Съобщение за медиите . .
OT 15:36:02 31-07-2020
PA1534OT.028
COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu
Съобщение за медиите
.
.
Уважаеми колеги,
Миналата седмица Европейската комисия прие нова стратегия на ЕС за Съюза на сигурност за периода 2020-2025 г. В стратегията се определят инструментите и мерките, с които да се гарантира сигурност в нашата физическа и цифрова среда, в области като борбата с тероризма и организираната престъпност, предотвратяването и разкриването на хибридните заплахи и повишаването на устойчивостта на критичната ни инфраструктура и насърчаването на киберсигурността.
Комисията също така представи три незабавни инициативи за изпълнение на Стратегията за Съюза на сигурност:
- Стратегия на ЕС за по-ефективна борба със сексуалното насилие над деца;
- Нова програма и план за действие на ЕС относно наркотиците, и
- План за действие на ЕС относно трафика на огнестрелни оръжия.
В тази връзка в прикачения файл изпращаме информационен документ по темата.
С уважение,
Отдел "Преса и медии"
Представителство на Европейската комисия в България
Европейска комисия
Генерална дирекция "Комуникации"
Представителство в България
ул. "Г.С. Раковски" 124
1000 София/България
+359 2-9335252
comm-rep-sof@ec.europa.eu
Интернет страница: http://ec.europa.eu/bulgaria
Facebook: http://facebook.com/ECinBulgaria
Twitter: http://twitter.com/ECinBulgaria
Европейската комисия е отговорна за защитата на личните данни. Всички лични данни се обработват съгласно Регламент (ЕС) 2018/1725.
Стратегия на ЕС за по-ефективна борба срещу сексуалното насилие над деца
Защо Комисията предлага тази стратегия?
Борбата срещу сексуалното насилие над деца е приоритет за ЕС. Сексуалното малтретиране на деца зачестява по време на пандемията, тъй като и децата, и насилниците прекарват повече време онлайн.
През последните години е установено драматично увеличение на сексуалното насилие над деца в ЕС. Националният център за изчезнали и експлоатирани деца в САЩ отбелязва увеличение в ЕС от 23 000 докладвани случая за сексуално малтретиране на деца в интернет през 2010 г. до над 725 000 през 2019 г., което включва повече от 3 милиона изображения и видеоклипове. Подобно увеличение се случва и в световен мащаб: от 1 милион докладвани случая през 2010 г. до почти 17 милиона през 2019 г., включващи близо 70 милиона изображения и видеоклипове. По-голямата част от тези случаи са при електронна комуникация. Според Internet Watch Foundation ЕС се е превърнал в най-големия център за разпространяване на материали свързани със сексуални злоупотреби с деца в световен мащаб.
Стратегията на ЕС представлява рамка за цялостен отговор на нарастващата заплаха от сексуално насилие над деца, както в интернет, така и извън мрежата. Тази стратегия ще бъде референтната рамка за действията на ЕС в борбата срещу тези престъпления през следващите 5 години.
Стратегията е отговор на призивите за конкретни действия от страна на гражданите, Европейския парламент и Европейския съвет. На глобално ниво заинтересованите страни призоваха за по-строг подход в множество форуми, по-специално на срещата на върха през декември 2019 г. на Глобалния алианс WePROTECT за прекратяване на сексуалната експлоатация на деца онлайн.
Кои са основните действия по стратегията?
Стратегията определя 8 инициативи: 2
1. Осигуряване на пълно прилагане на действащото законодателство (Директива 2011/93 / ЕС);
2. Гарантиране, че законодателството на ЕС позволява ефективен отговор;
3. Определяне на законодателни пропуски, най-добри практики и приоритетни действия;
4. Укрепване на усилията за правоприлагане на национално и европейско равнище;
5. Предоставяне на възможност на държавите-членки да защитават по-добре децата чрез превенция;
6. Европейски център за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца;
7. Стимулиране на усилията на индустрията за осигуряване на защита на децата в техните продукти; и
8. Подобряване на защитата на децата в световен мащаб чрез многостранно сътрудничество.
Как ще функционира новият Европейски център за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца?
Нов Европейски център ще окаже подкрепа на държавите членки в борбата срещу сексуалното насилие над деца и ще осигури координация за максимално увеличаване на усилията в три области:
? Подкрепа за правоприлагането: Центърът ще получава доклади във връзка със сексуално насилие над деца в ЕС от дружества и когато е приложимо, ще ги предава на органите на реда за действие. Това ще повиши отчетността и прозрачността, като спомогне да се гарантира, че няма погрешно премахване или докладване на законно съдържание, както и като получава и разглежда жалби от потребители, които смятат, че тяхното онлайн съдържание е било премахнато по погрешка.
