Слоганите на кандидатите са като визитна картичка, основен елемент на рекламата, но невинаги и най-важният, коментират експерти

VV 06:10:01 04-11-2021
RM1610VV.002 06:10
кандидати за президенти - слогани - анализ
Слоганите на кандидатите са като визитна картичка, основен елемент на рекламата, но невинаги и най-важният, коментират експерти
София, 4 ноември /Нелли Желева, Теодора Цанева, БТА/
Слоганите на кандидатите в предизборните кампании са като визитна картичка, един от основните елементи на рекламата, но невинаги и най-важният, коментират експерти. Предизборните призиви на кандидатите за президентския пост десет дни преди вота на 14 ноември анализират за БТА антропологът доц. Валери Личев и политологът проф. Росен Стоянов.
Някои от кандидатите имат предизборен слоган, други разчитат името им да говори достатъчно на избирателите, посочват специалистите.
Лозунгите имат място при значими исторически събития, когато се трасира нов път на развитие. Поради тази причина те бяха актуални у нас през 90-те години на ХХ в. докъм началото на управлението на ГЕРБ, смята доц. Личев, завеждащ секция "Антропологически изследвания" в Института за философски науки към Българската академия на науките.
Съчетаването в едно "рекламно" изречение на цяла идеология, визия, конкретна идея или решение на даден проблем е нелека задача. Често не се получава и на най-добрите специалисти, смята проф. Росен Стоянов, преподавател по политически комуникации в Нов български университет.
Слоганите, изписани върху предизборни афиши, дават също толкова информация, колкото и една визитна картичка, казва доц. Личев. Изводи от тях могат да бъдат направени единствено при внимателно аналитично вглеждане. Така могат да бъдат разкрити някои от идеите, съчинени след сериозни обсъждания в предизборни щабове или тинк-танкове. Проблемът е, че в опитите си да привлекат внимание към слоганите авторите им често изпускат определени аспекти на социалния контекст, което придава на посланията понякога комичен, друг път нелепо-глуповат характер, посочва експертът.
Според него основната идея е да бъдат убедени избирателите в моралните, интелектуални, професионални или делови качества на кандидат-президентите. Словесните формулировки задължително са съставени от три думи, за да имат определена структура - начало, среда и край. Следването на тази модел обаче превръща лозунгите в изпразнени от съдържание клишета, води до заличаване на смисъла, отбелязва доц. Личев. Очевидно обаче наличието на слоган все още е формална необходимост за участие в политическата борба. Колкото и несъдържателни или изтъркани да са клишираните формули на кандидат-президентите, те все пак показват наличието на някакви идеи, около които да бъдат синтезирани посланията им към избирателите, коментира той.
Липсата на лозунги не означава, че такива не могат да бъдат изобретени, но когато е ясно, че битката предварително е изгубена, отказът от безсъдържателни обещания, изглежда правилен, смята експертът. В този план някои кандидат-президенти направиха опит да привлекат общественото внимание върху себе си, без да издигат шаблонни лозунги, а облягайки се на познатата, най-вече в поп-фолка идея, че "скандалите продават", посочва той.
Проф. Стоянов дава добронамерен, по думите му, ракурс към свършеното в конкретиката на настоящата кампания. Тъй като, смята той, авторите на тези слогани със сигурност си ги харесват прекалено много. Проф. Стоянов посочва и някои основни препоръки за образа на политическия кандидат - да бъде реалистичен, прагматичен, непротиворечив и лесен за разбиране, тъй като води след себе си оценка /любов/омраза/.
С голяма доза сигурност би трябвало да предположим, че екипите, поне на основните претенденти, са съобразили нравствените и интелектуалните качества на своите кандидати /във връзка с личностния им потенциал и политическите им качества/ при изграждане на техния имидж, отбелязва специалистът.
Според проф. Стоянов липсата на слогани при някои от кандидатите означава по-скоро несъобразяване с изискванията на професионализма. Или липсата на такъв, а може би и недостатъчно подсигурено ресурсно обезпечаване, тъй като тази професия - на рекламистите, политическите консултанти и имиджмейкърите, е все по-добре платена, посочва той.
Ето и анализът на експертите на слоганите на някои от основните кандидатпрезидентски двойки, издигнати от инициативни комитети или партии.
Румен Радев и Илияна Йотова: "С вас сме!"
Според доц. Валери Личев посланието "С вас сме!" на действащите президент и вицепрезидент Румен Радев и Илияна Йотова, кандидати за втори мандат, е лишено от морално-нормативни, идеологически, националистически или друг тип клишета. Двамата кандидати не обещават нищо друго, освен че ще бъдат с хората, които ги подкрепят, без да уточняват изрично кои са те, и че няма да изменят на досегашната си линия на поведение, т.е. да предадат каузата на избирателите си.
"На предизборния плакат се усмихва само вицето, което като че ли подкрепя сериозността на президента. Цветовата гама е синьо-червена, без коментар. Радев е с присвита дясна ръка, но този път не в юмрука, дразнещ противниците му от ГЕРБ", отбелязва Личев.
