Встъпителни бележки на управляващия директор на МВФ при откриването на програмата на Обединеното кралство по член IV и програмата за оценка на финансовия сектор през 2021 г.
OT 11:02:01 16-12-2021
ES1059OT.006
МВФ - Великобритания - Кристалина Георгиева
Встъпителни бележки на управляващия директор на МВФ
при откриването на програмата на Обединеното кралство по член IV
и програмата за оценка на финансовия сектор през 2021 г.
14 декември 2021 г.
Дами и господа,
По-рано днес имах отлична дискусия с министъра на финансите Сунак и управителя Бейли относно оценката ни за икономическите перспективи пред Обединеното кралство, като този път направихме и оценка на условията за финансова стабилност на Обединеното кралство в рамките на Програмата за оценка на финансовия сектор, която за последен път беше направена през 2016 г.
Позволете ми да започна с това, че макар годината да беше трудна за Обединеното кралство с пандемията и адаптацията след Брекзит, икономиката се оказа по-устойчива от очакваното. Основата за тази устойчивост дойде от бързата кампания за ваксиниране и силната координирана политическа подкрепа, въз основа на които производството и заетостта се върнаха близо до нивата отпреди пандемията, въпреки насрещните ветрове, пред които са изправени Обединеното кралство и светът. Финансовата стабилност беше съхранена. Силните политически рамки на Обединеното кралство бяха от решаващо значение за осигуряване на пространство, което да улесни впечатляващия и координиран политически отговор.
Въпреки това пандемията от Covid-19 и предизвиканите от нея промени няма да отшумят бързо . Те напрегнаха веригите за доставки, допринесоха за повишаване на цените и затегнаха пазарите на труда, оказвайки натиск върху инфлацията както в световен мащаб, така и в Обединеното кралство. А сега има нов вариант на Covid, който отново повишава несигурността и усложнява определянето на политиката.
Що се отнася до перспективите , ние все още виждаме силен растеж в краткосрочен план от около 6,8 % през 2021 г. и 5 % през 2022 г. в съответствие с прогнозите ни от октомврийското издание на Световната икономическа перспектива, но Omicron ще окаже известно въздействие в близък план, а инфлационният натиск през 2022 г. ще се задържи, като се очаква да достигне връхна точка от около 5? %. Рисковете през предстоящия период са значителни, а Омикрон внася и значителна несигурност.
За да обобщя нашите съвети , ще се спра на четири области:
Първо, макроикономическото управление в краткосрочен план
Паричната политика трябва да оттегли изключителната подкрепа, предоставена през 2020 г. При определяне на темпа на оттегляне на подкрепата политиците ще трябва да преценят рисковете за инфлацията и растежа.
Фискалната политика следва да запази важната си роля при реагирането на големи сътресения . Видяхме нейната ефикасност по време на пандемията, а в случай на нови широко разпространени задължителни затваряния по здравни причини вече има наръчник, който може да се използва отново. Тя би могла да играе роля и в отговор на настоящите дисбаланси между търсенето и предлагането.
Макропруденциалните политики ще трябва да се продължат да се прилагат с изключителна бдителност в период, в който реалните лихвени проценти са ниски, а поемането на риск - високо .
Второ, управлението на политиките в условията на по-висока несигурност
Макроикономическият занапред пейзаж вероятно ще бъде по-нестабилен . Нека само подчертая, че фискалната политика има ключова роля за справяне с нестабилността чрез автоматични фактори за стабилност. Те вече са на високо равнище в Обединеното кралство, но политиките за подкрепа на пандемията в областта на изграждането на умения и малкия бизнес следва да бъдат оценени като възможности те да придобият траен характер.
Трето, утвърждаване на политиките и запазване на пространството чрез силни рамки
Тук искам да подчертая, че нашата Оценка на финансовия сектор (FSAP) установи, че финансовата стабилност на банките и застрахователите в Обединеното кралство се е повишила след световната финансова криза . Днес системата е в по-добра позиция, отколкото по време на FSAP 2016 г., и е в състояние да посрещне краткосрочните макрофинансови предизвикателства.
Въпреки това финансовата система на Обединеното кралство е в процес на няколко важни структурни промени . Програмата за оценка задълбочи в тези области, включително по отношение на свързаните с климата финансови рискове и оповестявания.
Тя предполага необходимост от някои подобрения на политиката . Те биха могли да спомогнат за по-доброто управление на рисковете, включително продължаващото разширяване на обхвата и периметъра на мониторинга и анализа на системния риск и преодоляването на пропуските в данните за ефективен надзор на трансграничните рискове, свързани с небанкови институции (НБФИ).
И накрая, и това е важно, инициативата Building Back Better
Властите представиха и финансираха цялостна стратегия за растеж . Приветстваме стълбовете за растеж, които обхващат инфраструктурата, уменията и иновациите, както и стратегиите, като например "Изравняване" и "Нулева нетна стойност". Въпреки това следва да се търсят варианти за по-нататъшно увеличаване на усилията, подкрепени от събирането на допълнителни приходи.
Искам да подчертая, че стратегията за нулево нетно потребление е голямо постижение . Предстоят още стъпки и ние бихме насърчили властите да постигнат амбициозни резултати.
В заключение искам да кажа, че въпреки възобновения ръст на случаите с Covid-19, Обединеното кралство е напреднало в много отношения в сравнение с този период на миналата година . Сред основните моменти са успешната кампания за ваксинация - сега фокусирана върху бустерните дози - споразумението за търговия и сътрудничество, постигнато с ЕС, и много по-силната икономика и пазар на труда от очакваното. Вярвам, че с продължаващо сътрудничество и силна солидарност Обединеното кралство може да продължи напред по-добре, създавайки икономика, която е по-стабилна, устойчива и приобщаваща.