? Превенция: Подпомагайки страните членки и улеснявайки координацията, центърът ще се превърне в място за свързване, разработване и разпространяване на научни изследвания и опит. Това ще насърчи диалога между заинтересованите страни и ще осигури информация за създателите на политики на национално и европейско равнище.
? Помощ за жертвите: Национални органи и глобални експерти ще работят заедно, за да гарантират, че жертвите получават подходящата помощ, включително чрез научни изследвания в подкрепа на политиката за помощ на жертвите. Центърът ще подпомага и жертвите в усилията им да премахват своите изображения и видеоматериали, за да гарантират неприкосновеността на личния си живот, включително чрез проактивно търсене на материали и уведомяване на дружествата.
Центърът ще използва най-добрите практики и извлечените поуки от подобни инициативи по света, като Националния център за изчезнали и експлоатирани деца в САЩ, Канадския център за закрила на детето и Австралийския център за експлоатация на деца. 3
Кога ще бъде създаден Европейският център за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца?
Комисията ще извърши оценка на въздействието, като незабавно ще започне проучване, за да се определи най-добрият начин за евентуалното създаване на центъра. Комисията ще работи в тясно сътрудничество с Европейския парламент и държавите членки, за да проучи различните варианти за изпълнение, включително и да използва съществуващи структури за функциите на центъра, когато това е уместно. Тази подготвителна работа ще бъде извършена с цел максимално увеличаване на добавената стойност, ефективността и устойчивостта на центъра.
Как ще действа мрежата за превенция?
Мрежата за превенция ще позволи на практикуващи и изследователи от цяла Европа да подкрепят държавите членки чрез създаването на благоприятен цикъл от практики за изследвания и изследвания на практика. Мрежата ще следва научен подход към превенцията. Тя ще има силен акцент върху програмите за превенция на нарушители и хора, които се опасяват, че може да станат такива, тъй като това е областта, в която държавите членки имат най-много проблеми. Гледните точки и мненията на жертвите ще бъдат включени в работата на мрежата. Тя ще подкрепя също така усилията на държавите членки за превенция при случаи на организации, които работят с деца, и за повишаване на осведомеността чрез създаване на целенасочени медийни кампании и учебни материали.
Пречка ли е криптирането от край до край в борбата със сексуалното насилие над деца онлайн?
Въвеждането на криптиране от край до край, макар полезно за осигуряването на поверителност и сигурност на комуникациите, улеснява достъпа на извършителите до сигурни канали, където те могат да скрият действията си, като например търговия с изображения и видео, от органите на реда. Използването на криптиране за криминални цели трябва да бъде разгледано чрез решения, които да позволят на компаниите да откриват и съобщават за сексуална злоупотреба с деца в криптирани от край до край електронни съобщения. Всяко решение би трябвало да гарантира както поверителност на комуникациите, така и защита на децата от сексуално насилие и сексуална експлоатация, както и защитата на личния живот на деца, включени в материали с детска порнография.
В рамките на интернет форума на ЕС Комисията стартира експертен процес с индустрията, за да планира и предварително оцени до края на 2020 г. възможните технически решения за откриване и докладване на сексуална злоупотреба с деца в криптирани от край до край електронни комуникации, и за справяне с регулаторни и оперативни предизвикателства, и възможности в борбата с тези престъпления.
Как тази стратегия ще надгради досегашната работа в тази област? 4
Повече от 20 години ЕС предоставя финансиране, подкрепя диалога със заинтересованите страни и допринася за правната рамка за по-безопасна онлайн среда за деца и младежи. Нито един участник не може да пребори сексуалното насилие над деца сам: сътрудничеството на европейско и международно ниво е от ключово значение, за да се оползотворят взаимодействията и споделянето на опит и най-добри практики. Само широкообхватен и взаимно допълващ се набор от технически и правни мерки могат да направят тази борба по-ефективна, и да доведат до по-интегриран и по-добре координиран подход. По-специално новата предложена стратегия допълва Европейската стратегия за по- добър интернет за децата.
Как тази инициатива е свързана със Закона за цифровите услуги?
