Писмо на председателя на Народното събрание Михаил Миков до проф. д-р Георги Близнашки
OT 16:25:00 23-05-2014
IS1624OT.035
НС - писмо - референдум
Писмо на председателя на Народното събрание Михаил Миков до
проф. д-р Георги Близнашки
Пресцентър на НС
Председателят на Народното събрание Михаил Миков изпрати писмо
до председателя на Инициативния комитет за произвеждане на
национален референдум проф. д-р Георги Близнашки
23 май 2014 г.
Председателят на Народното събрание Михаил Миков изпрати писмо
до председателя на Инициативния комитет за произвеждане на
национален референдум проф. д-р Георги Близнашки в отговор на
негово писмо от 19.05.2014 г. и съдържащите се в него искания.
Председателят на парламента уведомява проф. Близнашки, че на
13.05.2014 г. в Народното събрание е постъпило писмо от
министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева. С него тя
информира председателя на НС, че Главна дирекция "Гражданска
регистрация и административно обслужване" (ГД ГРАО) е извършила
проверка на подписката на граждани, подкрепящи предложение за
произвеждане на национален референдум с въпроси "1. Подкрепяте
ли част от народните представители да се избират мажоритарно? 2.
Подкрепяте ли въвеждането на задължително гласуване на изборите
и националните референдуми? 3. Подкрепяте ли да може да се
гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на
изборите и референдумите?" Десислава Терзиева отбелязва, че
проверката е направена въз основа на съпоставяне на данните за
лицата от подписката, съдържащи се в Национална база данни
"Население" с данните за тях, посочени в самата подписка, както
и доколко подписалите я лица са живи български граждани с
избирателни права - навършили са 18 години, не са поставени под
запрещение, не изтърпяват наказание "лишаване от свобода" и са
положили подпис само веднъж.
Резултатите от проверката са отразени в протокол, приложен към
писмото, който е публикуван и достъпен за всички чрез сайта на
Народното събрание в интернет (www.parliament.bg), посочва
Михаил Миков в писмото си до проф. Георги Близнашки. Народното
събрание не разполага с друга информация относно проверката,
извършена от ГД ГРАО, извън посочената във въпросното писмо,
отбелязва още председателят на парламента.
Във връзка с искането на проф. Близнашки да бъде даден срок на
инициативния комитет за отстраняване на констатираните
нередовности в подписката, съгласно чл. 13, ал. 4 от Закона за
пряко участие на гражданите в държавната власт и местното
самоуправление (ЗПУГДВМС), председателят отбелязва, че трябва да
се имат предвид следните факти и приложимите за тях релевантни
законови разпоредби:
- Процедурата по внасяне на предложение за произвеждане на
национален референдум с посочените въпроси е открита с подаване
на уведомление до председателя на Народното събрание на
06.02.2014 г. за това, че инициативен комитет в състав от 15
граждани започва събирането на подписи на граждани в подкрепа на
искането. Съгласно чл. 12, ал. 8 от ЗПУГДВМС, ако в срок до три
месеца от уведомяването /от 06.02.2014/, подписката не бъде
внесена, процедурата се прекратява. Подписката е внесена на
10.03.2014 г., преди изтичане на срока за това - 06.05.2014 г.
- Всяка подписка в подкрепа на искане за произвеждане на
национален референдум трябва да е със съдържание, което отговаря
на изискванията на чл. 12, ал. 7 от ЗПУГДВМС, а именно:
- предложение за произвеждане на референдум с формулиране на
въпроса за гласуване, трите имена, ЕГН, постоянния адрес и
подписите на членовете на инициативния комитет и адрес за
контакт с инициативния комитет;
- мотивите на предложението;
- бланките със събраните подписи на граждани.
След описване съдържанието на внесената подписка е установено,
че тя има задължителните реквизити по чл. 12, ал. 7 от ЗПУГДВМС
и на 14.03.2014 г. е изпратена за извършване на проверка от ГД
ГРАО на Министерството на регионалното развитие, съгласно чл.
13, ал. 2 от ЗПУГДВМС, пише в писмото си Михаил Миков. Той
посочва, че на 13.05.2014 г. министърът на регионалното развитие
го е уведомил за приключване на проверката с резултати,
съобразно приложен към писмото протокол.