/ПЦ-МВФ/
/ЕС/
ES1059OT.006
МВФ - Великобритания - Кристалина Георгиева
Встъпителни бележки на управляващия директор на МВФ
при откриването на програмата на Обединеното кралство по член IV
и програмата за оценка на финансовия сектор през 2021 г.
14 декември 2021 г.
Дами и господа,
По-рано днес имах отлична дискусия с министъра на финансите Сунак и управителя Бейли относно оценката ни за икономическите перспективи пред Обединеното кралство, като този път направихме и оценка на условията за финансова стабилност на Обединеното кралство в рамките на Програмата за оценка на финансовия сектор, която за последен път беше направена през 2016 г.
Позволете ми да започна с това, че макар годината да беше трудна за Обединеното кралство с пандемията и адаптацията след Брекзит, икономиката се оказа по-устойчива от очакваното. Основата за тази устойчивост дойде от бързата кампания за ваксиниране и силната координирана политическа подкрепа, въз основа на които производството и заетостта се върнаха близо до нивата отпреди пандемията, въпреки насрещните ветрове, пред които са изправени Обединеното кралство и светът. Финансовата стабилност беше съхранена. Силните политически рамки на Обединеното кралство бяха от решаващо значение за осигуряване на пространство, което да улесни впечатляващия и координиран политически отговор.
Въпреки това пандемията от Covid-19 и предизвиканите от нея промени няма да отшумят бързо . Те напрегнаха веригите за доставки, допринесоха за повишаване на цените и затегнаха пазарите на труда, оказвайки натиск върху инфлацията както в световен мащаб, така и в Обединеното кралство. А сега има нов вариант на Covid, който отново повишава несигурността и усложнява определянето на политиката.
Що се отнася до перспективите , ние все още виждаме силен растеж в краткосрочен план от около 6,8 % през 2021 г. и 5 % през 2022 г. в съответствие с прогнозите ни от октомврийското издание на Световната икономическа перспектива, но Omicron ще окаже известно въздействие в близък план, а инфлационният натиск през 2022 г. ще се задържи, като се очаква да достигне връхна точка от около 5? %. Рисковете през предстоящия период са значителни, а Омикрон внася и значителна несигурност.
За да обобщя нашите съвети , ще се спра на четири области:
Първо, макроикономическото управление в краткосрочен план
Паричната политика трябва да оттегли изключителната подкрепа, предоставена през 2020 г. При определяне на темпа на оттегляне на подкрепата политиците ще трябва да преценят рисковете за инфлацията и растежа.
Фискалната политика следва да запази важната си роля при реагирането на големи сътресения . Видяхме нейната ефикасност по време на пандемията, а в случай на нови широко разпространени задължителни затваряния по здравни причини вече има наръчник, който може да се използва отново. Тя би могла да играе роля и в отговор на настоящите дисбаланси между търсенето и предлагането.
Макропруденциалните политики ще трябва да се продължат да се прилагат с изключителна бдителност в период, в който реалните лихвени проценти са ниски, а поемането на риск - високо .
Второ, управлението на политиките в условията на по-висока несигурност
Макроикономическият занапред пейзаж вероятно ще бъде по-нестабилен . Нека само подчертая, че фискалната политика има ключова роля за справяне с нестабилността чрез автоматични фактори за стабилност. Те вече са на високо равнище в Обединеното кралство, но политиките за подкрепа на пандемията в областта на изграждането на умения и малкия бизнес следва да бъдат оценени като възможности те да придобият траен характер.
Трето, утвърждаване на политиките и запазване на пространството чрез силни рамки
Тук искам да подчертая, че нашата Оценка на финансовия сектор (FSAP) установи, че финансовата стабилност на банките и застрахователите в Обединеното кралство се е повишила след световната финансова криза . Днес системата е в по-добра позиция, отколкото по време на FSAP 2016 г., и е в състояние да посрещне краткосрочните макрофинансови предизвикателства.
Въпреки това финансовата система на Обединеното кралство е в процес на няколко важни структурни промени . Програмата за оценка задълбочи в тези области, включително по отношение на свързаните с климата финансови рискове и оповестявания.
Тя предполага необходимост от някои подобрения на политиката . Те биха могли да спомогнат за по-доброто управление на рисковете, включително продължаващото разширяване на обхвата и периметъра на мониторинга и анализа на системния риск и преодоляването на пропуските в данните за ефективен надзор на трансграничните рискове, свързани с небанкови институции (НБФИ).
И накрая, и това е важно, инициативата Building Back Better
Властите представиха и финансираха цялостна стратегия за растеж . Приветстваме стълбовете за растеж, които обхващат инфраструктурата, уменията и иновациите, както и стратегиите, като например "Изравняване" и "Нулева нетна стойност". Въпреки това следва да се търсят варианти за по-нататъшно увеличаване на усилията, подкрепени от събирането на допълнителни приходи.
Искам да подчертая, че стратегията за нулево нетно потребление е голямо постижение . Предстоят още стъпки и ние бихме насърчили властите да постигнат амбициозни резултати.
В заключение искам да кажа, че въпреки възобновения ръст на случаите с Covid-19, Обединеното кралство е напреднало в много отношения в сравнение с този период на миналата година . Сред основните моменти са успешната кампания за ваксинация - сега фокусирана върху бустерните дози - споразумението за търговия и сътрудничество, постигнато с ЕС, и много по-силната икономика и пазар на труда от очакваното. Вярвам, че с продължаващо сътрудничество и силна солидарност Обединеното кралство може да продължи напред по-добре, създавайки икономика, която е по-стабилна, устойчива и приобщаваща.
/ПЦ-МВФ/
/ЕС/