Както беше обявено в политическите насоки на председателя фон дер Лайен и в Съобщението относно изграждането на Европа в областта на цифровите технологии, Законът за цифровите услуги ще подобри правилата за безопасност и отговорност в онлайн- и други цифрови услуги. В момента се провежда обществена консултация с цел получаване на обратна информация от всички заинтересовани страни. След тази консултация Комисията ще реши кой е най-подходящият път напред, включително относно степента, в която специфичните за сектора въпроси следва да бъдат обхванати.
Програма на ЕС и План за действие относно наркотиците за периода 2021-2025 г.
Какви ще бъдат приоритетите, когато става въпрос за справяне с незаконните наркотици?
Програмата на ЕС за борба с наркотиците определя рамката за политиката на ЕС в областта на наркотиците през следващите 5 години и има за цел да насочва държавите членки към постигането на по-добра защита на гражданите в контекста на сложните предизвикателства, свързани с незаконните наркотици.
Програмата предлага основан на факти, мултидисциплинарен научен подход, който обхваща както търсенето на наркотици, така и намаляването на предлагането на наркотици.
Програмата определя 8 стратегически приоритета, свързани със сигурността, превенцията и здравето:
1. Прекъсване дейността и елиминиране на основни високорискови, свързани с наркотици организирани престъпни групи, опериращи в държави членки на ЕС и адресиране на връзките с други заплахи за сигурността;
2. Засилване на разкриването на незаконен трафик на наркотици и прекурсори на наркотични вещества в пунктовете за влизане и излизане на ЕС;
5
3. Повишаване на ефективния мониторинг на логистични и цифрови канали, използвани за разпространение на наркотици със среден и малък обем, и увеличаване на изземването на незаконни вещества, пренесени контрабандно по тези канали в тясно сътрудничество с частния сектор;
4. Прекратяване на производството и преработката на наркотици, предотвратяване на разпространението и трафика на наркопрекурсори за незаконно производство на наркотици и премахване на незаконното култивиране;
5. Предотвратяване на употребата на наркотици, засилване на превенцията на престъпността и повишаване на осведомеността за вредното въздействие на наркотиците върху граждани и общности;
6. Увеличаване на достъпа до възможности за лечение на хора, които са претърпели вреди от употребата на вещества;
7. Повишаване на ефективността на интервенциите за намаляване на риска и вредите, за да бъде защитено здравето на употребяващите наркотици и обществеността;
8. Разработване на балансирана намеса относно употребата на наркотици в затворите (намаляване на търсенето и ограничаване на предлагането).
В плана за действие, придружаващ програмата, са изложени конкретни мерки за изпълнението на тези приоритети.
Комисията ще наблюдава постигнатия напредък при изпълнението на програмата и плана за действие чрез различни показатели.
Какво е ново в програмата на ЕС за борба с наркотиците?
Програмата и Планът за действие на ЕС относно наркотиците са насочени към засилената съвместна престъпност на организираните престъпни групи и техните адаптивни методи на работа, ролята на ЕС като производител и износител на наркотици, повишените равнища на насилие и корупция, които дават възможност за търговия с наркотици, технологични предпоставки като платформи за онлайн търговия в тъмната мрежа, криптовалути и технологии за криптиране за закупуването/продажбата на лекарства, нови модели на употреба на наркотици между младите хора и застаряващото население, различията между половете, както и социалните и екологичните последици.
Програмата също така обхваща непреките въздействия на пазарите на наркотици, като например екологичните аспекти, свързани с незаконното изхвърляне на химикали в резултат на производството на наркотици в ЕС. В програмата се взема предвид равенството между половете, като се установяват и преодоляват пречките, пред които са изправени жените, търсещи лечение за наркозависимости, и се разглеждат въпросите, свързани с шофирането под въздействието на наркотици, както и употребата на наркотици в затворите.
Програмата също така опростява мониторинга на напредъка чрез въвеждане на показатели за изпълнението, свързани с всеки приоритет. 6
Защо да се борим срещу наличието на наркотици и да противодействаме на трафика им на равнището на ЕС?
Пазарите на наркотици и организираните престъпни групи не познават граници и призовават за действия на европейско равнище за справяне с въздействието им върху сигурността и здравето. Програмата и планът за действие на ЕС относно наркотиците насърчават координацията между органите на реда, органите в съдебната система, митниците и органите за граничен контрол; осигуряват мониторинга на интернет и тъмните пазари на наркотици; и адресират връзките с други заплахи за сигурността на ЕС като трафика на хора и тероризма. Сътрудничеството между ЕС, трети страни и региони и международни организации също е от решаващо значение и ЕС следва да говори с един глас на международни форуми, като настоява за основан на доказателства интегриран и балансиран подход.
