не е отчетено намаляване на смъртните случаи по пътищата. В ЕС като цяло броят на жертвите е спаднал с 2 %.
В по-дългосрочен план - между 2010 г. и 2019 г. - броят на смъртните случаи по пътищата на Европа е спаднал с 23 %, но все още изоставаме от целта си за намаляване с 50 % на смъртните случаи в ЕС за периода 2010-2020 г. Някои държави обаче отбелязаха огромен напредък - Гърция, Испания, Португалия, Ирландия, трите балтийски държави (Латвия, Литва и Естония) и Хърватия отбелязаха по-висок от средния спад (от 30 до 40 %) в броя на смъртните случаи по техните пътища.
Някои уязвими участници в движението по пътищата са представени непропорционално в статистическите данни за смъртните случаи, което предполага необходимост от по-целенасочени действия: между 2010 г. и 2018 г. броят на пътниците в превозни средства, загинали по градските пътища, е намалял с 28 %, броят на смъртните случаи на пешеходци е намалял много по-малко (18 %), а броят на смъртните случаи на велосипедисти всъщност се е увеличил с 1 %.
Освен смъртните случаи, ЕС иска също така да намали и броя на тежките наранявания: смята се, че за всеки изгубен живот още петима души претърпяват сериозни наранявания с променящи живота им последствия (около 120 000 души през 2019 г.). В допълнение към последствията в емоционален план и тези, свързани с качеството на живот, тежките наранявания често имат по-висока цена за обществото, отколкото смъртните случаи, поради дългосрочната необходимост от възстановяване и здравни грижи. Следва да се припомни, че външните разходи при пътнотранспортни произшествия се оценяват на около 280 милиарда евро или около 2 % от БВП на ЕС.
Контекст
В своя стратегически план за действие относно пътната безопасност и политическата рамка за периода 2021 - 2030 г. Комисията представи амбициозни планове за пътната безопасност, за да постигне дългосрочната си цел за нулева смъртност по пътищата до 2050 г. ("нулева смъртност").
Наред с други неотдавнашни действия миналата година Комисията стартира две инициативи, за да помогне за преодоляването на различията в показателите за пътна безопасност между отделните държави - членки на ЕС, които остават значителни, въпреки че намаляват. Тригодишната програма на ЕС за обмен в областта на пътната безопасност е програма за изграждане на капацитет със съвместни дейности, в рамките на която 12 държави започнаха да обменят най-добри практики във връзка с пътната безопасност. Платформата за по-безопасен транспорт представлява "обслужване на едно гише", чието начало беше поставено от Комисията и Европейската инвестиционна банка с цел предоставяне на технически и финансови съвети относно пътната безопасност. В перспектива Комисията понастоящем прави оценка на това дали да преразгледа законодателството относно свидетелствата за управление на пътни превозни средства и оценява възможностите за подобряване на ефективността на Директивата за трансграничното правоприлагане при пътнотранспортни нарушения.
За повече информация
ИНФОРМАЦИОННА БЕЛЕЖКА: Актуални политически инициативи и статистически данни за пътната безопасност
Работа на Комисията в областта на пътната безопасност и статистика за пътната безопасност в ЕС
Смъртни случаи по пътищата на един милион жители - предварителни данни за 2019 г. [1] 2010 г. 2018 г. 2019 г. % изменение 2018 г.-2019 г. % изменение 2010 г.-2019 г.
Белгия 77 53 56 6 % -24 %
България 105 87 89 3 % -19 %
Чехия 77 62 58 -6 % -23 %
Дания 46 30 35 20 % -20 %
Германия 45 40 37 -7 % -16 %
Естония 59 51 39 -22 % -34 %
Ирландия 47 29 29 1 % -33 %
Гърция 113 65 65 -1 % -45 %
Испания 53 39 36 -6 % -31 %
Франция 64 49 48 0 % -19 %
Хърватия 99 77 73 -6 % -30 %
Италия 70 55 55 -1 % -20 %
Кипър 73 57 59 6 % -13 %


COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu/ПА/