На 14.05.2014 г. с мое разпореждане предложението за
произвеждане на национален референдум заедно с протокола за
резултатите от проверката на подписката на граждани, които го
подкрепят, е разпределено за разглеждане и даване на становище
от две постоянни комисии на Народното събрание - Комисията по
правни въпроси (водеща) и Комисията за взаимодействие с
гражданските организации и движения, отбелязва в писмото
председателят на НС. Същия ден протоколът е публикуван в
публичния регистър по чл. 10, ал. 3 от ЗПУГДВМС, достъпен от
всички на страницата на Народното събрание в интернет. В закона
не е установено задължение на Председателя на Народното събрание
да уведомява инициативния комитет за резултатите от проверката
на подписката на граждани, извършена от ГД ГРАО, се казва още в
писмото. Председателят на парламента информира проф. Близнашки,
че в публичния регистър, достъпен за гражданите чрез сайта на
Народното събрание в интернет, е налице информация за всички
постъпили предложения за произвеждане на национален референдум -
уведомления, предложения, протоколи за проверки извършени от ГД
ГРАО и др.
Михаил Миков отбелязва, че от изложените факти могат да се
направят следните изводи:
В предложението за произвеждане на национален референдум,
внесено на 10.03.2014 г., не е посочено изрично по реда на коя
разпоредба от ЗПУГДВМС се прави предложението - по реда на чл.
10, ал. 1, т. 5 или по чл. 10, ал. 2 от същия закон. Резултатите
от проверката на подписката на граждани, подкрепящи
предложението извършена от ГД ГРАО, показват, че е налице
първата от двете разпоредби. Според чл. 13, ал. 2 от ЗПУГДВМС,
проверката на ГД ГРАО има за цел да установи колко граждани с
избирателни права подкрепят предложението за произвеждане на
национален референдум, с оглед на това дали Народното събрание е
надлежно сезирано и по каква процедура следва да се произнесе.
Поради това, предложението е разпределено за разглеждане и
даване на становища от съответните постоянни комисии на
Народното събрание, отбелязва още Михаил Миков.
По думите му посоченото в чл. 13, ал. 4 от Закона отстраняване
на нередовности в подписката означава, че в нея има констатирани
неточности, непълноти и други пропуски спрямо изискванията на
закона за съдържанието на подписката, изрично предвидени в чл.
12, ал. 7 и те да се отстранят в определен срок.
Посоченото в чл. 13, ал. 4 ЗПУГДВМС отстраняване на нередовности
в подписката на граждани за произвеждане на национален
референдум, визира това да стане в рамките на тримесечния срок
по чл. 12, ал. 8 на същия закон, се посочва още в писмото.
"Тримесечният срок по чл. 12, ал. 8 ЗПУГДВМС е преклузивен
(пресекателен), т.е. срок, с изтичането на който престава да
съществува съответното материално субективно, предвидено в
закона. Този срок е установен в посочената императивна правна
норма. Съгласно общите правила за преклузивните срокове, този
срок не може да се спира или прекъсва, както това е допустимо за
давностните срокове (срвн. напр. чл. 115 и 116 от Закона за
задълженията и договорите), нито да се възстановяват, след като
са изтекли. С изтичането на преклузивния срок по чл. 12, ал. 8
ЗПУГДВМС откритата процедура по подписката за национален
референдум се прекратява", се казва още в писмото.
"Уважаването на изразеното във Вашето писмо искане за "обсъждане
на възможностите за отстраняване на констатираните нередовности
по подписката" означава даването на нов срок за това, което би
било в грубо нарушение на чл. 12, ал. 8 ЗПУГДВМС и с оглед на
това не бих могъл да си позволя да се съобразя с него",
отбелязва Михаил Миков.
Той информира проф. Близнашки, че като следващ етап от
процедурата предстои Народното събрание, подпомагано от
постоянните му комисии, да разгледа и обсъди направеното
предложение. Осъществяването на тази процедура е изцяло в
компетентността на народното представителство.
Моите функции като председател на 42-рото Народно събрание,
изрично и изчерпателно установени в чл. 77 от Конституцията,
както и в чл. 12, ал. 8 ЗПУГДВМС, не ми позволяват да се
намесвам под каквато и да е форма във формирането и изразяването
на волята на народните представители, освен като участвам в
гласуванията в пленарната зала, отбелязва с писмото си
председателят на парламента.