План за действие на ЕС относно трафика на огнестрелни оръжия за периода 2025-2020 г.
Защо е нужен нов план за действие?
От 2009 г. 23 масови престрелки са убили 341 души в Европа. Крайните десни активисти са все повече под светлината на прожекторите за натрупването на такива оръжия. В същото време се смята, че 35 милиона незаконни огнестрелни оръжия са в ръцете на цивилни в ЕС. Информацията за тази заплаха е непълна и не разчита на солидни, съпоставими данни. В зона без вътрешни граници ЕС играе активна роля срещу тази опасност. Въпреки това, правният контрол на огнестрелни оръжия, както и полицейското сътрудничество и разследванията срещу трафика на оръжия трябва да бъдат подобрени. Новите заплахи и начините за справяне с тях, които трябва да бъдат разгледани, включват:
? Трафик на огнестрелни оръжия в ЕС чрез бързи пратки;
? Контрабанда чрез автомобили и автобуси, известна като "ant-trade";
? Внос и трансфер в рамките на ЕС на алармени и сигнални оръжия, които лесно могат да бъдат превърнати в смъртоносни огнестрелни оръжия;
? Останали законодателни несъответствия между държавите членки, тъй като някои оръжия все още са свободно достъпни (например оръжия "Флобер", първоначално предназначени за развлекателна стрелба на закрито);
? Внос на частично готови оръжия, които се сглобяват у дома и 3D принтиране на огнестрелни оръжия (за полимерни или дори метални части).
Какво е ново, в сравнение с предишните планове за действие?
Комисията предлага да се определят показатели за ефективност за ЕС и държавите членки, вдъхновени от разработените от партньорите от Западните Балкани най-добри практики. Те се отнасят по-специално до съответствието на националното законодателство с правото на 7
ЕС, както и до броя конфискации на огнестрелни оръжия, на случаите и присъдите за трафик на огнестрелни оръжия, на лицензите за износ и проверките на пратки, на броя създадени координационни звена за огнестрелни оръжия и броя на оръжията - предадени, легализирани, дезактивирани или унищожени и т.н.
По отношение на сътрудничеството между ЕС и Югоизточна Европа, Комисията предлага рационализирана структура на координация, за да могат държавите и международните организации да подкрепят дейности в Югоизточна Европа. Това трябва да избягва някои от съществуващите припокривания и да гарантира по-добра информация за всички партньори.
Съществува ли припокриване между настоящия план за действие и Пътната карта за устойчиво решение за незаконното притежаване, злоупотребата и трафика на малки оръжия и леки въоръжения (МОЛВ) и боеприпаси за тях в Западните Балкани до 2024 г.?
Не. Настоящият план за действие включва в рамката на ЕС междуправителствената инициатива на Пътната карта за Западните Балкани от 2018 г. Това интегриране е в отговор на настойчиво искане от страна на всички партньори (вж. по-специално заключенията на Съвета от 5 юни 2020 г. относно засилването на сътрудничеството с партньорите от Западните Балкани в областта на миграцията и сигурността). Планът осигурява легитимност на инициативата на равнище ЕС и създава възможност за опростяване на процесите и засилване на координацията между всички участници. В него също така се подчертава важността на трафика на огнестрелни оръжия за вътрешната сигурност на ЕС, като планът надхвърля подходите на външната политика. Настоящият план за действие не засяга начина, по който партньорите от Западните Балкани са започнали да прилагат Пътната карта и да докладват по нея, което остава непроменено.
----------------------------
За повече информация
Съобщение за медиите: Стратегия на ЕС за Съюза на сигурност: свързване на точките в нова екосистема на сигурността
Съобщение за медиите: Постигане на целите на Съюза на сигурност: инициативи за борба със сексуалното насилие над деца, наркотиците и незаконните огнестрелни оръжия
Съобщение относно Стратегията на ЕС за Съюза на сигурност
Съобщение относно Стратегията на ЕС за по-ефективна борба със сексуалното насилие над деца
Съобщение относно програмата и плана за действие на ЕС относно наркотиците за периода 2021-2025 г.
Съобщение относно плана за действие на ЕС относно трафика на огнестрелни оръжия за периода 2020-2025 г.
