ФЕТВА /РЕШЕНИЕ/ НА ШИИТСКИТЕ ФАКИХИ /МЮСЮЛМАНСКИ ПРАВИСТИ/ ЗА ЗАБРАНА НА ОРЪЖИЯТА ЗА МАСОВО УНИЩОЖЕНИЕ
OT 16:12:00 26-06-2014
MG1611OT.001
Иран - посолство - оръжия за масово унищожение
ФЕТВА /РЕШЕНИЕ/ НА ШИИТСКИТЕ ФАКИХИ /МЮСЮЛМАНСКИ ПРАВИСТИ/ ЗА
ЗАБРАНА НА ОРЪЖИЯТА ЗА МАСОВО УНИЩОЖЕНИЕ
iranembassy@abv.bg
на английски и български език.
Embassy of the Islamic Republic of Iran - Sofia
1700 Sofia, Bulgaria
55 Simeonovsko shose Blvd.
Tel.: (003592)9878546, 9814348, Fax: 9814172
Посолство на Ислямска Република Иран - София
София 1700, бул. "Симеоновско шосе" 55
Тел.: 02/9878546, 9814348, факс: 9814172
В името на Всемилостивия и Всемилосърден Аллах
ФЕТВА /РЕШЕНИЕ/ НА ШИИТСКИТЕ ФАКИХИ /МЮСЮЛМАНСКИ ПРАВИСТИ/ ЗА
ЗАБРАНА НА ОРЪЖИЯТА ЗА МАСОВО УНИЩОЖЕНИЕ
Смята се, че явлението "неконвенциални оръжия и оръжия за
масово унищожение" не се е обсъждало в миналото, както сега и то
се приема за част от новите религиозно-правни въпроси. Но
съществува сбор от цялостни принципи в Исляма, свързани с тази
тема, който е събрал в себе си основните виждания на древните и
съвременни факихи /мюсюлмански прависти/, и въз основа на тях е
издадена фетва за налагане на забрана върху използването на
оръжията за масово унищожение.
Например: Принципа за диференциация, принципите за опазване
на околната среда, принципите за опазване здравето на хората,
които нямат нищо общо с войната и т.н.
И така, ако предположим, че оръжията за масово унищожение
действат без разграничаване и не правят разлика между военни и
цивилни и също така унищожават земята и околната среда, и
поставят в опасност здравето на всички, даже на следващите
поколения, тогава преспокойно, указът против това явление може
да се вземе от онези древни текстове и цялостни принципи и на
тяхна основа да се издаде нова фетва.
Във фетвата на факихите /мюсюлмански прависти/ от миналото,
на мюсюлманите е забранено по време на война да използват отрова
и да замърсяват водоизточниците на врага с отрова, защото тя не
различава хората (не ги разделя на военни и цивилни), а оставя
опустошителни последствия над околната среда и живите организми.
То тогава става ясно, че от наличието на подобна категорична
забрана, може да се стигне и до налагането на забрана за
използването на химични, биологични и ядрени оръжия, защото
резултатът от тяхното използване във войната е еднакъв. В това
отношение има ясни послания от Пророка на Исляма /мир Нему/,
който забранява разпръскването на отрова по земите на
неверниците.1
По този начин става ясно, че фетвата за забрана на оръжията
за масово унищожение има древна история в религиозните писания и
от времето, когато е започнало изписването на религиозни
текстове, по темата за Джихада са изяснени предписанията за
използването на тогавашните оръжия.
В тази област ще споменем книгата Ал-нехае /Краят/ на шейх
Туси (голям шиитски духовен учен) от 5-ти век по хиджра, който
пише:
(Разрешено е воюването с неверниците с различни видове
средства за убиване, освен отровата. Разпръскването на отрова по
техните земи не е позволено.)
2
Това мнение, което е дошло до нас от преди хиляда години, се
приема и потвърждава от много духовници и след него, които във
своите книги дават подобни фетви.
Като пример може да се посочат книгите Ал-сараер 2 на Ибн
Идрис, Гание- ан-нозу /Богата склонност/3 на Ибн Зоахри, Ал-
Мохтасар-ал-нафе /полезното накратко/4 на Алламе Холи,
Ал-дорус-ал-шарие /Уроци по законност/5 от Първия мъченик,
Джаме-ал- могасед /общи цели/6 от Мохагег Сани.
Фетвите на тези големи факихи /мюсюлмански прависти/ са за
изрична или условна забрана на използването на оръжията за
масово унищожение, (абсолютна забрана, т.е. даже победата на
мюсюлманите във войната да зависи от използването на тези
оръжия)
От съвременните факихи /мюсюлмански прависти/ е необходимо
да споменем изтъкнатия духовник покойния Аятоллах ел-узма Хои и
повечето негови ученици от неговото училище, които започват
разяснаване на използването на военните средства7, като повечето
от тях се прилагат по отношение на въпроса за забраната на
оръжията за масово унищожение.