/ИС/
IS1624OT.035
НС - писмо - референдум
Писмо на председателя на Народното събрание Михаил Миков до
проф. д-р Георги Близнашки
Пресцентър на НС
Председателят на Народното събрание Михаил Миков изпрати писмо
до председателя на Инициативния комитет за произвеждане на
национален референдум проф. д-р Георги Близнашки
23 май 2014 г.
Председателят на Народното събрание Михаил Миков изпрати писмо
до председателя на Инициативния комитет за произвеждане на
национален референдум проф. д-р Георги Близнашки в отговор на
негово писмо от 19.05.2014 г. и съдържащите се в него искания.
Председателят на парламента уведомява проф. Близнашки, че на
13.05.2014 г. в Народното събрание е постъпило писмо от
министъра на регионалното развитие Десислава Терзиева. С него тя
информира председателя на НС, че Главна дирекция "Гражданска
регистрация и административно обслужване" (ГД ГРАО) е извършила
проверка на подписката на граждани, подкрепящи предложение за
произвеждане на национален референдум с въпроси "1. Подкрепяте
ли част от народните представители да се избират мажоритарно? 2.
Подкрепяте ли въвеждането на задължително гласуване на изборите
и националните референдуми? 3. Подкрепяте ли да може да се
гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на
изборите и референдумите?" Десислава Терзиева отбелязва, че
проверката е направена въз основа на съпоставяне на данните за
лицата от подписката, съдържащи се в Национална база данни
"Население" с данните за тях, посочени в самата подписка, както
и доколко подписалите я лица са живи български граждани с
избирателни права - навършили са 18 години, не са поставени под
запрещение, не изтърпяват наказание "лишаване от свобода" и са
положили подпис само веднъж.
Резултатите от проверката са отразени в протокол, приложен към
писмото, който е публикуван и достъпен за всички чрез сайта на
Народното събрание в интернет (www.parliament.bg), посочва
Михаил Миков в писмото си до проф. Георги Близнашки. Народното
събрание не разполага с друга информация относно проверката,
извършена от ГД ГРАО, извън посочената във въпросното писмо,
отбелязва още председателят на парламента.
Във връзка с искането на проф. Близнашки да бъде даден срок на
инициативния комитет за отстраняване на констатираните
нередовности в подписката, съгласно чл. 13, ал. 4 от Закона за
пряко участие на гражданите в държавната власт и местното
самоуправление (ЗПУГДВМС), председателят отбелязва, че трябва да
се имат предвид следните факти и приложимите за тях релевантни
законови разпоредби:
- Процедурата по внасяне на предложение за произвеждане на
национален референдум с посочените въпроси е открита с подаване
на уведомление до председателя на Народното събрание на
06.02.2014 г. за това, че инициативен комитет в състав от 15
граждани започва събирането на подписи на граждани в подкрепа на
искането. Съгласно чл. 12, ал. 8 от ЗПУГДВМС, ако в срок до три
месеца от уведомяването /от 06.02.2014/, подписката не бъде
внесена, процедурата се прекратява. Подписката е внесена на
10.03.2014 г., преди изтичане на срока за това - 06.05.2014 г.
- Всяка подписка в подкрепа на искане за произвеждане на
национален референдум трябва да е със съдържание, което отговаря
на изискванията на чл. 12, ал. 7 от ЗПУГДВМС, а именно:
- предложение за произвеждане на референдум с формулиране на
въпроса за гласуване, трите имена, ЕГН, постоянния адрес и
подписите на членовете на инициативния комитет и адрес за
контакт с инициативния комитет;
- мотивите на предложението;
- бланките със събраните подписи на граждани.
След описване съдържанието на внесената подписка е установено,
че тя има задължителните реквизити по чл. 12, ал. 7 от ЗПУГДВМС
и на 14.03.2014 г. е изпратена за извършване на проверка от ГД
ГРАО на Министерството на регионалното развитие, съгласно чл.
13, ал. 2 от ЗПУГДВМС, пише в писмото си Михаил Миков. Той
посочва, че на 13.05.2014 г. министърът на регионалното развитие
го е уведомил за приключване на проверката с резултати,
съобразно приложен към писмото протокол.