Съюз на сигурност - уебсайт на Комисията
/ПА/
PA1534OT.028
COMM-REP-BG-PRESS@ec.europa.eu
Съобщение за медиите
.
.
Уважаеми колеги,
Миналата седмица Европейската комисия прие нова стратегия на ЕС за Съюза на сигурност за периода 2020-2025 г. В стратегията се определят инструментите и мерките, с които да се гарантира сигурност в нашата физическа и цифрова среда, в области като борбата с тероризма и организираната престъпност, предотвратяването и разкриването на хибридните заплахи и повишаването на устойчивостта на критичната ни инфраструктура и насърчаването на киберсигурността.
Комисията също така представи три незабавни инициативи за изпълнение на Стратегията за Съюза на сигурност:
- Стратегия на ЕС за по-ефективна борба със сексуалното насилие над деца;
- Нова програма и план за действие на ЕС относно наркотиците, и
- План за действие на ЕС относно трафика на огнестрелни оръжия.
В тази връзка в прикачения файл изпращаме информационен документ по темата.
С уважение,
Отдел "Преса и медии"
Представителство на Европейската комисия в България
Европейска комисия
Генерална дирекция "Комуникации"
Представителство в България
ул. "Г.С. Раковски" 124
1000 София/България
+359 2-9335252
comm-rep-sof@ec.europa.eu
Интернет страница: http://ec.europa.eu/bulgaria
Facebook: http://facebook.com/ECinBulgaria
Twitter: http://twitter.com/ECinBulgaria
Европейската комисия е отговорна за защитата на личните данни. Всички лични данни се обработват съгласно Регламент (ЕС) 2018/1725.
Стратегия на ЕС за по-ефективна борба срещу сексуалното насилие над деца
Защо Комисията предлага тази стратегия?
Борбата срещу сексуалното насилие над деца е приоритет за ЕС. Сексуалното малтретиране на деца зачестява по време на пандемията, тъй като и децата, и насилниците прекарват повече време онлайн.
През последните години е установено драматично увеличение на сексуалното насилие над деца в ЕС. Националният център за изчезнали и експлоатирани деца в САЩ отбелязва увеличение в ЕС от 23 000 докладвани случая за сексуално малтретиране на деца в интернет през 2010 г. до над 725 000 през 2019 г., което включва повече от 3 милиона изображения и видеоклипове. Подобно увеличение се случва и в световен мащаб: от 1 милион докладвани случая през 2010 г. до почти 17 милиона през 2019 г., включващи близо 70 милиона изображения и видеоклипове. По-голямата част от тези случаи са при електронна комуникация. Според Internet Watch Foundation ЕС се е превърнал в най-големия център за разпространяване на материали свързани със сексуални злоупотреби с деца в световен мащаб.
Стратегията на ЕС представлява рамка за цялостен отговор на нарастващата заплаха от сексуално насилие над деца, както в интернет, така и извън мрежата. Тази стратегия ще бъде референтната рамка за действията на ЕС в борбата срещу тези престъпления през следващите 5 години.
Стратегията е отговор на призивите за конкретни действия от страна на гражданите, Европейския парламент и Европейския съвет. На глобално ниво заинтересованите страни призоваха за по-строг подход в множество форуми, по-специално на срещата на върха през декември 2019 г. на Глобалния алианс WePROTECT за прекратяване на сексуалната експлоатация на деца онлайн.
Кои са основните действия по стратегията?
Стратегията определя 8 инициативи: 2
1. Осигуряване на пълно прилагане на действащото законодателство (Директива 2011/93 / ЕС);
2. Гарантиране, че законодателството на ЕС позволява ефективен отговор;
3. Определяне на законодателни пропуски, най-добри практики и приоритетни действия;
4. Укрепване на усилията за правоприлагане на национално и европейско равнище;
5. Предоставяне на възможност на държавите-членки да защитават по-добре децата чрез превенция;
6. Европейски център за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца;
7. Стимулиране на усилията на индустрията за осигуряване на защита на децата в техните продукти; и
8. Подобряване на защитата на децата в световен мащаб чрез многостранно сътрудничество.
Как ще функционира новият Европейски център за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца?
Нов Европейски център ще окаже подкрепа на държавите членки в борбата срещу сексуалното насилие над деца и ще осигури координация за максимално увеличаване на усилията в три области:
? Подкрепа за правоприлагането: Центърът ще получава доклади във връзка със сексуално насилие над деца в ЕС от дружества и когато е приложимо, ще ги предава на органите на реда за действие. Това ще повиши отчетността и прозрачността, като спомогне да се гарантира, че няма погрешно премахване или докладване на законно съдържание, както и като получава и разглежда жалби от потребители, които смятат, че тяхното онлайн съдържание е било премахнато по погрешка.
