Доц. Мария Гайдарова: Правилната хидратация е ключова за добрия успех в училище

Доц. Мария Гайдарова: Правилната хидратация е ключова за добрия успех в училище

Едно от всеки пет деца забравя да пие вода в училище и в дома

Според доц. Мария Гайдарова, началник на Клиника по нефрология и хемодиализа към СБАЛДБ-ЕАД „Проф. Иван Митев“,хидратацията е от огромно значение за здравето на децата и на учениците от началния курс, които често забравят за водата и се нуждаят от напомняне от възрастните. Тя играе изключително важна роля за подобряване на концентрацията по време на уроците, както и за намаляване на нивата на стрес, за повече енергия и за по-силен имунитет.Българската педиатрична асоциация препоръчва изворната вода като най-добра опция за учениците в малките класове. Тя има ниска минерализация и се добива от чисти и съхранени извори в природата, което я превръща в особено полезен източник на хидратация. 

При по-малките обезводняването е бърз процес поради значителната активност в ежедневието им, както и заради по-голямата им потребност от вода спрямо теглото им. От голямо значение е да се изведат ползите от хидратацията на преден план, за да се стимулира редовният прием на вода при малките ученици. Независимо дали учат на чиновете си в училище, или на бюрото вкъщи, децата трябва да приемат необходимото количество вода, за да се чувстват свежи и енергични през целия ден.

Средно децата трябва да приемат около осем чаши вода на ден, но според проучване на Ашър Розингер, директор на Лабораторията по вода, здраве и хранене в Държавния университет в Пенсилвания, едно от всеки пет деца не пие вода в рамките на деня. В проучването се отбелязва също, че деца, които не са пили вода, консумират почти два пъти повече калории, отколкото онези, които пият вода. В тези случаи те получават повече от 10% от дневните си калории от подсладени напитки, а това не допринася към изграждането на здравословни навици.

По-добри ученици

Проучване на Университета на Илинойс открива свойствата на водата за подобряване на умението на децата да извършват няколко неща едновременно. Изследователите са разгледали резултатите на 75 деца в Илинойс на възраст между 9 и 11 години, като оценяват техните познавателни способности след пиене на различно количество вода. Ч. Хилман, професор в Североизточния университет в САЩ, доказва връзката между това колко вода са пили и колко бързо са могли да превключват между различни задачи. Освен това децата се съсредоточават по-добре, подобряват краткосрочната и дългосрочната си памет и увеличават времето, през което остават концентрирани.

Здрави супергерои

По време на пандемия е много важно да се грижим за имунната система на малките палавници. Водата подсилва имунитета на децата, който все още е в процес на изграждане, което ги прави по-уязвими на бактерии и вируси. Водата помага на клетките да се подсилят с кислород, като така се поддържа нормалното pH в организма.

Предпочитаният избор на хидратация

„Българската педиатрична асоциация препоръчва изворната вода като най-добър избор за хидратация при децата и бременните. Това, което прави изворната вода подходяща за децата и подрастващите, е нейната абсолютна чистота и възможност за неограничена употреба. Неслучайно тя държи първенството като идеалната напитка за малчуганите“, добавя доц. Гайдарова.

Пандемията поднесе много промени в семейната, работната и образователната среда. Онлайн уроците създадоха напълно нови навици на родителите и децата. И докато родителите често поставят бутилка изворна вода в раницата на детето си на път за училище, се случва да забравят за хидратацията у дома пред лаптопа, приемайки водата за даденост.

Специалистите съветват как да изградим устойчиви навици у децата да пият повече вода

  • В много от училищата по света се провежда инициативата „Звънецът на водата“ (Water Bell Ring), който да напомня на учениците да се хидратират през равни интервали от време, изграждайки този полезен навик у по-малките. Този вид „напомняне“ може да се превърне в забавно и полезно занимание за учениците.
  • Учителите в училище могат да дават добър пример на своите питомци. Възрастните хора са наясно с ползите и важността от хидратацията. Биха могли да държат бутилка вода пред себе си: на бюрото или пред виртуалната камера, като по този начин напомнят за редовния прием на вода.
  • Да не забравяме и кой подготвя раницата на малчуганите или се грижи за тях, докато учат онлайн. Родителите могат да се погрижат децата им да бъдат здрави, енергични и хидратирани през деня, като осигуряват наред с учебниците им бутилка с вода (за предпочитане е изворната предвид тяхната възраст) в чантата или пред лаптопа у дома.

Хидратацията е жизненоважна за човешкия организъм, най-вече за децата, които забравят да си я доставят сами. Възрастните, с които малките прекарват най-много време, са именно учителите и родителите. Те трябва винаги да бъдат насреща, за да им посочат правилния избор и начините за хидратация. Така учениците ще растат по-здрави, по-умни и по-жизнени.

 Доц. Мария Гайдарова

Доц. Мария Гайдарова завършва медицина в МУ – София през 1998 г. След дипломирането си започва работа в неотложното звено към XXV поликлиника, а по-късно работи като педиатър в Банка за майчина кърма, София. От 2002 г. е назначена за асистент към Отделението по диализа към Клиниката по детска нефрология и диализа в СБАЛДБ „Проф. д-р Иван Митев“ и Катедрата по педиатрия на МФ, МУ – София. От 2005 до 2014 г. е асистент и главен асистент в Клиниката по пулмология с интензивен сектор. От началото на 2015 г. е асистент в Клиниката по детска нефрология и диализа в СБАЛДБ „Проф. д-р Иван Митев“, като от 2016 г. до момента я оглавява.

Доц. Гайдарова има две специалности – по Детски болести (2007 г.) и по Детска нефрология и хемодиализа (2011 г.). През 2016 г. защитава дисертация на тема „Епидемиология, клинично протичане и прогностични фактори при острите нефрити в детска възраст“, а през 2017 г. придобива научна степен доцент.

От 2003 г. се занимава с преподавателска дейност. Води практически упражнения и лекции на студенти, специализанти и общопрактикуващи лекари, както и курсове по детска нефрология, абдоминална ехография и спешни състояния в медицината. Участва в изпитните комисии за специалност по педиатрия и детска нефрология.

Доц. Гайдарова е член на Българската педиатрична асоциация, Българския лекарски съюз, Българското нефрологично дружество, Европейската педиатрична асоциация, Европейската академия по педиатрия, Световната педиатрична организация. Научната й дейност е в областта на общата педиатрия и детската нефрология, на които е посветила над 45 научни труда.

 

ИНТЕРИМИДЖ

/Платена публикация/