"С вас сме!" на Румен Радев и Илияна Йотова е онова същото "Не сте сами" от кампанията в подкрепа на нашите медици в Либия, само че в позитивния му вариант, смята проф. Росен Стоянов.
Анастас Герджиков и Невяна Митева: "Наистина обединени"
Според проф. Стоянов посланието "Наистина обединени" на издигнатата също от Инициативен комитет кандидатпрезидентската двойка Герджиков-Митева е рекламно, но доста обобщаващо, неясно и пожелателно.
Зад този лозунг всъщност се крие риториката на Борисов - а именно, че президентът Радев е разделителят на нацията, смята доц. Личев. Няма лъжа, няма измама, ако изберете тези кандидати, наистина ще бъдете обединени, няма значение дали искате това или не, коментира той. Нито една от протестните партии не успя да постигне обединение с останалите, така че който търси сигурност, нека избере "истинското обединение", допълва още експертът.
Личев отбеляза, че на плаката вицето Невяна Митева е във виолетов костюм, съзерцаваща гледащия уверено пред себе си като капитан на кораб кандидат за президент Анастас Герджиков, в строг, черен костюм, с тъмносиня вратовръзка. Според него подобно сексистко неглижиране би предизвикало скандал в западния свят, но у нас то по-скоро буди уважение.
Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова, ДПС: "За единство на нацията"
Според проф. Стоянов слоганът на кандидатпрезидентската двойка на ДПС "За единство на нацията" на първо четене звучи добре, но за страничния наблюдател и в нашия контекст е някак прекалено преднамерено и заявително.
Доц. Валери Личев отбелязва, че лозунгът на ДПС звучи иронично на фона на скандалите, генерирани от представителите на тази партия, но в ситуации на кризи Движението винаги е подчертавало, че има основната заслуга за запазването на етническия мир в България. "Без национално единство, има опасност от гражданска война. От тази гледна точка лозунгът на ДПС има скандален или провокативен характер, подобен на капаните или апориите на античните софисти", смята антропологът.
По думите му ДПС не изневерява на дългогодишните си идеологически внушения. Изборът на кандидат за вицепрезидент също показва, че мотото на кампанията на тази партия не е куха фраза, допълва той.
Не зная дали ГЕРБ и ДПС са съгласували посланията си, но между тях се вижда припокриване, коментира доц. Личев. Двете партии са отявлени противници на президента Радев, тъй че дори да не са координирали усилията си по съчиняването на предизборните си послания, основната им мишена е очевидна, посочва той.
Лозан Панов - Мария Касимова-Моасе: "На страната на истината"
"Политиката е като двуликия Янус - има две страни. От една страна е истината, от другата - лъжата. Ясно е кого ще избере честният човек", коментира антропологът слогана на кандидатпрезидентската двойка Панов - Касимова-Моасе. Той отбелязва, че двамата разчупват клишетата, на предизборния плакат той и тя се усмихват, което безспорно повишава настроението на избирателите. Кандидатът за президент е облечен спортно-елегантно, а снимката на заместничката му е поставена пред него и частично го закрива от лявата страна, но, естествено, е поставена много по-ниско. Преобладаващата цветова гама е черно-синя, описва доц. Личев.
"На страната на истината" /Лозан Панов - Мария Касимова-Моасе/ - не ви ли звучи като слоган на някоя телевизия...?", коментира проф. Росен Стоянов.
Милен Михов - Мария Цветкова, ВМРО: "Браним България"
Слоганът на кандидатпрезидентската двойка на ВМРО-БНД е в духа на името на партията - войнствен или революционен, според доц. Личев. По думите му, въпросът е с кого иска да се идентифицира избирателят - дали с героите или с малодушните продажници на националните интереси. Лозунгът е издържан в духа на възрожденската ни митология, в която силно е застъпен образът на Врага и Предателя. Иначе той не отговаря на друга част от името на партията - а именно "македоноодринска", посочва антропологът.
На предизборния плакат кандидатпрезидентската двойка е заснета рамо до рамо, без визуално доминиране, пъстрота отсъства, допълва той.
"Веселин Марешки за президент" и "Луна президент"
Според проф. Росен Стоянов "Веселин Марешки за президент" и "Луна президент" представляват неоригинално повторение на "Той е" на Петър Стоянов и "Президентът" на Георги Първанов.
"Всеки трябва да знае кой е Веселин Марешки, както и коя е Луна. Не е необходимо да се казва повече. Агитацията е за човека, който е направил така, че името му да говори и работи за него", смята доц. Валери Личев. Според него фолк певицата е избрала подходящия момент за включване в предизборната борба - при наличието на безизходица, когато определена част от избирателите са склонни да гласуват протестно за екстравагантни личности. Ако се погледнат социологическите проучвания, ще се види, че певицата има нелоши шансове за политическа кариера, оставяйки зад себе си редица политически играчи, смята Личев. Хубавото е, че покрай предизборната кампания научихме фамилното й име, коментира той. Експертът посочва, че на плаката е само кандидатът за президент с номера й в бюлетината, заобиколена с кръг, напомнящ може би пълнолуние, което допринася допълнително за фокусирането върху образа.
/РУМ/