От шиитските духовни водачи на нашето време, много факихи
/мюсюлмански прависти/ са изразявали мнение по темата, които
съответстват на фетвата на духовния водач. Някои от фетвите на
няколко видни духовни водачи са посочени по-долу:
1. Аятоллах ел-узма Мокарем Ширази: "Както великият водач на
революцията повелява забраната на атомното оръжие, аз също като
духовен водач смятам въпроса за ядреното оръжие за забранен,
непозволен."
2. Аятоллах ел-узма Джавади Амоли: "Религиозните учени
издават фетва, че притежаването и продажбата на атомни оръжия и
оръжия за масово унищожение е забранено. Оръжията за масово
унищожение в религията са забранени."
3. Айетоллах ел-узма Собхани: ДС оглед на принципите на
Исляма по отношение на човека и уважението към него, извличането
на полза от атомните оръжия е изцяло забранено, даже не може да
се използва за отбрана."
4. Аятоллах ел-узма Нури Хамедани: За нас използването на
ядрено оръжие е забранено.
Аятоллах ел-узма Сайед Али Хаменей, духовен водач на
Ислямска република Иран, многократно е разяснявал релогоизното
си мнение по този въпрос, например:
"Според нашите вярвания увеличаването на ядрените оръжия и
другите оръжия за масово унищожение, в това число, химичните и
биологични оръжия, се приема като сериозна
3
заплаха срещу човечеството. Използването на подобни оръжия
смятаме за забранени и е задача на всички да се стремим да
освободим изоснови човечеството от тази голяма беда"8
"Ние не вярваме в атомната бомба и атомните оръжия и няма да
се стремим към тях. Въз основа на нашите религиозни и духовни
принципи, използването на подобни средства за масово унищожение
е забранено и непозволено, това е погубване на поколението и
почвата, което е забранено в Корана"9
"Иранският народ, от гледна точка на ислямските и
интелектуалните принципи, е против подобни оръжия, също така от
гледна точка на предпазливост и рационалност... " 10
"Ние не искаме атомна бомба и даже сме против притежаването на
химични оръжия..."11
"Има Международен договор за неразпространение на ядреното
оръжие, който е приет от всички и ние го приемаме.12 "Ислямска
република Иран многократно е заявявала, че от законова и
фундаментална гледна точка е против създаването и използването
на ядрено оръжие."13
По този начин става ясно, че тази фетва има дълбоки корени в
шиитското религиозно учение и не е нова или уникална само по
себе си.
Резюме от статията на Аятоллах Абулгасем Алидуст,
предоставено на Конференцията за ядрено законодателство.
Техеран, декември 2013 г.
/МИГ/
MG1611OT.001
Иран - посолство - оръжия за масово унищожение
ФЕТВА /РЕШЕНИЕ/ НА ШИИТСКИТЕ ФАКИХИ /МЮСЮЛМАНСКИ ПРАВИСТИ/ ЗА
ЗАБРАНА НА ОРЪЖИЯТА ЗА МАСОВО УНИЩОЖЕНИЕ
iranembassy@abv.bg
на английски и български език.
Embassy of the Islamic Republic of Iran - Sofia
1700 Sofia, Bulgaria
55 Simeonovsko shose Blvd.
Tel.: (003592)9878546, 9814348, Fax: 9814172
Посолство на Ислямска Република Иран - София
София 1700, бул. "Симеоновско шосе" 55
Тел.: 02/9878546, 9814348, факс: 9814172
В името на Всемилостивия и Всемилосърден Аллах
ФЕТВА /РЕШЕНИЕ/ НА ШИИТСКИТЕ ФАКИХИ /МЮСЮЛМАНСКИ ПРАВИСТИ/ ЗА
ЗАБРАНА НА ОРЪЖИЯТА ЗА МАСОВО УНИЩОЖЕНИЕ
Смята се, че явлението "неконвенциални оръжия и оръжия за
масово унищожение" не се е обсъждало в миналото, както сега и то
се приема за част от новите религиозно-правни въпроси. Но
съществува сбор от цялостни принципи в Исляма, свързани с тази
тема, който е събрал в себе си основните виждания на древните и
съвременни факихи /мюсюлмански прависти/, и въз основа на тях е
издадена фетва за налагане на забрана върху използването на
оръжията за масово унищожение.
Например: Принципа за диференциация, принципите за опазване
на околната среда, принципите за опазване здравето на хората,
които нямат нищо общо с войната и т.н.
И така, ако предположим, че оръжията за масово унищожение
действат без разграничаване и не правят разлика между военни и
цивилни и също така унищожават земята и околната среда, и
поставят в опасност здравето на всички, даже на следващите
поколения, тогава преспокойно, указът против това явление може
да се вземе от онези древни текстове и цялостни принципи и на
тяхна основа да се издаде нова фетва.