? Превенция: Подпомагайки страните членки и улеснявайки координацията, центърът ще се превърне в място за свързване, разработване и разпространяване на научни изследвания и опит. Това ще насърчи диалога между заинтересованите страни и ще осигури информация за създателите на политики на национално и европейско равнище.
? Помощ за жертвите: Национални органи и глобални експерти ще работят заедно, за да гарантират, че жертвите получават подходящата помощ, включително чрез научни изследвания в подкрепа на политиката за помощ на жертвите. Центърът ще подпомага и жертвите в усилията им да премахват своите изображения и видеоматериали, за да гарантират неприкосновеността на личния си живот, включително чрез проактивно търсене на материали и уведомяване на дружествата.
Центърът ще използва най-добрите практики и извлечените поуки от подобни инициативи по света, като Националния център за изчезнали и експлоатирани деца в САЩ, Канадския център за закрила на детето и Австралийския център за експлоатация на деца. 3
Кога ще бъде създаден Европейският център за предотвратяване и борба със сексуалното насилие над деца?
Комисията ще извърши оценка на въздействието, като незабавно ще започне проучване, за да се определи най-добрият начин за евентуалното създаване на центъра. Комисията ще работи в тясно сътрудничество с Европейския парламент и държавите членки, за да проучи различните варианти за изпълнение, включително и да използва съществуващи структури за функциите на центъра, когато това е уместно. Тази подготвителна работа ще бъде извършена с цел максимално увеличаване на добавената стойност, ефективността и устойчивостта на центъра.
Как ще действа мрежата за превенция?
Мрежата за превенция ще позволи на практикуващи и изследователи от цяла Европа да подкрепят държавите членки чрез създаването на благоприятен цикъл от практики за изследвания и изследвания на практика. Мрежата ще следва научен подход към превенцията. Тя ще има силен акцент върху програмите за превенция на нарушители и хора, които се опасяват, че може да станат такива, тъй като това е областта, в която държавите членки имат най-много проблеми. Гледните точки и мненията на жертвите ще бъдат включени в работата на мрежата. Тя ще подкрепя също така усилията на държавите членки за превенция при случаи на организации, които работят с деца, и за повишаване на осведомеността чрез създаване на целенасочени медийни кампании и учебни материали.
Пречка ли е криптирането от край до край в борбата със сексуалното насилие над деца онлайн?
Въвеждането на криптиране от край до край, макар полезно за осигуряването на поверителност и сигурност на комуникациите, улеснява достъпа на извършителите до сигурни канали, където те могат да скрият действията си, като например търговия с изображения и видео, от органите на реда. Използването на криптиране за криминални цели трябва да бъде разгледано чрез решения, които да позволят на компаниите да откриват и съобщават за сексуална злоупотреба с деца в криптирани от край до край електронни съобщения. Всяко решение би трябвало да гарантира както поверителност на комуникациите, така и защита на децата от сексуално насилие и сексуална експлоатация, както и защитата на личния живот на деца, включени в материали с детска порнография.
В рамките на интернет форума на ЕС Комисията стартира експертен процес с индустрията, за да планира и предварително оцени до края на 2020 г. възможните технически решения за откриване и докладване на сексуална злоупотреба с деца в криптирани от край до край електронни комуникации, и за справяне с регулаторни и оперативни предизвикателства, и възможности в борбата с тези престъпления.
Как тази стратегия ще надгради досегашната работа в тази област? 4
Повече от 20 години ЕС предоставя финансиране, подкрепя диалога със заинтересованите страни и допринася за правната рамка за по-безопасна онлайн среда за деца и младежи. Нито един участник не може да пребори сексуалното насилие над деца сам: сътрудничеството на европейско и международно ниво е от ключово значение, за да се оползотворят взаимодействията и споделянето на опит и най-добри практики. Само широкообхватен и взаимно допълващ се набор от технически и правни мерки могат да направят тази борба по-ефективна, и да доведат до по-интегриран и по-добре координиран подход. По-специално новата предложена стратегия допълва Европейската стратегия за по- добър интернет за децата.
Как тази инициатива е свързана със Закона за цифровите услуги?