На 14.05.2014 г. с мое разпореждане предложението за
произвеждане на национален референдум заедно с протокола за
резултатите от проверката на подписката на граждани, които го
подкрепят, е разпределено за разглеждане и даване на становище
от две постоянни комисии на Народното събрание - Комисията по
правни въпроси (водеща) и Комисията за взаимодействие с
гражданските организации и движения, отбелязва в писмото
председателят на НС. Същия ден протоколът е публикуван в
публичния регистър по чл. 10, ал. 3 от ЗПУГДВМС, достъпен от
всички на страницата на Народното събрание в интернет. В закона
не е установено задължение на Председателя на Народното събрание
да уведомява инициативния комитет за резултатите от проверката
на подписката на граждани, извършена от ГД ГРАО, се казва още в
писмото. Председателят на парламента информира проф. Близнашки,
че в публичния регистър, достъпен за гражданите чрез сайта на
Народното събрание в интернет, е налице информация за всички
постъпили предложения за произвеждане на национален референдум -
уведомления, предложения, протоколи за проверки извършени от ГД
ГРАО и др.
Михаил Миков отбелязва, че от изложените факти могат да се
направят следните изводи:
В предложението за произвеждане на национален референдум,
внесено на 10.03.2014 г., не е посочено изрично по реда на коя
разпоредба от ЗПУГДВМС се прави предложението - по реда на чл.
10, ал. 1, т. 5 или по чл. 10, ал. 2 от същия закон. Резултатите
от проверката на подписката на граждани, подкрепящи
предложението извършена от ГД ГРАО, показват, че е налице
първата от двете разпоредби. Според чл. 13, ал. 2 от ЗПУГДВМС,
проверката на ГД ГРАО има за цел да установи колко граждани с
избирателни права подкрепят предложението за произвеждане на
национален референдум, с оглед на това дали Народното събрание е
надлежно сезирано и по каква процедура следва да се произнесе.
Поради това, предложението е разпределено за разглеждане и
даване на становища от съответните постоянни комисии на
Народното събрание, отбелязва още Михаил Миков.
По думите му посоченото в чл. 13, ал. 4 от Закона отстраняване
на нередовности в подписката означава, че в нея има констатирани
неточности, непълноти и други пропуски спрямо изискванията на
закона за съдържанието на подписката, изрично предвидени в чл.
12, ал. 7 и те да се отстранят в определен срок.
Посоченото в чл. 13, ал. 4 ЗПУГДВМС отстраняване на нередовности
в подписката на граждани за произвеждане на национален
референдум, визира това да стане в рамките на тримесечния срок
по чл. 12, ал. 8 на същия закон, се посочва още в писмото.
"Тримесечният срок по чл. 12, ал. 8 ЗПУГДВМС е преклузивен
(пресекателен), т.е. срок, с изтичането на който престава да
съществува съответното материално субективно, предвидено в
закона. Този срок е установен в посочената императивна правна
норма. Съгласно общите правила за преклузивните срокове, този
срок не може да се спира или прекъсва, както това е допустимо за
давностните срокове (срвн. напр. чл. 115 и 116 от Закона за
задълженията и договорите), нито да се възстановяват, след като
са изтекли. С изтичането на преклузивния срок по чл. 12, ал. 8
ЗПУГДВМС откритата процедура по подписката за национален
референдум се прекратява", се казва още в писмото.
"Уважаването на изразеното във Вашето писмо искане за "обсъждане
на възможностите за отстраняване на констатираните нередовности
по подписката" означава даването на нов срок за това, което би
било в грубо нарушение на чл. 12, ал. 8 ЗПУГДВМС и с оглед на
това не бих могъл да си позволя да се съобразя с него",
отбелязва Михаил Миков.
Той информира проф. Близнашки, че като следващ етап от
процедурата предстои Народното събрание, подпомагано от
постоянните му комисии, да разгледа и обсъди направеното
предложение. Осъществяването на тази процедура е изцяло в
компетентността на народното представителство.
Моите функции като председател на 42-рото Народно събрание,
изрично и изчерпателно установени в чл. 77 от Конституцията,
както и в чл. 12, ал. 8 ЗПУГДВМС, не ми позволяват да се
намесвам под каквато и да е форма във формирането и изразяването
на волята на народните представители, освен като участвам в
гласуванията в пленарната зала, отбелязва с писмото си
председателят на парламента.
/ИС/