Увеличава се дистанцията между основните две политически сили - ГЕРБ и БСП, според данни на "Алфа рисърч"

Увеличава се дистанцията между основните две политически сили - ГЕРБ и БСП, според данни на "Алфа рисърч"

VV 10:25:31 01-04-2021
MH1025VV.020
"Алфа рисърч" - проучване

Увеличава се дистанцията между основните две политически сили - ГЕРБ и БСП, според данни на "Алфа рисърч"


София, 1 април /Лора Метанова, БТА/
"Ножицата" между ГЕРБ и БСП се разтваря до малко над 8 на сто - ГЕРБ приключва кампанията с подкрепа от 28.1 на сто сред твърдо решилите да гласуват. БСП запазва втората си позиция /19.8 процента/, но с плавен отлив на привърженици.
Това показва проучване на "Алфа рисърч" на финала на предизборната кампания, проведено в периода 27 - 30 март сред 1007 пълнолетни жители.
Според социолозите при левицата е най-ясно видим ефектът от притесненията за гласуване в условия на пандемия /25 на сто от избирателите й изразяват силни тревоги, при средно 10 на сто за цялата страна/. От друга страна, част от симпатизантите й се преориентират към други, атакуващи властта формации - основно "Изправи се! Мутри вън!".
С близки резултати са следващите две политически сили - "Има такъв народ" /12.7 на сто/ и ДПС /12.5 процента/. Финалът за тях ще е силно зависим от активността на 4 април. Заявената подкрепа за партията на Слави Трифонов е изградена върху емоционален, антисистемен вот от страна на хора, които не се интересуват особено от политика, те лесно могат да се активизират, но също толкова лесно - и да се демотивират от участие, тъй като не виждат особен залог в изборите, коментират анализаторите. Според тях при сценарий, който се характеризира с по-слабо гласуване, предимството би било на страната на ДПС. От "Алфа рисърч" уточняват, че трябва да се има предвид и това, че проучванията не отчитат гласовете от чужбина, а ДПС традиционно получава доста гласове от българската диаспора.
"Демократична България" /6.3 на сто/ и "Изправи се! Мутри вън!" /6 процента/ са с интензивен ръст в хода на кампанията. При тях също има разлика в профила на симпатизантите им. Т.нар. градска десница има повече лоялни избиратели, особено в столицата и големите градове. Новото обединение около Мая Манолова може да разчита на повече гласове в провинцията и на разочаровани леви избиратели. И при него, както и при партията на Слави Трифонов, слабостта е в по-ниската политическа мотивация и респективно, в по-лесния отказ от гласуване, отбелязват социолозите.
Сериозна динамика отчита проучването в нишата на националистите. За ВМРО, "Воля-НФСБ", "Атака" и "Възраждане" кампанията се превърна в своеобразна "вътрешна" битка за радикалния и популистки вот, коментират анализаторите. С подкрепа около 4 процента ВМРО е най-близко до изборния праг. Най-забележим ръст обаче е налице при коалицията "Воля-НФСБ" - тя почти утроява стартовия си резултат и достига до 3.1 на сто. Макар и с по-ниски проценти, "Възраждане" /1.7 на сто/ и "Атака" /1.2 процента/ също се намесват в разпределението на този вот. Голямата въпросителна тук е, дали ВМРО ще успее да се пребори за парламентарно представителство на тези гласове, или наблюдаваният ръст на конкурентните формации, ще доведе до взаимното им потъване под бариерата, посочват от "Алфа рисърч".
Сред очертаните от проучването тенденции е и слаба и неравномерна активизация в намеренията за гласуване - при едни политически сили е налице плавна демобилизация, докато при други - прилив на гласове. 11.6 на сто от твърдо решилите да отидат до урните са избрали за кого да дадат гласа си по време на кампанията.
Продължаваща фрагментация на вота, като по-ниската активност увеличава шансовете и тежестта на партиите с твърди ядра, а по-високата - на новите политически сили, разчитащи на разочарованието и протестния вот. Шест до седем партии имат потенциал да прескочат 4-процентната бариера, но нито една политическа сила няма да е близо до парламентарно мнозинство, констатират социолозите.
Всеки десети от решилите да гласуват има сериозни притеснения заради КОВИД пандемията, а други 36 на сто - "известни притеснения". Ако в изборния ден тези страхове надделеят, са възможни сериозни размествания в сега регистрираната електорална картина. Така, до последния момент, не толкова партиите, колкото вирусът ще държи "силната карта", уточняват от "Алфа рисърч".
Проучването регистрира съвсем лек ръст в декларираната избирателна активност - 51 на сто от постоянно пребиваващите в България избиратели. На тази база, очакванията са до урните да отидат между 2.6 и 2.8 млн. души. Предвид обстоятелството, че всеки втори споделя по-силни или по-слаби притеснения от влошаването на епидемиологичната обстановка, не може да се изключи и по-рязък спад в активността - до 2.1 - 2.2 млн. души. Подобен развой ще окаже влияние не само върху гласовете за партиите, но може да размести и техните позиции, отбелязват социолозите.
Според изследването предизборната кампания е повлияла на малко под половината от 450-те хиляди избиратели, които преди месец са се колебаели кого да подкрепят. Най-забележим е прирастът през последните седмици при Воля-НФСБ, "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!".
Около 25 на сто от решилите да участват във вота имат желание да гласува машинно, а 55.5 на сто предпочитат традиционната хартиена бюлетина. По-активно машинно гласуване може да се очаква в големите градове, където са съсредоточени мнозинството от младите и високо образовани избиратели. Сред почти всички партийни електорати преобладава предпочитанието към хартиените бюлетини, единствено сред тези на "Демократична България" силите са изравнени.
От "Алфа рисърч" уточняват, че в настоящата кампания социологическите прогнози са изправени пред много по-големи предизвикателства и неизвестности, отколкото в които и да е било досегашни избори. Анализаторите отбелязват, че със своите здравни, икономически и социални аспекти, пандемията променя нагласите и поведението на хората по начин, за който нямаме аналог за сравнение и затова са очертани само досега наблюдаваните тенденции, които кризата може и да промени, колкото и да е малък периода до изборите.

------------------------------------------------
Настоящото изследване е проведено в периода 27 - 30 март 2021г. от Алфа Рисърч, публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Изследването е проведено сред 1007 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица. Алфа Рисърч носи отговорност за данните и интерпретацията, публикувани на нейния сайт, но не и за избирателно или манипулативно използване на тези данни. Съгласно чл. 205 (ал. 1 - 4) от Изборния кодекс всяка медия, която използва данни от настоящото проучване, е длъжна да съобщи информацията от това каре.



/МХ/

Купуването и продаването на гласове са престъпления!