Както беше обявено в политическите насоки на председателя фон дер Лайен и в Съобщението относно изграждането на Европа в областта на цифровите технологии, Законът за цифровите услуги ще подобри правилата за безопасност и отговорност в онлайн- и други цифрови услуги. В момента се провежда обществена консултация с цел получаване на обратна информация от всички заинтересовани страни. След тази консултация Комисията ще реши кой е най-подходящият път напред, включително относно степента, в която специфичните за сектора въпроси следва да бъдат обхванати.
Програма на ЕС и План за действие относно наркотиците за периода 2021-2025 г.
Какви ще бъдат приоритетите, когато става въпрос за справяне с незаконните наркотици?
Програмата на ЕС за борба с наркотиците определя рамката за политиката на ЕС в областта на наркотиците през следващите 5 години и има за цел да насочва държавите членки към постигането на по-добра защита на гражданите в контекста на сложните предизвикателства, свързани с незаконните наркотици.
Програмата предлага основан на факти, мултидисциплинарен научен подход, който обхваща както търсенето на наркотици, така и намаляването на предлагането на наркотици.
Програмата определя 8 стратегически приоритета, свързани със сигурността, превенцията и здравето:
1. Прекъсване дейността и елиминиране на основни високорискови, свързани с наркотици организирани престъпни групи, опериращи в държави членки на ЕС и адресиране на връзките с други заплахи за сигурността;
2. Засилване на разкриването на незаконен трафик на наркотици и прекурсори на наркотични вещества в пунктовете за влизане и излизане на ЕС;
5
3. Повишаване на ефективния мониторинг на логистични и цифрови канали, използвани за разпространение на наркотици със среден и малък обем, и увеличаване на изземването на незаконни вещества, пренесени контрабандно по тези канали в тясно сътрудничество с частния сектор;
4. Прекратяване на производството и преработката на наркотици, предотвратяване на разпространението и трафика на наркопрекурсори за незаконно производство на наркотици и премахване на незаконното култивиране;
5. Предотвратяване на употребата на наркотици, засилване на превенцията на престъпността и повишаване на осведомеността за вредното въздействие на наркотиците върху граждани и общности;
6. Увеличаване на достъпа до възможности за лечение на хора, които са претърпели вреди от употребата на вещества;
7. Повишаване на ефективността на интервенциите за намаляване на риска и вредите, за да бъде защитено здравето на употребяващите наркотици и обществеността;
8. Разработване на балансирана намеса относно употребата на наркотици в затворите (намаляване на търсенето и ограничаване на предлагането).
В плана за действие, придружаващ програмата, са изложени конкретни мерки за изпълнението на тези приоритети.
Комисията ще наблюдава постигнатия напредък при изпълнението на програмата и плана за действие чрез различни показатели.
Какво е ново в програмата на ЕС за борба с наркотиците?
Програмата и Планът за действие на ЕС относно наркотиците са насочени към засилената съвместна престъпност на организираните престъпни групи и техните адаптивни методи на работа, ролята на ЕС като производител и износител на наркотици, повишените равнища на насилие и корупция, които дават възможност за търговия с наркотици, технологични предпоставки като платформи за онлайн търговия в тъмната мрежа, криптовалути и технологии за криптиране за закупуването/продажбата на лекарства, нови модели на употреба на наркотици между младите хора и застаряващото население, различията между половете, както и социалните и екологичните последици.
Програмата също така обхваща непреките въздействия на пазарите на наркотици, като например екологичните аспекти, свързани с незаконното изхвърляне на химикали в резултат на производството на наркотици в ЕС. В програмата се взема предвид равенството между половете, като се установяват и преодоляват пречките, пред които са изправени жените, търсещи лечение за наркозависимости, и се разглеждат въпросите, свързани с шофирането под въздействието на наркотици, както и употребата на наркотици в затворите.
Програмата също така опростява мониторинга на напредъка чрез въвеждане на показатели за изпълнението, свързани с всеки приоритет. 6
Защо да се борим срещу наличието на наркотици и да противодействаме на трафика им на равнището на ЕС?
Пазарите на наркотици и организираните престъпни групи не познават граници и призовават за действия на европейско равнище за справяне с въздействието им върху сигурността и здравето. Програмата и планът за действие на ЕС относно наркотиците насърчават координацията между органите на реда, органите в съдебната система, митниците и органите за граничен контрол; осигуряват мониторинга на интернет и тъмните пазари на наркотици; и адресират връзките с други заплахи за сигурността на ЕС като трафика на хора и тероризма. Сътрудничеството между ЕС, трети страни и региони и международни организации също е от решаващо значение и ЕС следва да говори с един глас на международни форуми, като настоява за основан на доказателства интегриран и балансиран подход.