Във фетвата на факихите /мюсюлмански прависти/ от миналото,
на мюсюлманите е забранено по време на война да използват отрова
и да замърсяват водоизточниците на врага с отрова, защото тя не
различава хората (не ги разделя на военни и цивилни), а оставя
опустошителни последствия над околната среда и живите организми.
То тогава става ясно, че от наличието на подобна категорична
забрана, може да се стигне и до налагането на забрана за
използването на химични, биологични и ядрени оръжия, защото
резултатът от тяхното използване във войната е еднакъв. В това
отношение има ясни послания от Пророка на Исляма /мир Нему/,
който забранява разпръскването на отрова по земите на
неверниците.1
По този начин става ясно, че фетвата за забрана на оръжията
за масово унищожение има древна история в религиозните писания и
от времето, когато е започнало изписването на религиозни
текстове, по темата за Джихада са изяснени предписанията за
използването на тогавашните оръжия.
В тази област ще споменем книгата Ал-нехае /Краят/ на шейх
Туси (голям шиитски духовен учен) от 5-ти век по хиджра, който
пише:
(Разрешено е воюването с неверниците с различни видове
средства за убиване, освен отровата. Разпръскването на отрова по
техните земи не е позволено.)
2
Това мнение, което е дошло до нас от преди хиляда години, се
приема и потвърждава от много духовници и след него, които във
своите книги дават подобни фетви.
Като пример може да се посочат книгите Ал-сараер 2 на Ибн
Идрис, Гание- ан-нозу /Богата склонност/3 на Ибн Зоахри, Ал-
Мохтасар-ал-нафе /полезното накратко/4 на Алламе Холи,
Ал-дорус-ал-шарие /Уроци по законност/5 от Първия мъченик,
Джаме-ал- могасед /общи цели/6 от Мохагег Сани.
Фетвите на тези големи факихи /мюсюлмански прависти/ са за
изрична или условна забрана на използването на оръжията за
масово унищожение, (абсолютна забрана, т.е. даже победата на
мюсюлманите във войната да зависи от използването на тези
оръжия)
От съвременните факихи /мюсюлмански прависти/ е необходимо
да споменем изтъкнатия духовник покойния Аятоллах ел-узма Хои и
повечето негови ученици от неговото училище, които започват
разяснаване на използването на военните средства7, като повечето
от тях се прилагат по отношение на въпроса за забраната на
оръжията за масово унищожение.
От шиитските духовни водачи на нашето време, много факихи
/мюсюлмански прависти/ са изразявали мнение по темата, които
съответстват на фетвата на духовния водач. Някои от фетвите на
няколко видни духовни водачи са посочени по-долу:
1. Аятоллах ел-узма Мокарем Ширази: "Както великият водач на
революцията повелява забраната на атомното оръжие, аз също като
духовен водач смятам въпроса за ядреното оръжие за забранен,
непозволен."
2. Аятоллах ел-узма Джавади Амоли: "Религиозните учени
издават фетва, че притежаването и продажбата на атомни оръжия и
оръжия за масово унищожение е забранено. Оръжията за масово
унищожение в религията са забранени."
3. Айетоллах ел-узма Собхани: ДС оглед на принципите на
Исляма по отношение на човека и уважението към него, извличането
на полза от атомните оръжия е изцяло забранено, даже не може да
се използва за отбрана."
4. Аятоллах ел-узма Нури Хамедани: За нас използването на
ядрено оръжие е забранено.
Аятоллах ел-узма Сайед Али Хаменей, духовен водач на
Ислямска република Иран, многократно е разяснявал релогоизното
си мнение по този въпрос, например:
"Според нашите вярвания увеличаването на ядрените оръжия и
другите оръжия за масово унищожение, в това число, химичните и
биологични оръжия, се приема като сериозна
3
заплаха срещу човечеството. Използването на подобни оръжия
смятаме за забранени и е задача на всички да се стремим да
освободим изоснови човечеството от тази голяма беда"8
"Ние не вярваме в атомната бомба и атомните оръжия и няма да
се стремим към тях. Въз основа на нашите религиозни и духовни
принципи, използването на подобни средства за масово унищожение
е забранено и непозволено, това е погубване на поколението и
почвата, което е забранено в Корана"9
"Иранският народ, от гледна точка на ислямските и
интелектуалните принципи, е против подобни оръжия, също така от
гледна точка на предпазливост и рационалност... " 10
"Ние не искаме атомна бомба и даже сме против притежаването на
химични оръжия..."11
"Има Международен договор за неразпространение на ядреното
оръжие, който е приет от всички и ние го приемаме.12 "Ислямска
република Иран многократно е заявявала, че от законова и
фундаментална гледна точка е против създаването и използването
на ядрено оръжие."13
По този начин става ясно, че тази фетва има дълбоки корени в
шиитското религиозно учение и не е нова или уникална само по
себе си.
Резюме от статията на Аятоллах Абулгасем Алидуст,
предоставено на Конференцията за ядрено законодателство.
Техеран, декември 2013 г.
/МИГ/