Мониторинг на Института за развитие на публичната среда констатира най-малко средства за политическа реклама в кампанията "2 в 1" от 2014 г. насам

VV 13:38:01 12-11-2021
RM1335VV.019
кампания - медийно отразяване - договори - мониторинг
Мониторинг на Института за развитие на публичната среда констатира най-малко средства за политическа реклама в кампанията "2 в 1" от 2014 г. насам
София, 12 ноември /Лора Метанова, БТА/
В края на кампанията за изборите "2 в 1" мониторингът на Института за развитие на публичната среда на договорите за медийно отразяване показва, че от 2014 година досега във всички кампании за парламентарни и президентски избори не са влагани толкова малко средства.
Редица от участниците заложиха на формите за безплатно отразяване както в обществените, така и в частните медии, посочват от Института, който публикува днес резултатите от мониторинга на разходите за медийно отразяване на участниците в изборите на 14 ноември.
Наблюдението обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии - 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и следва да се премахнат не по-рано от обявяване на изборния резултат.
Според прегледа на публикуваните договори, сключени за предизборна реклама в двете кампании, става ясно, че към момента участниците са похарчили общо 2 505 832 лв. По-голямата част от тях са разходвани в кампанията за народни представители - 1 759 585 лв., докато кандидатите в надпреварата за президент и вицепрезидент са отделили 746 247 лв. Сумите са без ДДС.
За сравнение, през април на същия етап на кампанията за парламентарни избори партиите са похарчили 4.1 млн. лв., а през юли - 2.5 млн. лв. В края на предишната надпревара за президент и вицепрезидент през 2016 г. средствата за медии възлизаха на 2 млн. лв.
Към 10 ноември само двама от участниците, регистрирани в парламентарните избори, нямат сключени договори в мониторираните от ИРПС медии. Това са Партия на зелените и Бригада. Данните показват, че най-голяма сума за реклама е разходвана от "Демократична България" - 342 934 лв. На второ място по разходи за медии са ГЕРБ-СДС - 321 718 лв., следвани от "Продължаваме промяната" с 259 797 лв. Сумите са без ДДС. Драстичното увеличение при "Демократична България" и "Продължаваме промяната" спрямо по-ранните етапи на кампанията се дължат на сключените договори с двете големи частни телевизии - бТВ и Нова, уточняват от Института.
Броени дни преди изборите само две от кандидатпрезидентските двойки нямат сключени договори за медийно отразяване в наблюдаваните от екипа ни 40 медии. Това са Луна Йорданова - Иглена Илиева и Веселин Марешки - Полина Христова. Сред останалите участници най-много средства са похарчени от инициативния комитет на настоящите президент и вицепрезидент - Румен Радев и Илияна Йотова - 303 883 лв. В края на предизборния месец през 2016 г. ИК на Радев и Йотова е бил разходвал почти половин милион лева. Следват Анастас Герджиков и Невяна Митева- Матеева - 64 234 лв. и Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова - 60 300 лв. Сумите са без ДДС. Значителната разлика между кандидатпрезидентската двойка с най-много разходи и тези след нея се дължи от една страна на сключените с по-широк кръг медии договори, а от друга - и на високата стойност на отразяването в основните частни телевизии - бТВ и Нова, обясняват анализаторите.
Според мониторинга в края на кампанията телевизия Евроком продължава да е най-атрактивна за участниците с набрани общо 451 627 лв. На второ място се нарежда бТВ с 354 301 лв., следвана от обществената телевизия БНТ - 348 872 лв. Тези суми също са без ДДС.
/РУМ/