План за действие на ЕС относно трафика на огнестрелни оръжия за периода 2025-2020 г.
Защо е нужен нов план за действие?
От 2009 г. 23 масови престрелки са убили 341 души в Европа. Крайните десни активисти са все повече под светлината на прожекторите за натрупването на такива оръжия. В същото време се смята, че 35 милиона незаконни огнестрелни оръжия са в ръцете на цивилни в ЕС. Информацията за тази заплаха е непълна и не разчита на солидни, съпоставими данни. В зона без вътрешни граници ЕС играе активна роля срещу тази опасност. Въпреки това, правният контрол на огнестрелни оръжия, както и полицейското сътрудничество и разследванията срещу трафика на оръжия трябва да бъдат подобрени. Новите заплахи и начините за справяне с тях, които трябва да бъдат разгледани, включват:
? Трафик на огнестрелни оръжия в ЕС чрез бързи пратки;
? Контрабанда чрез автомобили и автобуси, известна като "ant-trade";
? Внос и трансфер в рамките на ЕС на алармени и сигнални оръжия, които лесно могат да бъдат превърнати в смъртоносни огнестрелни оръжия;
? Останали законодателни несъответствия между държавите членки, тъй като някои оръжия все още са свободно достъпни (например оръжия "Флобер", първоначално предназначени за развлекателна стрелба на закрито);
? Внос на частично готови оръжия, които се сглобяват у дома и 3D принтиране на огнестрелни оръжия (за полимерни или дори метални части).
Какво е ново, в сравнение с предишните планове за действие?
Комисията предлага да се определят показатели за ефективност за ЕС и държавите членки, вдъхновени от разработените от партньорите от Западните Балкани най-добри практики. Те се отнасят по-специално до съответствието на националното законодателство с правото на 7
ЕС, както и до броя конфискации на огнестрелни оръжия, на случаите и присъдите за трафик на огнестрелни оръжия, на лицензите за износ и проверките на пратки, на броя създадени координационни звена за огнестрелни оръжия и броя на оръжията - предадени, легализирани, дезактивирани или унищожени и т.н.
По отношение на сътрудничеството между ЕС и Югоизточна Европа, Комисията предлага рационализирана структура на координация, за да могат държавите и международните организации да подкрепят дейности в Югоизточна Европа. Това трябва да избягва някои от съществуващите припокривания и да гарантира по-добра информация за всички партньори.
Съществува ли припокриване между настоящия план за действие и Пътната карта за устойчиво решение за незаконното притежаване, злоупотребата и трафика на малки оръжия и леки въоръжения (МОЛВ) и боеприпаси за тях в Западните Балкани до 2024 г.?
Не. Настоящият план за действие включва в рамката на ЕС междуправителствената инициатива на Пътната карта за Западните Балкани от 2018 г. Това интегриране е в отговор на настойчиво искане от страна на всички партньори (вж. по-специално заключенията на Съвета от 5 юни 2020 г. относно засилването на сътрудничеството с партньорите от Западните Балкани в областта на миграцията и сигурността). Планът осигурява легитимност на инициативата на равнище ЕС и създава възможност за опростяване на процесите и засилване на координацията между всички участници. В него също така се подчертава важността на трафика на огнестрелни оръжия за вътрешната сигурност на ЕС, като планът надхвърля подходите на външната политика. Настоящият план за действие не засяга начина, по който партньорите от Западните Балкани са започнали да прилагат Пътната карта и да докладват по нея, което остава непроменено.
----------------------------
За повече информация
Съобщение за медиите: Стратегия на ЕС за Съюза на сигурност: свързване на точките в нова екосистема на сигурността
Съобщение за медиите: Постигане на целите на Съюза на сигурност: инициативи за борба със сексуалното насилие над деца, наркотиците и незаконните огнестрелни оръжия
Съобщение относно Стратегията на ЕС за Съюза на сигурност
Съобщение относно Стратегията на ЕС за по-ефективна борба със сексуалното насилие над деца
Съобщение относно програмата и плана за действие на ЕС относно наркотиците за периода 2021-2025 г.
Съобщение относно плана за действие на ЕС относно трафика на огнестрелни оръжия за периода 2020-2025 г.
Съюз на сигурност - уебсайт на Комисията
/ПА/